Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Mappat bilen utan BTR inkopplad. Behövs ny mappning?

Styrelseledamot Tim_tubs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Bil
    S13

Thumbs down Mappat bilen utan BTR inkopplad. Behövs ny mappning?

Jag har lyckats med något mindre bra....
    Bilen är nymappad och går jättefint, men jag har ett mindre problem...
    BTRen var inte inkopplad under mappningen (ett onödigt misstag!) men bilen går som sagt va fint (spikar inte och har en fin tomgång) och jag fick 284 hk på hjulen.

Sätter jag på vacuumslangen igen så går bilen skit givetvis och är inte körbar när det börjar bli lite belastning.

Bör jag göra om mappningen eller skall jag vara glad att det fungerar med grundtrycket i systemet och köra på?

Sen hur gör ni för att inte vacuumslangarna skall hoppa loss när det börjar bli lite laddtryck?
    Mina kryper sakta men säkert av med tiden.
    Tim Karlsson #1299 / S13
    Ordförande, Nissan Owners Group Sweden

Member Mettras avatar
    Reg.datum
    Oct 2009
    Bil
    S13

Standard

buntband funkar utmärkt att hålla slangarna på plats

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Member Ohbergs avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av tim_tub Visa inlägg
    Jag har lyckats med något mindre bra....
    Bilen är nymappad och går jättefint, men jag har ett mindre problem...
    BTRen var inte inkopplad under mappningen (ett onödigt misstag!) men bilen går som sagt va fint (spikar inte och har en fin tomgång) och jag fick 284 hk på hjulen.

Sätter jag på vacuumslangen igen så går bilen skit givetvis och är inte körbar när det börjar bli lite belastning.

Bör jag göra om mappningen eller skall jag vara glad att det fungerar med grundtrycket i systemet och köra på?

Sen hur gör ni för att inte vacuumslangarna skall hoppa loss när det börjar bli lite laddtryck?
    Mina kryper sakta men säkert av med tiden.
    Kör utan vacuumslangen!
    Man kan göra som du gjort och köra utan vacuum för att få bränslepumpen att räcka längre,
    och för att få en mindre parameter på bränsle tillförseln.
    På bekostnad av att spridarna får en högre öppningstid och inte räcker till lika mycket mos, men det är nog inte ett problem för dig.

Rugga upp ytan till slangen och som Mettra skrev dra åt ett buntband.

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Du har alltså fått bilen mappad med grundtrycket på ca 3bar raktigenom.

Spridarna behöver alltid ett högre tryck på railsidan än på munstyckssidan (där det sprutar). Ju mer du laddar, desto högre tryck jobbar spridarstrålen mot. Trycket ökar i plenum/runners men eftersom slangen inte är inkopplad kommer du alltid bara ha ca 3bar bränsletryck oavsett laddtryck. Strålens spridarbild påverkas av mottrycket och i slutänden också emissionerna resp effekten. Hade du kört med 3bar laddtryck hade du inte fått ut någon soppa överhuvudtaget.

Jag skulle inte köra med enbart bastryck utan koppla in slangen och mappa om bilen. Det kan kännas surt och kostar ju en slant och tid men ännu surare vore det om du rasar motorn.

Reg.datum
    Sep 2006
    Bil
    S13

Standard

Japp det stämmer, 3bar rätt över.
    Det var Per som har mappat åt Autotech i Trollhättan fram tills nyss som har mappat min bil och han tyckte att effektkurvan såg fin ut och han reagerade inte på något större under mappningen.
    Det enda var att han tyckte att bilen var ganska så spikkänslig när man började öka på tändningen.

Den är mappad med BBL och avgastempsgivar + AVC-R.

Men går tändningsmappen att använda och bara göra en ny bränslemapp?
    Senast redigerat av Tim_tub den 2011-05-25 klockan 16:51.
    Tim Karlsson #1299 / S13

Member Ohbergs avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av shogun Visa inlägg
    Du har alltså fått bilen mappad med grundtrycket på ca 3bar raktigenom.

Spridarna behöver alltid ett högre tryck på railsidan än på munstyckssidan (där det sprutar). Ju mer du laddar, desto högre tryck jobbar spridarstrålen mot. Trycket ökar i plenum/runners men eftersom slangen inte är inkopplad kommer du alltid bara ha ca 3bar bränsletryck oavsett laddtryck. Strålens spridarbild påverkas av mottrycket och i slutänden också emissionerna resp effekten. Hade du kört med 3bar laddtryck hade du inte fått ut någon soppa överhuvudtaget.

Jag skulle inte köra med enbart bastryck utan koppla in slangen och mappa om bilen. Det kan kännas surt och kostar ju en slant och tid men ännu surare vore det om du rasar motorn.
    Om man har 3bar i laddtryck kommer det inte vara 3bar i den runnersen som är uppen, så spridaren kommer flöda, om en lite.
    Men visst 3bar laddtryck skulle inte gå att köra med i detta fall.

Nu funkar bilen utan problem och det har inte varit några större konstigheter vid mappning? så det finns ingen anledning att mappa om!

Reg.datum
    Sep 2006
    Bil
    S13

Standard

Det var två grejer som vi såg under mappningen:
    Bilen var ganska så spikkänslig när vi justerade tändningen och att gå över 1.4 bar i ladd gav ingen ökning i effekt.

Annars såg allt bra ut och ca 334hk i motorn är inte helt illa.
    Senast redigerat av Tim_tub den 2011-05-26 klockan 22:30.
    Tim Karlsson #1299 / S13

Standard

Har du kvar orginal btr eller är den bortplockad?

om den är kvar så är den ju linjär 1:1 och då behöver du såklart inte mappa om. Grundtryck 3 bar, laddar du 1bar så får du 4bar bränsletryck. Alltså 3 bar(övertryck) rätt igenom.

Ända anledningen jag ser att köra en progressiv är om man vill köra "safe" fett vid ladd, eller om man har spridare som är specade på nåt annat än 3 bar.

Reg.datum
    Sep 2006
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av mathisson Visa inlägg
    Har du kvar orginal btr eller är den bortplockad?

om den är kvar så är den ju linjär 1:1 och då behöver du såklart inte mappa om. Grundtryck 3 bar, laddar du 1bar så får du 4bar bränsletryck. Alltså 3 bar(övertryck) rätt igenom.

Ända anledningen jag ser att köra en progressiv är om man vill köra "safe" fett vid ladd, eller om man har spridare som är specade på nåt annat än 3 bar.
    Original sitter kvar men vacuumslangen är avplockad.
    Problemet är att bilen är mappad utan BTR så nu när jag sätter på slangen igen så går bilen supertunt när det är vacum i systemet och jätte fett när turbon börjar jobba, men plockar jag av slangen igen så blir min AFR rätt i hela registret..
    Tim Karlsson #1299 / S13

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •