Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 83

Ämne: Nissan 200sx s13 ban/drifting bil (Deamondrift)

  1. #1
    Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ort
    Linköping
    Bil
    S13
    Inlägg
    963

    Standard Nissan 200sx s13 ban/drifting bil (Deamondrift)

    Tjena!

    Daniel var namnet och är bosatt i linköping med min familj som består av sambo och en dotter.

    Fick upp ett brinnande intresse för bilar och meka när jag köpte min första bil, En ford probe gt. Började med att köpa chip och installera mätare med mera. Men tröttnade rätt snabbt på fwd :-)

    Så sålde proben och köpte mig en Nissan 200sx S13 och började göra små saker som spårade ur helt och hållet mot vad jag hade tänkt mig. Så nu gör jag en tråd om de senaste köpet och motorbygget.

    Är helt ny på bilbygge/Motor så kommentera gärna med både negativa och positiva kommentarer och gärna tips. ( Man lär sig med tiden )

    Målet 2012 är följande:
    Få en stabil driftingbil med ca 370-400 hk i motorn som ska gå på bana. Är inte ute efter att jaga de sista hk.

    Motor:



    Toppen:

    * Garret Gt32 turbo
    * Extern wastegate 50mm
    * Större ventiler
    * Styvare fjädrar
    * Portade kanaler
    * Vassare kammar
    * Ställbara kamdrev
    * Nytt insug i alu/spjällhuset.
    * Spridare 1000cc.
    * Nuke fuelrail

    Botten:

    * Apexiperformence kolvar/stakar.
    * Nya lager
    * packningar från mekonomen
    * Lättat svänghjul
    * Ms sprut
    * Ombyggt oljetråg ( satt oljereturn längre fram )
    * Lättat svänghjul

    Avgassystem:

    * Hacke racing grenrör
    * Hacke racing dp
    * Hacke racing frontpipe
    * Screempipe






    Växellåda:
    * Original än så länge, Har bunkrat upp 3st för session 2012
    * 4-puck sinterlamell
    * Nismo Diff

    Soppa system Är inte färdig med installationen ligger på en hylla just nu.

    Walbro 255L/H bränslepump in tank som går upp till en catchtank
    Och sen vidare till 2st bosch 044.




    Chassi:

    * HKS Hiper-D ställbara coilovers ( Behöver snyggas till )
    * Energy suspensions bussningar
    * Tein styrstag
    * Spacers



    Bromsar:


    * Slitsade BREMBO skivor fram
    * 300zx skivor bak
    Inga ok än så länge :S

    Fälgar
    * 17" fälgar BBS

    Interiör: (Som de är idag, Blir ändringar på mätarna för många idag)


    * Helbur
    * Flockad instrumentpanel
    * Laddtrycks mätare
    * Oljetemps mätare
    * Oljetrycks mätare
    * Vattentemp mätare
    * Bredbandslamda

    Bilstereo
    Hoppas att motorljudet gör sitt

    Kjolpaket:
    * Uras Type 4 MONKEY Kjolpaket
    * D1 Skärmbreddare 30mm fram, 50mm bak
    * G-Drift backspeglar
    * Lexus Bakljus







    Saker på g eller som måste inhandlas

    : Inköpslista
    * Alu kylare
    * Sportstol fastrygg
    * 4 alt 6 punks bälte ( Tips? )
    * Bromslangar
    * Massor med mera godis!

    Innan vi går vidare till själva projektet vill jag passa på att tacka ett gäng!

    Hacke för all hjälp med grenrör avgassystem och en hel del support puss påre gubben! :-)

    Tecman/Hultz med flera i msn nogs kanalen. ( Tecman har fått stå ut med mig och mina frågor och han svarar så gärna, Frågade vart en slang skulle gå på facebook en gång och karl går ner till sitt garaget och tittar efter, Snacka imponerande! ( Vi har inte träffas i verkliga livet utan bara via nogs.se / Msn

    Och sist men inte minst tack till mina sponsorer
    Hacke racing
    badassparts.se

  2. #2
    Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ort
    Linköping
    Bil
    S13
    Inlägg
    963

    Standard

    Åkte och hämtade mig ett nytt chassi ganska nära linköping där jag bor efter jobbet, Hade arbetat natt och redan varit vaken 24 timmar innan bilen kom på plats så var skapligt trött, Men de var de värt.




    Här fick bilen stå i 4 timmar och frysa under tiden jag sov lite, Sen vart det garaget igen :-)



    Såhär såg det ut under huven när jag hämtade bilen.



    Någon timme senare fick det en ny look under huven.



    Och några dagar senare åkte motorn i.







    Motorn hade jag sen ett tidigare projekt. Några få bilder på motor.








    Har även börjat dra in sprutet och satt ditt alla kontakter

    Inget super bra kort hehe.



    Kommer en update inomkort vad som händer!

  3. #3
    Senior Member Snilssons avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Ort
    Vimmerby
    Bil
    S13, Annan
    Inlägg
    1 924

    Standard

    Fan va fint lycka till nu så ses vi på banorna i sommar!
    Flyttade till bilens hemland och blev billös..
    Sebastian Nilsson #1659

  4. #4
    Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Ort
    Söderköping
    Bil
    S13, Annan Nissan
    Inlägg
    2 165

    Standard

    Trevligt, ska bli kul att följa tråden .

    Karossen hämtades inte i Finspång möjligtvis?

  5. #5
    Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ort
    Linköping
    Bil
    S13
    Inlägg
    963

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Snilsson Visa inlägg
    Fan va fint lycka till nu så ses vi på banorna i sommar!
    Tack desamma!
    Ja de får vi göra

  6. #6
    Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ort
    Linköping
    Bil
    S13
    Inlägg
    963

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NizmO_no1 Visa inlägg
    Trevligt, ska bli kul att följa tråden .

    Karossen hämtades inte i Finspång möjligtvis?
    Det stämmer bra!

  7. #7
    Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ort
    Linköping
    Bil
    S13
    Inlägg
    963

    Standard

    Det är ju atan! Hade tänkt köra ett natt pass i garaget igår, men bliv genomförkyld

    Men nästa gång jag åker ut till garaget blir det att dra ett par kablar till sprutet jorda,en + och till soppan.

    Sen borde det funka som de ska (borde)

    Kommer fuska lite och provstarta utan nya soppasystemet. Men för att starta borde de funka med en wahlbo intank.

    Man är lite sugen att höra motorljudet

  8. #8
    Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Ort
    Örnsköldsvik
    Bil
    R32
    Inlägg
    2 106

    Standard

    Ha inte spridare, soppapump, spolar osv. inkopplat när du kopplar in boxen på ström första gången. Sedan kopplar du in eftersom... Ställ in, kontrollera, kontrollera och kontrollera än en gång. Sen kopplar du in spridaren t.ex

    Vore förbannat onödigt att rosta något bara för du stressat!
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

  9. #9
    Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Ort
    Linköping
    Bil
    S13
    Inlägg
    963

    Standard

    Det är sant tecman tack för tipset!

  10. #10
    Senior Member Storms avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Ort
    Mariestad
    Bil
    S13
    Inlägg
    1 311

    Standard

    Jag vet inte riktigt hur inläst du är på MS, men det finns några viktiga saker innan start.

    Se till att du inte har Tändspolar, spridare och bränslepump inkopplade första gången du vrider på tändningen

    1. kontrollera i Megatune att du får Tps signal och kalibrera den.
    2: kontrollera att du får någorlunda rätt värden på vatten och luft temperaturer.
    3. Kontrollera att du får varvtalssignal när du kör på startmotorn.
    4. Koppla in tändspolar
    5. kontrollera Gnista & tändningen genom att "låsa" tändningen (på typ 10 grader) i Megatune och jämför det med stroboskoplampan, justera om nödvändigt.
    6. Se över parametrarna för spridarna i Megatune MYCKET VIKTIGT!! så det står rätt beroende på om du kör med hög eller låg ohm´s spridare.
    OBS Det finns en risk att du bränner boxen om det står fel och du har spridarna inkopplade!!!!

    7. koppla in bränslepumpen o vrid på tändningen, så du kan kontrollera så det inte finns några läckage någonstans.
    8. Gå igenom alla kolumner i Megatune så du känner dig lite hemma, o kolla så du inte hittar några konstigheter.
    9. Gå igenom PDF´en som jag bifogar en länk till.
    10. koppla in spridarna o starta

    Mappning_MT_2.25beta.pdf


    Här är en bra tråd på Skogen racing som det står mycket matnyttigt i
    http://skogenracing.editboard.com/t4...der-fragor-etc


    Mvh/ Jocke
    Jocke S / Mariestad
    Medlemsnr: 943
    Bil: 200sx S13 med 16V Volvo motor!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •