Sidan 11 av 12 FörstaFörsta ... 9101112 SistaSista
Resultat 101 till 110 av 118

Ämne: -matthew's s13 projekt!

Member matthew_s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13, R32

Standard

Tja!
    Precis som jag nämnde i den förra uppdateringen så har det blivit mer körning och mindre meck, dock så har jag skruvat i princip 2 dagar i rad nu. Det började med att det jag var tvungen att stanna mitt på vägen för att det rök något enormt under huven.. Det visade sig vara oljetillförseln till turbon som var kass, så den är nu bytt till en pressad slang hydroscand.. no more an-skit! Sen började fredagskvällen med att den inte gick på alla burkar, det visade sig att där va en spricka i ventilkåpan = oljefyllada tändspolar.. Har därför bytt till en gammal ventilkåpa och allt funkar perfekt igen! Halva gårdagen och hela dagen idag har jag letat efter ett sketet vattenläckage som nu är nu är fixat!

Fick hem nya skyltar till bilen, fint!

Läppen lackad mattsvart

AN-skit som nu är utbytt till en riktig slang!

Stiften och tändspolarna var som sagt oljefyllda..

Och här har vi boven till vattenläckaget.. Fattades slangklämma

Och såhär såg det ut när bilen var inrullad i garaget för ca 45 minuter sen

Nu är bilen nästan klar för besiktning, bara diffbyte och några småsaker kvar
    En liten film som jag klippte ihop snabbt för någon dag sen
    http://www.youtube.com/watch?feature...&v=k_CVQQTvQQY

/Mattias

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Ni har ett väldigt udda sätt att grundmappa?!
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Member matthew_s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13, R32

Standard

Citat Ursprungligen postat av tecman Visa inlägg
    Ni har ett väldigt udda sätt att grundmappa?!
    Tycker personligen inte att det är kul och glo på någon när man sitter och knappar in olika värden och sånt i mappen, därför tog jag bara med när jag gasar lite.. Fråga mig inte varför datorn fortfarande är igång, haha!
    Men om vi nu har ett annorlunda sätt att grundmappa på så funkar det iallafall!

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Enligt mig är en grundmapp försiktig körning, man ökar succesivt belastningen.

Det där såg ut som full gas, svårt att få bra värden i hela tabellen då
    Men funkar det så är det ju bra. Iofs bör man väl ha en rätt skaplig grundmapp i nistunet redan men bör väl ändå köra genom hela registret innan man ger fullt.

Men det är ju bara vad jag tycker, jag har aldrig mappat nistune så har ingen aning hur tabellerna ser ut i det.
    Hoppas det håller!
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Member matthew_s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13, R32

Standard

Citat Ursprungligen postat av tecman Visa inlägg
    Enligt mig är en grundmapp försiktig körning, man ökar succesivt belastningen.

Det där såg ut som full gas, svårt att få bra värden i hela tabellen då
    Men funkar det så är det ju bra. Iofs bör man väl ha en rätt skaplig grundmapp i nistunet redan men bör väl ändå köra genom hela registret innan man ger fullt.

Men det är ju bara vad jag tycker, jag har aldrig mappat nistune så har ingen aning hur tabellerna ser ut i det.
    Hoppas det håller!
    Grundmappningen var nästan avslutad. Låglast och dellast var redan fixat och höglasten såg bra ut i mappen samt på bredbandslambdan, så den vill vi inte röra Ska ju besiktiga bilen på tordag, så upp till bevis hur bra/dåliga lambdavärdena är

Member matthew_s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13, R32

Standard

Halloj!

Blivit ganska mycket körande/lekande och stressmek dom senaste dagarna. Finns så mycket smågrejer så jag hinner inte fota och ha mig hela tiden, haha!
    Det hela började med att generatorn la av på motorvägen påväg hem i tisdags, så det slutade med att jag fick fimpa all el för att kunna ta mig hem. Körde ner till flyinge och köpte en beg. generator som endast gått 200 mil (Y) Köpte även med mig en s13 originaldiff som även den inte rullat så långt, 900 mil för att va exakt!
    Åkte hem och bytte delarna, fixade det lilla vattenläckaget som återstod och smällde på front med frontläppen, sen var bilen klar för besiktning. Åkte in till bilprovningen. Tog 10 minuter att visa upp bilen och snacka lite om vad som var gjort, sen fick jag vänta 50 minuter på att han skulle skriva ut några papper om att jag behövde intyg till nästan allt som var gjort... Fick iallafall en månad på mig o köra.. fine tänkte jag, jag kör månaden ut och försöker fixa intygen denna månaden..
    Sen dess har bilen rullat felfritt fram tills i lördags. Nu mera går bilen bara på 2 cylindrar, har inte hittat varför än.. Maskinen är i bra skick. alla cylindrar får gnista och soppa :s

Mycket wall of text idag, förlåt!

Generatorbyte på g

Diffbyte på g...

Tog ner röret för att ändra lite på upphängningen, hittade då detta

Det slutade såhär!

Såhär står bilen just nu.. felsökning och nya baksulor väntar..

Uppdaterar så fort något mer intressant händer!
    peace

Member matthew_s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13, R32

Standard

Tja!
    Sprang ut i garaget snabbt när jag kom hem ifrån jobb idag. Tänkte testa spridarna och se om dom flödade lika mycket, men kom inte så långt.. När jag väl lyft upp första spridaren anade jag direkt att etanolen är boven till problemet.

Alla tätningarna har på något sätt mer eller mindre frätt sönder..
    Tog lite etanol och la spridarna i en burk för att lösa upp det som fanns kvar på topparna

Har originaltätningar liggandes, men vill inte sätta på dom innan jag har kollat med swedol eller någon lämplig firma om tätningar som klarar e85.. Just nu är målet att få bilen att åka med egen maskin ner till re-loaded springmeet i löddeköpinge

Fick även hem en ny japsdämp idag då den andra har gjort sitt.. Bilen låter som en död honda med 50hk då dämparen är mer eller mindre rensad

Börjar dra ihop sig för lack och mappning också, riktigt skönt att snart få även det överstökat!
    /Mattias

Member matthew_s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13, R32

Standard

Får bli en positiv uppdatering innan jag börjar med den mindre roliga för min del..
    Har kört som bara den sen bilen började funka igen och har stött på ett par problem som ska åtgärdas nu medans bilen ska renoveras igen..
    Ett av problemen är turboras, så jag var uppe i kristianstad och köpte mig en sprillans ny hx35a. När jag kom hem började jag med att demontera allt och börja montera turbo osv.. Istället för att det ska bra som det aldrig gör kom det nya problem.. Downpipen gick inte på, turbons placering var för hög osvosv.. Det hela slutade med att jag fick bygga om grenröret för att få det att passa. Nog med text nu..

T70 snurran som rullat 200 hårda mil!

Helt ny hx35

Liten skillnad är där ju

Wastegate uttaget förlängdes med 7cm och flänsen till turbon sänktes och vinklades

Sen fick det bli ett sånt här rör

Ny downpipe med v-band

När allt var ihop kom jag ca 1 mil, sen började motorn banka.. Just nu står motorn i stativet igen och har konstaterat att 3ans stake saknar vevlager....
    Veven ska lämnas in på slipning imorgon, så jag hoppas att allt är ihop igen nästa vecka

/Mattias

Member matthew_s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13, R32

Standard

Dags för en ny uppdatering då..
    Har stått rätt stilla pga väntande och lite sånt kul. Fick tillbaka veven tidigt i förra veckan, men skickades iväg lika fort igen för balansering tillsammans med kopplingen Fick tillbaka allt igår och när jag skulle montera allt så gick inte vevaxeln ner som den skulle, så den togs upp igen.. Dubbelkollade lagerna och då ville inte ramlagret i mitten få plats på vevaxeln, så det måste fixas.
    Tog även ut kolvarna och hittade något mindre kul.. 4ans kolv är skuren :| konstigt nog har det inte märkts överhuvudtaget. Det ända positiva med det var att lopet va fint.
    Har hittat en lösning till detta som förhoppningsvis kommer göra att motorn håller för ganska så mycket mer belastning
    Sen är tanken att få bilen lackerad denna veckan, får se hur det går med det

Såg bra ut så här långt..

Sen tog det ganska mycket stopp :/

Nu återstår det ännu mer väntande tills bilen är ihop igen :/
    /Mattias

Member matthew_s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13, R32

Standard

Nu har bilen stått i en månad och kanske blir återupplivad om någon vecka igen
    Var precis och hämtade ut kolvar och stakar, så nu är de på rätt väg igen iallafall! Ska lämna iväg kolvar, stakar, ramlageröverfall samt blocket på borrning och viktning, hoppas att få tillbaka allt i slutet av veckan
    Ska bara ha bort en polares bil från lyften som jag vänder, sen blir det nog lite frisk färg på karossen också!

Hoppas också på att få lite delar pulverlackade av en polare så blir det ännu roligare när man skruvar ihop motorn
    /Mattias

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •