Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: s13/s14 rb25det placering?

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard s13/s14 rb25det placering?

Tänkte kolla hur det är smidigast att göra för att montera rb25det i s13/s14 Passar motorbalken från r33 bolton i s13/s14?

Om den gör det hur blir placeringen av motorn om man gör så med orginal r33 motorfästen?

Är det samma motorbalk i dom amerikanska 240sx som i våra s13/s14 bilar så man kan använda såna konverteringsmotorfästen annars om inte orginal nissan passar?

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Finns det ingen på forumet som gjort detta eller?

Member
    Reg.datum
    Nov 2011
    Bil
    S13

Standard

Det enklaste tror jag är att du tittar efter liknande projekt på nätet. Jag gör en liknande grej själv och olika projekt tråd hjälper mer än man anar. Här är ett exempel

http://philsharratt.tripod.com/Conver.html

Senior Member Bernas avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, R33, Annan Nissan, Annan

Standard

Prova att söak har svarta flertalet gånger förut.

Iom alla frågor ang rb25det i 200sx så skrev jag ihop en snabb guide:

Minst problem och billigast. Köp en rb med tillhörande framaxelbalk samt vxl balk. Fila upp bakre hålen ca 5 mm baktill på framaxelbalken. montera Svetsa plattjärn på vxl balken borra hålen 35mm längre fram. (montera) Stoppa i motor och låda. Ta 200sx kardan pressa ur korset till Yoken. Ta yoken från skylinekardan , pressa dit det på 200sx kardan. Punkta lite lätt så lagerkopparna sitter. (Montera kardan) Koppla in elen dra ic rör och allt det vanliga. Tada klart.

Senior Member Svartens avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Bra guide,
    Gjorde precis så med min s14
    Daniel Berger #832, Linköping

Hall of Fame Legend DeJis avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

kolla min projekttråd i signaturen om du vill se hur jag gjorde. Det är definitivt inte lättast/smidigast att göra så, men använder man r33 framaxelbalk så hamnar inte växelspaken centrerat, och motorn hamnar längre fram än den behöver vara. Jag vet inte helt säkert, men jag tror inte man får plats med en tjockare alukylare om man gör så. Jag har en koyo-kyl och den fick plats, men det är inte många centimeter till remskivan.
    Senast redigerat av DeJi den 2012-01-09 klockan 23:56.

Senior Member Bernas avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, R33, Annan Nissan, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av DeJi Visa inlägg
    kolla min projekttråd i signaturen om du vill se hur jag gjorde. Det är definitivt inte lättast/smidigast att göra så, men använder man r33 framaxelbalk så hamnar inte växelspaken centrerat, och motorn hamnar längre fram än den behöver vara. Jag vet inte helt säkert, men jag tror inte man får plats med en tjockare alukylare om man gör så. Jag har en koyo-kyl och den fick plats, men det är inte många centimeter till remskivan.
    Jag har tjockaste r32 koyo kylaren så jo det får plats, vxlspaken hamnar ca 1 cm längre fram dock inget problem funkar klockrent och damasker och allt passar bolt on.
    Man använder bara nissan orginal grejer och är max en dags jobb inkl elkopplingen, så självklart är det lättaste sättet.

vxlspakens läge

Motorn med kylaren

Hall of Fame Legend DeJis avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

jaha är det bara 1cm så är det ju lugnt. Jag läste mig till att det handlade om 1", så jag byggde egna fästen istället.

Har du regbesiktat din med RB26 eller tar du dig genom bilprovningen ändå med topmount osv?

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Kanon tack för alla svaren.

Det är ingen rb26 i den lila. Kolla framsidan på insugskammen. Möjligen en rb25 med rb26kåpor

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •