Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 70

Ämne: Besiktigade bilen idag

Junior Member grillssons avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13

Standard Besiktigade bilen idag

Vet inte om det är rätt forumdel men men......

Var iaf och besiktigade min bil idag och det gick ju lite sådär kan man säga..
    Motor reg.besiktning alt. återställande ska utföras av bes.företag

Vad är det som egentligen gäller??
    Han sa att han inte brydde sig om den var mycket trimmad eller inte...Men att bilen är helbilsgodkänd och att jag inte får göra ett skit med den i princip.
    Det var helt enkelt för mycket som inte var orginal i motorutrymmet.

Är den för det första helbilsgodkänd? En 200sx från 92.
    Får inte jag byta tex en oljekylare till en icke orginal om jag nu skulle vilja det?

En annan rolig sak jag fick på var: Fjädring ändrad, funktion försämrad
    Trodde coilovers var bättre än orginal

Bild på motorutrymmet http://www.garaget.org/?car=205824&image=1939360

Kanske lite rörigt skrivet men hoppas ni förstår
    Mvh Daniel

Senior Member Snilssons avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Ibland kan det ju bli så :/ Men inte fan är S13 helbilsgodkänd!?
    Flyttade till bilens hemland och blev billös..
    Sebastian Nilsson #1659

Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13

Standard

Vad jag har fått för mig så är det bilar från 98 tror jag och framåt som är helbilsgodkända...men jag kan ha fel

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

-97 blev dom helbilsgodkända om jag inte minns fel. Tyvärr är det så att du har faktiskt trimmat och det får man inte så han gjorde bara sitt jobb...lite väl nitisk var han väl men sånt e livet... :P

Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13

Standard

Javisst gjorde han väl egentligen rätt, men skulle alla vara sådär överdrivet nitiska skulle många många bilar inte få köras....

Detta skapar bara lite mer jobb än jag hade räknat med :P
    Bilen var ju trots allt nybesiktigad för 400 mil sedan när jag köpte den och då har jag endå lagat precis massor i vinter.
    Skulle vilja veta hur förra killen fick igenom den.
    Inte mitt bästa bilköp direkt, men så småningom ska det väl bli ordning på den

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Natt och dag på besiktningsmän, vissa är väl trötta på livet medans andra är i framkant med utvecklingen och förstår att folk modifierar sina bil. Inte minst för effekt men för hållbarhet.. O andra sidan som andra poängterat, dom gör bara sitt jobb

Tråkigt! Mitt motorum är väldigt likt dit och jag har klarat mig dom senaste gångerna. Men detta säger mig att det kanske är värt att behålla lite original delar i källaren trots allt!

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Har man tur kanske det går att "maskera" motorrummet till lite mer orginal look och sen prova att besikta nån annanstans, coilovers är ju svårare att ändra på så kanske försöka låna orginalfjäderben nånstans och montera.

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Besiktigade min s14a med samma resultat och nedslag för ca 1 år sedan. Den stod still hela förra sommaren pga detta(Förutom några kortare turer under mörkare timmar). Vid besiktning av min rav4 för 2v sedan frågade jag den übertrevliga besiktningmannen vad som egentligen gäller avseende ej orginal osv. Han garvade lite lätt och sa att det är effektökning med max 10% som gäller mer eller mindre. Sen frågade han vad jag hade för bil och vad jag hade gjort med den, vilket jag berättade med glädje!
    Därefter föreslog han att jag tittade förbi med Nisse några timmar senare, så skulle han kika på den. Kan väl uttrycka mig milt och säga att jag drog järnet till Nisses garage och preppade med katt och lite annat. Nu har jag ett blankt protokoll och ett superbrett leende.
    Med det sagt... Det ÄR verkligen skillnad på vem man får som tittar på bilen.
    Micke Thunström
    200sx s14a
    www.cemik.se

Senior Member GT-R_mojjes avatar
    Reg.datum
    Mar 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

så är det , man lär sig snart vilken sbp man åker till, vi har as här uppe med som klagar bara då en oljekylare är utbytt, sedan har vi bes stationer som inte bryr sig om motorn och trimm osv så länge huven går att stänga och inte turbon tittur ut igenom, huven, dessa killar kollar endast slitage på bilen i chassie bromsar leder rost osv med mera och lämnar det andra åt sida, uppgraderade bromsar och oljekyl chassie tycker dom e bra då orginal oftast är skit och gammelt, men men du verkar fått en surdeg tråkigt nog, //M

Junior Member
    Reg.datum
    Aug 2010
    Bil
    S13

Standard

Den bör inte vara helbilsgodkänd.
    Fick igenom min S14 -95 med blanka papper och coilovers nu i veckan.
    Han frågade va det var för årsmodell och sa sen att det inte var någon fara för den var inte helbilsgodkänd. Han la dock till att de vore ju kanske bra att höjja den lite för komfortens skull.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •