Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: nya 200an går väldigt lustigt behöver hjälp

Junior Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Bil
    S13

Standard nya 200an går väldigt lustigt behöver hjälp

var och hämtade en 200sx s13 till brorsan för ett tag sen
    smidda kolvar borrad till 84 smidda takar o hela skiten.
    steg 3 förutom avgasröret som var 2,5" istället
    när vi hämtade bilen (tvungen o köra hem den) så fanns det ingen tomgång på den annars gick den bra förutom nån misständning då och då.
    Men körde bilen lungt hem iaf testade att gasa på till ca 5000 varv o då gick bilen hur bra som helst, laddet låg stadigt på 0.8 vid 4000ca.

när jag kom hem med bilen så bytte jag till ställbar btr men fick då inte bilen att starta ökade bränsletrycket till 8 bar o då starta den o hade tomgång men misstände som fan. så jag provade att byta tebax till orginal btr men bilen fortsätter att gå skit. så trodde remmen hade hoppat 1 kugg på nån sida men så var det inte. och nu så startar bilen knappt o när man får igång den så missar den på 1 burk o skjuter galet ur avgasröret.

har provat att byta Spridare från min andra 200a (444cc) men ingen skillnad
    byte till en annan CAS ingen skillnad
    bytte till en annan steg 3 chippad databox ingen skillnad
    den får soppa och bränsletrycket e normalt stiften e väldigt sotiga
    köpte ny stift o knacka in dom te 0.5mm ungefär ingen skillnad

så nu har jag ide torka är det någon som vet vad det kan bero på ?
    måste ha igång bilen så fort som möjligt.
    eller om någon vet en bra verkstad som kan trimmade nissan bilar i närheten av jönköping ?

tack på förhand // Viktor

Member
    Reg.datum
    Feb 2009
    Bil
    S13

Standard

haru testa byta ECU ?

Member Jimmyas avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Tempgivaren till ECU:n kanske?,brukar sura som fan då när man ska starta.
    Nissan 200sx -89 DRFT

Junior Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jimmya Visa inlägg
    Tempgivaren till ECU:n kanske?,brukar sura som fan då när man ska starta.
    då jag inte e så innte i japs bilar dom första jag har nu så kan jag inte så mycket om dom
    vad e ECU o vart sitter den ?

mvh Viktor

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

8 bar? Det är inte riktigt rätt i alla fall...

Kollat tändningen? Ett komptest kan vara bra med.

Member Jimmyas avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Adolfsson89 Visa inlägg
    då jag inte e så innte i japs bilar dom första jag har nu så kan jag inte så mycket om dom
    vad e ECU o vart sitter den ?

mvh Viktor
    ECU = Databox (Motorstyrning) sitter på högersida nere vid fötterna(bakom en plast panel)

Om jag inte minns fel så sitter tempgivaren till databoxen långt fram på motorn (insugssidan)

Den tempgivaren ger signal till databoxen om att motorn är Kall eller Varm,är den pajj så blir signalen att motorn är kall = fetar på soppa så den surar på lägre varv.

Har haft det felet på min,kostade några hundringar.
    Nissan 200sx -89 DRFT

Junior Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jimmya Visa inlägg
    ECU = Databox (Motorstyrning) sitter på högersida nere vid fötterna(bakom en plast panel)

Om jag inte minns fel så sitter tempgivaren till databoxen långt fram på motorn (insugssidan)

Den tempgivaren ger signal till databoxen om att motorn är Kall eller Varm,är den pajj så blir signalen att motorn är kall = fetar på soppa så den surar på lägre varv.

Har haft det felet på min,kostade några hundringar.
    aha då lärde jag mig nåt nytt
    jag bytte som sagt databoxen men tempgivaren har jag inte haft en tanke på.
    men bilen borde väll starta ändå tycker jag ?
    kan dock stå 1 kugg fel på kamremmen men ska lämna in till verkstad så dom får titta på den. ska prova ta tempgivaren från en av mina andra 200or.

har kollat lite mer på bilen idag med tändinställninglampa. har ström från CAS upp till den grova kabelstammen men sen så kmr kablarna till tändspolarna tebax från databoxen tror jag ? o där blinkar inte lampan så har alltså ingen gnista på nåt stift just nu. det funkade innan dom var på o ändrade på kamremmen 1 kugg kan det bero på det ? eller kan de va kabelbrott nånstans ? inte lust o riva i elen då jag inte kan ett skit med el :P

Member Jimmyas avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Adolfsson89 Visa inlägg
    aha då lärde jag mig nåt nytt
    jag bytte som sagt databoxen men tempgivaren har jag inte haft en tanke på.
    men bilen borde väll starta ändå tycker jag ?
    kan dock stå 1 kugg fel på kamremmen men ska lämna in till verkstad så dom får titta på den. ska prova ta tempgivaren från en av mina andra 200or.

har kollat lite mer på bilen idag med tändinställninglampa. har ström från CAS upp till den grova kabelstammen men sen så kmr kablarna till tändspolarna tebax från databoxen tror jag ? o där blinkar inte lampan så har alltså ingen gnista på nåt stift just nu. det funkade innan dom var på o ändrade på kamremmen 1 kugg kan det bero på det ? eller kan de va kabelbrott nånstans ? inte lust o riva i elen då jag inte kan ett skit med el :P
    Min tände till å sen sura den ner sig,sen vägrade de å starta bytte till nya stift då gick den etag sen samma sak igen,bytte givaren å stift sen funkar den.
    Nissan 200sx -89 DRFT

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Är bara att mäta upp givaren om det nu skulle vara den det är fel på. Ohmtalet vid varm och kall motor finns i verkstadsmanualen. Kall ska det vara 2,5 kOhm och varm ~80grader 0,3 kOhm.

Hur man kollar tändningen står också med i verkstadsmanualen. Helst ska man ju koppla en tändkabel mellan stiftet och tändspolen på ettans vylinder och mäta på den kabeln. Men det går ju också att mäta på en kabel som vid bakänden på toppen. Enligt verkstadshandboken är kabeln röd/gul men har själv aldrig använt den kabeln.

Sen är ett komptest rätt snabbt gjort med.

Member Rockos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Bil
    S13

Standard

Kolla så kamremen står rätt på kamar/vev. Vem ställde in dem? Har du dubbla avgaskammar? Står remen fel så Går den som en påse nötter och hostar.

Då du tog bort casen, var halvmånen på kamen hel? E den borta och inte påsatt korrekt så startar inte ens bilen ( jag har testat själv) det sitter även en halvmånesformad del i casen så den inte kan sättas fel! Är dem borta så siktar du blint...

Jag skulle börja kika på detta, sen tempsensorn. Sensorn har en gul "hatt" och sitter i närheten av fuelrailen. Den ska ge värfen enligt ovan inlägg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •