Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kylarslang S13

Junior Member
    Reg.datum
    Aug 2011
    Bil
    S13

Standard Kylarslang S13

Tja!

Jag måste veta måtten på ÖVRE kylarslangen orginal på s13.

Behöver veta innerdiametern för att sätta in tempgivare.

Någon måste ha mätt ut det här innan mig och jag har sökt men ej hittat. Jag vete fan om jag postat på fel ställe, ursäkta mig ifall jag har gjort mig skyldig.

Sen har jag en fråga till angående just att sätta in tempgivare på övre kylarslangen, slangen är ju "valsad" eller hur man ska säga och jag undrar ifall man kan kapa mitt på eller om man ska undvika det???

Tacksam för snabbt svar!!

Mvh,

Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Svar ja, tur man är i garaget här har du bilder

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Vill du alltså veta vad tempen är mellan kylaren och stängd resp öppen termostat? Det lär variera kraftigt. Eller ska du kanske använda den för reglering av elfläkt?

Senior Member Snilssons avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Uppar detta lite.. Har tempgivaren till elfläkten fastskruvad i botten vid kylarslangen på min originalkylare men har köpt en i aluminium nu och vill ogärna borra och kladda i den så tänkte sätta givaren på kylarslangen men blir lite fundersam på vad som funkar bäst, uppe eller nere?
    Flyttade till bilens hemland och blev billös..
    Sebastian Nilsson #1659

Hall of Fame Legend DeJis avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Tänk på att i övre kylarslangen kommer vattnet ut ur motorn, och är alltså hyffsat nära motortemperaturen. Men i nedre kylarslangen har vattnet kylts ner och är förmodligen 15-20 grader kallare än motortemp. Om du slår till elfläkten när vattnet ut ur kylaren är 88 grader eller så, så är ju motortempen kring 108 grader, alltså på tok för hög.

Sätt den i övre slangen. Risken finns att fläktarna kommer gå ganska ofta, speciellt om det är en fläktströmbrytare från en saab, eftersom den slår till ganska snart efter termostaten öppnat. Men det är bättre att de går ofta än att de slår på för sent, så motorn hela tiden går varm.

Ska du vara riktigt seriös så rekommenderar jag en revotec fan controller som du kan justera steglöst till den tillslagstemperaturen du vill ha. De kostar runt 750kr dock, men det är en bättre lösning än en saabkontakt.

Senior Member Snilssons avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av DeJi Visa inlägg
    Tänk på att i övre kylarslangen kommer vattnet ut ur motorn, och är alltså hyffsat nära motortemperaturen. Men i nedre kylarslangen har vattnet kylts ner och är förmodligen 15-20 grader kallare än motortemp. Om du slår till elfläkten när vattnet ut ur kylaren är 88 grader eller så, så är ju motortempen kring 108 grader, alltså på tok för hög.

Sätt den i övre slangen. Risken finns att fläktarna kommer gå ganska ofta, speciellt om det är en fläktströmbrytare från en saab, eftersom den slår till ganska snart efter termostaten öppnat. Men det är bättre att de går ofta än att de slår på för sent, så motorn hela tiden går varm.

Ska du vara riktigt seriös så rekommenderar jag en revotec fan controller som du kan justera steglöst till den tillslagstemperaturen du vill ha. De kostar runt 750kr dock, men det är en bättre lösning än en saabkontakt.
    Tack för svaret!
    Vet inte om det är från en saab, det är föregående ägare som pysslat ihop det. Men för en gatbil som går ett par få gånger på konbanor och några bandagar så får det bli att sätta den där uppe bara.
    Flyttade till bilens hemland och blev billös..
    Sebastian Nilsson #1659

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •