Sidan 9 av 9 FörstaFörsta ... 789
Resultat 81 till 88 av 88

Ämne: Oljekylar tips

Member Erik_Es avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Erik_E Visa inlägg
    Jag var helt hundra på att det var så ja gjorde.. men nu vart ja fan osäker om jag ändra mig i sista sekund :S
    Måste ja kolla upp.
    Jag tänkte helt fel. Jag ber om ursäkt grabbar!

Jag har pluggat mina anslutningar, det ör därför jag har bra värme.
    Körde så hela förra säsongen över hela sommaren.. Drifting mm.
    Men frågan ör ju om man ändå ska bygga om igen..

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2009
    Bil
    S13, R33

Standard

Detta med vattenflödet är intressant. Innan termostaten är öppen så flödar det runt i motorn bara. När termostaten öppnar ska flödet gå ut ur motorn och till kylen, kallna och gå tillbaka till pumpen tillbaka in i motorn. Om det flödar runt runt i motorn utan att gå till kylen när termostaten är öppen är det en kylförlust.

Det jag ifrågasätter är om man verkligen behöver flödet ut ur blocket i bakkant, där man tar ut vatten till värmepaketet. Som jag ser det så blir den mesta värmen som måste bort i toppen på avgassidan, fodrenas nederdel blir det inte så mycket värme. Tar man bort kylningen i fodren så måste man öka kolvspelet eftersom tempen stiger och kolvarna vill nypa. Det är jag med på, men tror ändå mesta värmen bildas i motorn i toppen förbränningsrummet på avgassidan.

Har alltid kört med en extra vattentemp i mitten på toppen. I en blindplugg vid tändstiften. Det är alltid minst 10 grader varmare där än på utloppet där std tempgivaren sitter. Antar att det beror på att vatten från båda sidor av toppen blandas innan det går ut där. Har även mätt på olika motorer med infrapickan och ser samma sak.

Ska studera ett löst block och topp senare idag och se om jag kan bli klokare.

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2009
    Bil
    S13, R33

Standard

Ja det var sämre än jag trott. Det är nästan bara tur att motorn får kylning. Det är korsdrag åt alla håll samtidigt i std ca18det kylning. Inte ens en termostat som stänger interna cirkulationen när den är fullt öppen. Skulle vilja bygga om med extern termostat som riktar fullt flöde mot kylen när den är öppen, innan dess så skall det vara bra snurr i interna cirkulationen så värmen fördelas jämt runt motorn. Std så finns det knappt intern cirkulation.

Jämför man med en vanlig volvomotor att trimmas, rödblocken. Så har dom inget uttag i blocket för värmepaket utan klarar tempen i fodren ändå. Dock är dom bättre på kylning på 2 sätt: Det finns en bra intern cirkulation som inte störs av massa skit små slangar. Det är en rejäl kanal inne i toppen som skickar vattnet till pumpen igen så det cirkulerar bra i motorn när termostaten är stängd. (intern cirkulation) När termostaten öppnar så gör den 2 bra saker; den öppnar mot kylaren, och stänger av interna cirkulationen dvs allt kylvatten går mot kylaren.

I övrigt så hittade vi en lösning på oljeprylarna utan att gå till nissan, en skottgenomgång från hydraulfirma m18*1,5 passar i blocket, sen en våffla med samma gänga och ett filter med samma gänga.

Member Ohbergs avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

För många fel här.

För det första. Det är cirkulation i värmepaketet HELA tiden, när du justerar värmen justerar du ett spjäll som ändrar luft vägarna. Du stryper INTE tillförseln till värmepaketet!

För det andra, så vet vi inte exakt hur temperatur regleringen funkar. Då behöver vi veta vattenflöden osv.

För det tredje. Kolla på en toppackning, kolla vatten kanalerna. Dom är strypta! Det är för att vattnet ska få ett jämnt flöde genom hela blocket upp genom toppen och ut/runt.

Största delen av värmeavledningen sker i toppen. Speciellt om topp är i alu och block i järn.

Volvo rödblockare, okej, jag är med. MEN termostaten kommer aldrig vara helt öppen i såna fall, och är den inte fullt öppen så fungerar det alltså ganska likt en CA18.

Jag har pluggat min vattenslinga till värmeväxlaren. (och tagit bort värmeväxlaren) Det ända som skulle kunna hända är att du får ett litet större flöde genom toppen.

Har ni problem med vattentempen på era CA18DET?
    Jag åker varvstopp varv på varv på lilla Gröndal och vattentempen har aldrig rört sig över normal. (jo en gång, termostaten gav upp)
    Då har jag iof ganska låg effekt, men oxå i princip ingen fartvind.

Member
    Reg.datum
    Mar 2013
    Bil
    S13

Standard

Jag har haft en ide om att slangarna som går in/ut i värmeväxlaren kopplar man ihop så att det som egentligen skall gå igenom vvx,en bara passerar vid sidan av.

Sen köper jag en kylare och en elektrisk vattenpump samt en termostatgivare. Precis som fläcktstyrning är kopplad. bör vara glykolblandning.

Så om oljetempen stiger till 95 grader så sluter termostatgivaren reläet och elpumpen börjar cirkulera mellan vvx och kylaren. samt att man kopplar en liten elfläkt som ska kyla kylaren via samma relä som pumpen.

Någon erfaren som tror på detta? Jag har iallafall köpt allt förutom själva 12v pumpen, så hade tänkt prova detta i vinter.

Member doktorns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Ja om du vill ha en omständig lösning med överflödiga komponenter, dålig verkningsgrad och extra kostnader, då är du på rätt spår.

Luftkylare till oljan har använts av alla i många år, inom industri, racing och gatbilar. Det fungerar väl och är ett enkelt koncept. Så jag måste fråga, vad är du ute efter, vad är viktigt? Att ha en udda lösning som man kan skryta över att man kommit på själv eller att oljan blir kall? Fritt valt.
    Rickard Borgmäster - Sollentuna - #1348
    200SX S14a -97 - Projekttråd - Fotoalbum
    Till Salu: Inget speciellt för tillfället.

Member
    Reg.datum
    Mar 2013
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av doktorn Visa inlägg
    Ja om du vill ha en omständig lösning med överflödiga komponenter, dålig verkningsgrad och extra kostnader, då är du på rätt spår.

Luftkylare till oljan har använts av alla i många år, inom industri, racing och gatbilar. Det fungerar väl och är ett enkelt koncept. Så jag måste fråga, vad är du ute efter, vad är viktigt? Att ha en udda lösning som man kan skryta över att man kommit på själv eller att oljan blir kall? Fritt valt.
    Jag har inte räknat på verkningsgraden. Men den lär kyla bra mycket bättre om den växlar med 20 grader vatten än 90 grader vatten.
    Sen va det mest tänkt som en ide om man vill slippa ta bort vvx.en helt och använda den på något vis när den ändå sitter där. För orginallösningen på den är riktigt värdelös.

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

helt värdelös är den inte, den hjälper bla till få upp tempen på oljan snabbare. spec nu på hösten märks det säkert skillnad. är ju träligt å vänta innan man kan kliva på gasen ordentligt =)
    S14 <-- yeeess

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •