Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Turbo ras? =/ R33 gts-t

Junior Member
    Reg.datum
    Aug 2011
    Bil
    S13, R33

Standard Turbo ras? =/ R33 gts-t

Hej har en tråkig nyhet om min R33a gts-t misstänker att turbon är på väg att ge sig men jag är osäker på om de verkligen kan vara så. Den är chippad med en annan styrbox, allt trim är nytt, ny Intercoller Ny soppa pump osv. har dock en Manuel laddtrycks styrning alltså typ en daws device hade tänkt och köpa elektronisk styrning eftersom de är nästan ett måste, Har iaf inte kört länge med detta på detta trim kanske 200 mil knappt de äns. enligt laddtrycks mätaren så laddar den ca 0,85- 0,9. men idag kväll hände något märkligt när jag gasade på så kom ett ylande ljud, alltså som man visslande och de kom från turbon, precis när den börja ladda max. jag provade köra lite gran med detta och då visade laddtrycks mätaren över 1 bar ! och jag har inte höjt de eller nått.. :S så samband med detta skruvade ja ner de max så den laddade ca 0,6 men ändå. då kom de lite ylande ljud.. vad kan de bero på? turbon är slut? menar har inte kört så länge me höjt laddtryck kan inte avgöra om den är körd på höger ladd innan men tror inte de.. och bilen har rullat ca 7600 mil, men kan de vara så att den manuel laddtryckstyrningen inte pallar trycket och höjer de så förstörs turbon på så kort tid?

här är ett klipp lyssna på ljudet ( min bil )

http://www.youtube.com/watch?v=YbVMHFc3hs8
    Hoppas på ett svar

Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Vill du ha ett snabb svar om det verkligen är din turbo, ta bort Luftfilter och de röret som går ner till turbo och känn på axel i turbon om den glappar mycket.

Känn om den glappar in och ut och i sidled.

Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

känn på axeln den får glappa lite upp och ner (radiellt) men inte axiellt, alltså framåt o tillbaka. Hoppas du förstår

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

Har du "typ" en dawes device eller har du en sån?
    Skulle sätta mina slantar på att din manuella laddtrycksstyrning är trasig eller läcker. Du har ju ganska ojämt laddtryck, upp på 1,3 för att sjunka ner till 0,9 när varven höjs.

Men som sagt, kolla turbon först så ser du om den är glapp.

Junior Member
    Reg.datum
    Aug 2011
    Bil
    S13, R33

Standard

kollade upp turbon idag. kan tillägga att jag är nybörjare på dessa grejer. men iaf så kände på " propellerna " kände på den Ut och in ett antal gånger men märkte inte av att den följde med på något sätt. men lite lite lite glapp var de men de var minimalt. kanske de räcker för att veta om den är sönder eller inte ?

Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av wallentin100 Visa inlägg
    kollade upp turbon idag. kan tillägga att jag är nybörjare på dessa grejer. men iaf så kände på " propellerna " kände på den Ut och in ett antal gånger men märkte inte av att den följde med på något sätt. men lite lite lite glapp var de men de var minimalt. kanske de räcker för att veta om den är sönder eller inte ?
    Nja om du knappt känner något borde det inte vara turbon (puuuh)

Köp en laddtryckstyrning finns en uppsjö av olika elektronisk(ställer trycker inifrån cupen. Men kostar mer.

Eller en vanlig pysventil och sen testa igen.

Member Woojens avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Bil
    S13

Standard

Eftersom impellern på GTS-T är keramisk metall å inte stål så är den VÄLDIGT kännslig för värme å med en icke stabil Laddtrycks styrning så går dessa agggen sönder snabbare än vad man tror ifall man har otur! 0,85 bar är safe 0,9 är väll okej å allt däröver har en tendens att sluta med turboras på GTS-t

Vill du ha orginalturbo igen så köp en orginalturbo ifån R34 GTS-T dom har en riktig impeller å kan ladda på

Och ifall de är impellern som tagit stryk så glappar den inte.
    Utan av värme kan de vara bladen som tagit skada vilket ofta får turbon att vina ganska högt
    Senast redigerat av Woojen den 2011-08-27 klockan 17:56.

Junior Member
    Reg.datum
    Aug 2011
    Bil
    S13, R33

Standard

tack för hjälpen!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg