Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ang koppling

Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Bil
    S13

Standard Ang koppling

Hej
    Har hört att en del folk åker med 4/6 puckad ofjädrad sinter
    Med original tryckplatta. Tänkte om nån med erfarenhet kanske vet
    Hur mycket effekt det skulle palla med.
    Skall mest gå på tvären på bana. Och lite kvälls bus
    Skall ha typ steg 3 tänkte jag mig
    Mvh tomas

Hall of Fame Legend jensclaudiuss avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Jag kör med 6 puckad ofjädrad sinter och orginal tryckplatta till steg 3 och laddar 1,5bar (mitzu 19t) och har kört med det ett tag nu och det fungerar bra och kostade en bråkdel mot alla upgraderingskit som ändå inte verkar palla med någon effekt att tala om.

Har dock inte kört drifting så jag vet inte alls hur man vill ha kopplingen där dvs ofjädrad eller ej.

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Kör med 4-puckad keramisk KEP lamell från Dalhems med orginaltryckplatta, har steg 4 och laddat ca 1,3 bar som mest och bromsades för ett par år sen till 284hk i motorn på 1,0 bar.

Suttit i sen hösten -07 och kört på bana med bilen i 4 år och aldrig vart med om att den har slirat, dock inte driftat något.

Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Bil
    S13

Thumbs up

Citat Ursprungligen postat av NizmO_no1 Visa inlägg
    Kör med 4-puckad keramisk KEP lamell från Dalhems med orginaltryckplatta, har steg 4 och laddat ca 1,3 bar som mest och bromsades för ett par år sen till 284hk i motorn på 1,0 bar.

Suttit i sen hösten -07 och kört på bana med bilen i 4 år och aldrig vart med om att den har slirat, dock inte driftat något.
    Precis vad jag ville höra har kikat på dalhems 4 puckade ofjädrade sinter och det känns ju riktigt prisvärt tackar för svar

Member Lurkbloms avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Dalhems 6-puck sinter stumt centrum, orginal tryckplatta. 456 hk på papper, inga problem. Sen vart det etanol och uppskattningsvis ca 50 hk till.... inga problem... Det började ge med sig efter 2 år men då var kittet 6-7 år gammalt och misshandlat i ca 4000 mil med allt från 350 till 500 hk.
    Kör nu med Exedy rackarbajsarprylar, 6 puck fjädrat och 1050kg tryckplatta för runt 5000:-.... katastrof... kopplar inte ur lika bra (annan utväxling på solfjädrarna) och bettar inte ett dugg bättre.... Ända fördelen är väll just det fjädrade centrumet och den porriga lila färgen.... Kommer gå tillbaka och montera flång ny tryckplatta (självklart Nissan OEM) och nita om lamellen som ligger kvar i backen märkt med "Hall of Fame" med alla saker man samlat på sig genom åren som fungerat klockrent.
    Niclas Törnblom #97
    Solutions by LurkTech Engineering , Sveriges snabbast svängande 200SX?, SS@1.24.60

Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lurkblom Visa inlägg
    Dalhems 6-puck sinter stumt centrum, orginal tryckplatta. 456 hk på papper, inga problem. Sen vart det etanol och uppskattningsvis ca 50 hk till.... inga problem... Det började ge med sig efter 2 år men då var kittet 6-7 år gammalt och misshandlat i ca 4000 mil med allt från 350 till 500 hk.
    Kör nu med Exedy rackarbajsarprylar, 6 puck fjädrat och 1050kg tryckplatta för runt 5000:-.... katastrof... kopplar inte ur lika bra (annan utväxling på solfjädrarna) och bettar inte ett dugg bättre.... Ända fördelen är väll just det fjädrade centrumet och den porriga lila färgen.... Kommer gå tillbaka och montera flång ny tryckplatta (självklart Nissan OEM) och nita om lamellen som ligger kvar i backen märkt med "Hall of Fame" med alla saker man samlat på sig genom åren som fungerat klockrent.
    Gött å höra bra erfarenheter om billiga lösningar
    Har allt kikat på diverse kitt men då skall jag hålla mig
    Till mina ursprungliga getto tankar

Tråkigt med din lite dyrare setupp men man vet ju inte utan att prova

Junior Member NordstromJs avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Bil
    S13

Standard

Nybliven Nissan ägare, vad pallar originalkoppling med(s14)? Hamnar förhoppnings runt 300 hk i motorn. Men en lamell är väl kanske att rekommendera,

4 eller 6-puckad och fjädrat eller ofjädrat centrum?

Mvh

Member powers avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Bil
    S13

Standard

jag köpte en xtd 6puckad när jag körde steg3 o laddade 1,5 det funkade men slirade vid 1,7 så köpte en 3skivig tilton för så slipper man allt vad slir heter=P
    den som ingen turbo har han får åka utan bar
    http://www.garaget.org/?car=64056

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

För att en koppling ska fungera korrekt och få det angivna klämtrycket är det en god ide att mäta upp den och inte bara bulta på den.....få som gör det dock.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •