Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 88

Ämne: Oljekylar tips

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard Oljekylar tips

En viktig sak det inte skrivits så mkt om är sambandet oljekylning och vattentemp när man trimmar.
    För det är så att original värmeväxlare klarar bara av att hantera original motoreffekt.
    Vid mindre trimningar så räcker det med att montera en termostatstyrd oljekylare.
    Vid lite större effektuttag, ca 300 hästar och mer så bör man absolut ta bort värmeväxlaren och plugga den vattenslangen.
    Varför det då?
    Jo, för att vattnet som är strax under 100grader värmeväxlar mot olja över hundra grader före oljekylaren och då blir det ångbildning som leds in precis före vattenpumpen.
    Vattenpumpen pumpar då ånga istället för kylarvatten och tempen stiger blixtsnabbt.
    Det här är extra viktigt att tänka på vid drifting då man inte har så mkt fartvind till oljekylaren... Så kör man drifting så bör man ta bort värmeväxlaren direkt...

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

En intressant teori. Har du testat och sett skillnaden?

Teoretiskt känns det kanske inte lika troligt att man riskerar att skapa ånga lokalt.

Med original kylarlock (1.2 bar) börjar vattnet koka vid 105 grader.
    Har du oljetemp på 120 grader och vattentemp på 95 ska du alltså lyckas höja vattentempen 10 grader och sedan tillföra energin för att skapa ånga med den relativt lilla temperaturskillnad som finns. Detta med ett konstant flöde av vatten och olja genom kylaren.

Vatten har specifiktvärmekapacitet på 4,18 kJ/(kg·K) och ångbildningsentalpi på 2260 kJ/kg.
    och mineral olja 1,67 kJ/(kg·K)

Det går alltså åt mer än dubbelt så mycket energi för att höja 1 kg vatten 1 grad än det gör att värma oljan på motsvarande sätt. Det går alltså åt "mycket olja" för att värma vattnet. Dessutom går det åt massor av energi för att man sen ska få ånga.

Summan av kardemumman: Jag tror inte du hinner överföra tillräckligt mycket energin till vattnet för att skapa ett problem.

Mvh
    Marcus

Member matrix75s avatar
    Reg.datum
    Dec 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

Kul med denna typ av diskussion.

Hur påverkar glykol kokpunkten? Den höjer väl en del?

Den påverkar ju andra egenskaper vilket gör att en glykolblandning inte kyler lika effektivt som rent vatten..
    Påstår Pelle

Ingen Nissan längre..

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Jag upptäckte det här fenomenet på min första trimbil som jag byggde -01 tror jag det var. Nyligen så byggde jag en 200a med evointercooler, setrab oljekyl med termostat, större spridare o lmm, discopotatis.
    Tänkte att det kanske inte var så viktigt ändå att ta bort värmeväxlaren, är lite lat också.
    Justerade in bränsletryck o tändning med hjälp av min lm2 och höjde laddet stegvis upp till 1.3bar. Testar att varva ur den på 4an o 5an på en lämplig vägsträcka. Fort är kul. Men när jag slår av på farten o svänger av motorvägen så märker jag att tempen börjar stiga o det är blött spår efter bilen... Fyller på vatten på macken o kör hem. Byter till en annan renoverad motor som jag tar bort värmeväxlaren ifrån. Nu går det bra att dra till varvstopp på 5an med lite höjt ladd till 1.5bar.
    Kostade bara en toppackning att inse detta igen.

Om ni ser efter så ser ni att det uppvärmda vattnet ifrån blocket leds igenom värmeväxlaren och sedan blandas med det kylda vattnet EFTER vattenkylaren in i vattenpumpen. Alltså blandas det kylda vattnet som ska kyla motorn med det heta vattnet som värmts upp först av motorn och sedan av värmeväxlaren...

När man kört hårt med en trimmad bil o stänger av motorn, tex banåkning, så kan man/ får man efterkokningar och lyssnar man noga så hör man att de kommer just ifrån värmeväxlaren...

Member Eye_In_The_Skys avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S15

Standard

Hur byggde du bort värmeväxlaren? finns det någon adapter att köpa som kommer mot blocket?

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Här är exakt mitt problem.
    Tror Tias skrev om kokning i den där burken tidigare men tänkte inte riktigt på det i sommras.

Så i vinter blir det att bli av med den. Finns en tråd här med vad adaptern heter hos nissan. Bara åka och beställa.
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Visst har problemet varit känt ganska länge, bara det att det disskuteras liksom väldigt sällan. Jag skrev om det och förklarade redan -01. men då var det ingen som riktigt greppade hur det funkade.
    Enkelt förklarat så går hälften av kylarvattnet genom toppen, insuget, termostaten, vattenkylaren, pumpen och in i motorn igen.
    Den andra hälften av kylarvattnet går genom blocket, värmeväxlaren och sedan direkt in i pumpen, utan att passera vattenkylaren.
    Hälften av vattnet kyls och hälften kyls inte.
    Matz provade att koppla upp en egen kylslinga mot värmeväxlaren med elektrisk pump och egen kylare, och det funkade bra.

Member Erik_Es avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

Detta skulle kunna vara mitt problem också...
    min slang mellan blocket och värmevxlaren har spruckit flera gånger, och nu läcker topplockspackningen som ett soll.

Som sagt någon mer exakt förklaring på utförandet, och en bild på hur du gjort kanske?

Member Eye_In_The_Skys avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S15

Standard

Citat Ursprungligen postat av Erik_E Visa inlägg
    Som sagt någon mer exakt förklaring på utförandet, och en bild på hur du gjort kanske?
    +1

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Sök efter värmeväxlare i forumet för vill minnas att det diskuterades ganska intensivt om hur man gjorde i våras eller om det var i vintras.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •