Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Driftworx LSD diff, hur funkar 2,0?

Member Weine93s avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Bil
    S13, Annan

Standard Driftworx LSD diff, hur funkar 2,0?

ja funderar på att kanske skaffa LSD diff från driftworx men ja har hört att 2,0 låter väldigt mycket? Hur är det med det? Är det värt att skaffa 2,0 om man skall använda bilen som bruksbil och ibland åka bana och sladda på nån träff ir så eller borde jag isf skaffa 1,5 ir svettsa? För jag har en extra orginaldiff liggandes hemma så jag kan skiffta mellan dem om ja svettsar den ena, vilket tycker ni e bäst?
    Föredetta bil. (SÅLD)
    Nissan 200sx s13

Junior Member UnixBirds avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

Skillnaden mellan 1.5-way och 2-way är att 1.5-way låser bara när du gasar men 2-way låser även när du motorbromsar. 1.5-way bör vara bättre ur säkerhetssynpunkt.
    Svetsad diff gör att däcken slirar när du kör sakta och svänger. Det gör inte de andra.
    Jag har inte hört att 2-way skulle låta mer än 1.5-way från samma tillverkare. Skillnaden bör vara större mellan tillverkarna.
    Senast redigerat av UnixBird den 2011-05-22 klockan 20:43.
    Pawel #1681

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av UnixBird Visa inlägg
    Skillnaden mellan 1.5-way och 2-way är att 1.5-way låser bara när du gasar men 2-way låser även när du motorbromsar. 1.5-way bör vara bättre ur säkerhetssynpunkt.
    Svetsad diff gör att däcken slirar när du kör sakta och svänger. Det gör inte de andra.
    Jag har inte hört att 2-way skulle låta mer än 1.5-way från samma tillverkare. Skillnaden bör vara större mellan tillverkarna.
    Det där stämmer inte.

Det som skiljer är att 1.5-vägs inte ger lika mycket diffbromsverkan under inbromsning som 2-vägs diffen gör. Men diffverkan ger den fortfarande under inbromsning.

Min brors 1.5-vägs låter lika mycket som min 2-vägs gör. Ingen större skillnad.

En 2-vägs diff är på inget sätt mindre "säker" än en 1.5-vägs diff. Går hur fint som helst att köra men lever om en hel del gör det.

Jag upplever min bil som mer säker med 2-vägs diffen än den var med öppen diff. Den beter sig mycket mer konsekvent nu.

Junior Member UnixBirds avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

BeerBringer, du har nog kört en längre tid med 2-vägs diffen. Därför kan du uppleva det som säkert. Men för en ovan förare kan 1,5-vägs passa bättre, varför?
    Tänkt dig att en bil kör med sladd och föraren gör ett misstag och får panik. Vad händer när föraren släpper gasen i en bil med 2-vägs diff. Jo, bilen fortsätter att sladda. Med 1,5-vägs diff kan någon av bakdäcken få grep lättare.

Nu har jag inte testat detta själv utan bara läst mig till för en tid sedan. Men det låter vettigt för mig.
    Pawel #1681

Member Weine93s avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Bil
    S13, Annan

Standard

om man e riktigt ovan kanske man inte e berädd på efterkastet som kommer då om man skulle släppa på gasen med 1,5? så kan de va med öppen iaf...
    men jag har sladdat innan men inte proffersionellt på assfalt utan mest på snö eller på jordbana med volvo fast hade ej nån diff då men med diff blir ju bilen lättare att kontrolera o lättare o få upp på sladd o hålla sladd så för mig kommer det nog bli lättare med diff
    Föredetta bil. (SÅLD)
    Nissan 200sx s13

Member Weine93s avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Bil
    S13, Annan

Standard

svettsdiff vet jag hur den fungerar mycket väl, har dock aldrig kör med de själv men är dagligen med sånna som kör med det och jag upplever den som den säkraste diffen och den som håller bäst om man gör det ordentligt, dock är den minst säker om man skulle åka i högre fart på väg o så men om man bara ska sladda så är den säkrast som jag upplever det.
    Föredetta bil. (SÅLD)
    Nissan 200sx s13

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

2-vägs:
    Bromsar lika mycket både framåt och bakåt. Framåt när du gasar på och vill att båda däcken ska greppa och bakåt när du motorbromsar (vill man ha för drifting men inte så bra vid bankörning i snäva kurvor, ger understyrning). Vid en maximerad driftingbil är 2-vägs det rätta valet, lätt att kontrollera bilens uppförande, spinnande genom kurvorna (bredsladd).

Fungerar så nära en svetsad diff man kan komma. Ger lite speciella egenskaper vid våta vägar och vid normal körning... :-P

Man kan lära sig köra med en 2-vägs vid alla förhållanden, med övning.

1.5-vägs:
    Samma som ovan framåt men med reducerad verkan vid motorbromsning (bäst för allroundåka, bana, strip, drifting, gatan).

1-vägs:
    Bromsar framåt och obromsat när gasen släpps och bilen motorbromsar.

---------

I en kurva roterar båda hjulen lika snabbt (med låst diff).
    Perfekt vid drifting då man bara behöver gasa på lite extra för att få ställ (baken sladdar ut).

Vid vanlig körning på gatan så upplevs detta lite annorlunda. Om vägen är blöt och du ska svänga så känns det som om bilen hellre vill gå rakt fram. Bilen känns mera understyrd.

Enkel beskrivning som visar hur en öppen diff fungerar Svetsar du diffen så kommer båda hjulen alltid rotera lika snabbt.

And now, Movie Time!:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K4JhruinbWc[/youtube]

Member Weine93s avatar
    Reg.datum
    Feb 2011
    Bil
    S13, Annan

Standard

okej, nu fattar jag bättre tack
    Föredetta bil. (SÅLD)
    Nissan 200sx s13

Member Bebbos avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

riktigt bra video Shogun! Lätt den enklaste och bästa förklaringen man fått hur en diff funkar....det var ju inte så svårt trots allt =)

Styrelseledamot Tim_tubs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Bil
    S13

Standard

När är 1-vägs att föredra?
    Strippen enbart?
    Tim Karlsson #1299 / S13
    Ordförande, Nissan Owners Group Sweden

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen