Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Bearbetning topp + grenrör ?

Member emilanttila87s avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Bil
    S13

Standard Bearbetning topp + grenrör ?

Ngn i närheten av köping/västerås/örebro/eskilstuna etc etc som kan fräsa/slipa in ventiler samt planslipa topp / grenrörsfläns ?
    Nissan 200sx s13.3

Member Bebbos avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

ganska säker på att Motorteknik på Tunby i Västerås fixar det.

edit: eller du kaske var ute efter någon på forumet som fixar det...?

Member
    Reg.datum
    Feb 2009
    Bil
    S13

Standard

jag har precis gjort de på min, har jigg och allt klart hemma, blev kalas bra, kan även slipa in ventiler.. bor i västerås och har garage i sätra brunn

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av nyztrom Visa inlägg
    jag har precis gjort de på min, har jigg och allt klart hemma, blev kalas bra, kan även slipa in ventiler.. bor i västerås och har garage i sätra brunn
    Tja nyztrom, har mailat dej 10000gnger, angående pengarna du är skyldig mej... du har tid o skriva inlägg, men inte tid o svara på mailen?

Reg.datum
    May 2009
    Bil
    S13

Standard

Har varit i kontakt med en verkstad som kunde göra topp arbete med ventiler samt plan slipa.. men att betala 8000 för de är ja inte direkt sugen på billigare att köpa en ny topp...

Så det va främst nån på forumet som kunde fixa de för en peng istället!
    Nissan 200sx s13.3

Hall of Fame Legend DeJis avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

8000 lät lite halvdyrt, men normala priser på firma är nåt i den här stilen :
    demontering + återmontering ventiler : 1500-2000kr
    plana topplock : 500kr
    fräsa ventiler och säten : 2000-2500kr
    tvätt : 200-400kr

plana grenrörsflänsen, menar du då på själva grenröret, eller packningsytan på toppen? Är det grenröret så har han nog räknat med en bra slant där, eftersom det kan vara riktigt bökigt att spänna upp ett grenrör (original eller eftermarknads) i en fräs eller planslip. Inte omöjligt att han räknat på 2000kr eller mer för det. Om det är ytan på toppen du menar så börja med att mäta om den ens är skev. Lägg en stållinjal över ytan och kolla. Det brukar räcka med ett par minuter med slipkloss.

Reg.datum
    May 2009
    Bil
    S13

Standard

Toppen va rensad och ventilerna va urplockade, sa till dom att jag själv monterar ventilerna efteråt så dom inte behövde det.
    det är flänsen på grenröret som måste planas, och det är klart att det kan vara där som dom tog lite extra pengar för det kan vara svårt att spänna fast det..
    Nissan 200sx s13.3

Hall of Fame Legend DeJis avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

då lät det ju riktigt dyrt. 2000kr får du nog räkna med för ventilfräsning om du inte känner nån. Plus planing och tvätt så är du alltså uppe i strax under 3k.

Plana grenrör är som sagt riktigt bökigt. Jag slipade mitt på en lång bandslip som egentligen är till för trä. Då greppar man grenröret i rören bara. Det tar rätt lång tid dock, men det blir åtminstone plant. Tror farsan lyckades bängla upp ett grenrör till nån motor jag gjorde för nåt år sen i en fräs, genom att spänna i det långa röret från 1ans cylinder, men det tog bra lång tid att få det rakt i alla riktningar. Sen får man köra försiktigt.

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard Plana grenröret

Jag köpte nyligen ett beggat xsgrenrör som var både sprucket på flera ställen på rören och ganska krokig fläns mot toppen. Jag tigade ihop rörsprickorna och på nåt ställe gick det bättre att svetsa med pinne avsedd för just rostfritt. Flänsen riktade jag i pressen, märkfärg och planskiva indikerade tydligt de sista ojämnheterna som enkelt kunde slipas med en mindre slipmaskin. Hade jag haft en bandslip hade jag föredragit den efter grovriktningen i pressen eftersom det är enklast.

Reg.datum
    May 2009
    Bil
    S13

Standard

Hmm, har både stor och mindre bandslip på jobbet så blir o se om det är möjligt att slipa ner grenröret med den!

Ang toppen så låter det mer rimligt med runda slängar 3k för arbetet, fräsa ventilerna vet ja är lite dyrare men värt de!
    Nissan 200sx s13.3

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •