Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Någon som kan hjälpa mig att lösa problem med avgasvärden?

Member danielws avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard *edit* Sweeet... besiktat o klart :o)

Finns det möjligtvis någon kunnig inom Stockholmsområdet eller i närheten som har utrustning för att kolla avgasvärden och möjlighet att hjälpa mig få ordning på mina?

När jag besiktade min bil i juni så hade gick den igenom besiktningen med bra värden men grundbesiktningen var då utanför besiktningsperioden och tydligen räcker det inte längre att man kör efterkontroll inom perioden.

I sommras hade jag lite problem med tomgången och justerade upp den lite på skruven på bilden enligt info om att det är så man gör. Nu inför besiktningen ville jag sänka tomgången lite då den låg lite högt och började dumt nog pilla på skruven igen och efter att jag inte fick ner tomgången med tomgångsmotorn inkopplad kopplade jag ur den och skruvade ut skruven en del för att tomgången skulle hållas bra utan den.
    På besiktningen nu fick jag då helt plötsligt väldigt märkliga värden bland annat en CO som var uppe på runt 5 istället för 0,5 även på förhöjd tomgång var värdena dåliga och då kom jag på att det troligtvis hade med mitt pillande att göra så jag skruvade åt skruven lite och drog på tomgångsmotorn igen.

Efter det blev värdena bra på förhöjd tomgång men de var fortfarande dåliga på vanlig tomgång och bilen har dessutom börjat baktända som den inte har gjort tidigare vilket gjorde att både besiktningsmannen och jag tror att den går väldigt fett.

Då jag är rätt kass på att fixa bilar men försöker lära mig undrar jag om det möjligtvis finns någon som har möjlighet att hjälpa till att få ordning på det för ett leende, lite bullar, ett flak öl eller ett annat vettigt pris? Vill ju gärna få den besiktad och klar innan den ska ställas av för vintern.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av danielw den 2011-12-01 klockan 01:13.
    //Daniel #11328

Member danielws avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Ingen som har möjlighet att hjälpa eller har nåt tips om hur jag kan fixa problemet. Kortfattat så började bilen gå fett och pajjade ur avgasvärdena helt efter att jag pillade på justerskruven för tomgången men det verkar inte ha löst problemet att skruva tillbaka den.

Vet inte riktigt var jag ska börja och vill ju få färdigt bilen innan snön kommer, så tar mer än gärna emot all hjälp...
    //Daniel #11328

Senior Member M.Persson-89s avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av danielw Visa inlägg
    Ingen som har möjlighet att hjälpa eller har nåt tips om hur jag kan fixa problemet. Kortfattat så började bilen gå fett och pajjade ur avgasvärdena helt efter att jag pillade på justerskruven för tomgången men det verkar inte ha löst problemet att skruva tillbaka den.

Vet inte riktigt var jag ska börja och vill ju få färdigt bilen innan snön kommer, så tar mer än gärna emot all hjälp...
    Åk till en verkstad som kan kolla avgasvärden. Isf kan du ju testa Dig fram. Jag har hört att en liter t-sprit i tanken kan hjälpa
    Senast redigerat av M.Persson-89 den 2011-11-06 klockan 21:02.
    Gilla gärna våran facebook sida "Tire smoke generation" .
    http://www.garaget.org/?car=220306
    http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=169636

Senior Member Snilssons avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Jag hällde i typ 30% E85 och det hjälpte mina värden dock inte det bästa man kan göra..
    Flyttade till bilens hemland och blev billös..
    Sebastian Nilsson #1659

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

E85 och k-sprit kanske kan hjälpa men det beror helt och hållet på varför det är tokiga avgasvärden, jag hade t.ex ett avgasläckage vid katten i år som jag inte märkte till en början och då hjälpte inte varken E85 eller k-sprit.

Men har man tillgång till en avgasmätare som jag har så kan man ju prova sig fram men att åka till verkstad eller bilprovningen och få betala varje gång man testat nått kan bli dyrt, bättre att försöka felsöka ordentligt och åtgärda felet än att testa omvägar.

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Gjort rent tomgångsmotorn? Kan ju bara vara så att den kärvar lite.

Min hade inte heller så bra värden vid senaste besiktning men besiktningskillen tog en extra vända med mission att värma upp den rejält och sen gick den igenom.

Senior Member Storms avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

Jag fattar inte varför folk ska envisas med att försöka få igenom bilen genom besiktningen med "tattarlösningar" som att hälla i E85, K-sprit o annan skit.
    Om man har felaktiga värden på besiktningen så har man ngt FEL på bilen, lös problemet i stället så går bilen igenom!

Om man inte löser problemet/felet utan får igenom bilen med "tattarlösningar" så kommer man ju åka omkring med en motor som får fel blandning o som inte går "rätt".
    O sen klagar folk på att motorerna är dåliga o inte håller, det är inte särskilt konstigt om motorerna inte får rätt förutsättningar.
    Mvh/ Jocke
    Jocke S / Mariestad
    Medlemsnr: 943
    Bil: 200sx S13 med 16V Volvo motor!

Member danielws avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Måste nog vara nåt luftläckage eller liknande för nu på lunchen så kunde inte bilen hålla tomgången längre utan dog ett par gånger trots att tomgången var bra igår ska försöka kolla igenom den nån kväll och se om jag hittar nåt. Visst kan man köra startgas för att kolla om det är något läckage på sugsidan?
    //Daniel #11328

Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av danielw Visa inlägg
    Måste nog vara nåt luftläckage eller liknande för nu på lunchen så kunde inte bilen hålla tomgången längre utan dog ett par gånger trots att tomgången var bra igår ska försöka kolla igenom den nån kväll och se om jag hittar nåt. Visst kan man köra startgas för att kolla om det är något läckage på sugsidan?
    Japp startgas funkar fint för att hitta läkage på sugsidan
    Tomgången ökar om det tar in startgas nån stans

Member danielws avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Problemen med avgasvärdena är lösta och bilen är besiktad till och med oktober nästa år... wohooo
    //Daniel #11328

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •