Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Vad behöver göras för att köra "orginal"?

Member 2ooSXs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Bil
    S13

Standard Vad behöver göras för att köra "orginal"? Samt tändningsproblem.

Det är så att tills jag installerar nytt styrsystem och mappar om den, så vill jag köra på orginal laddtryck och bränsle flöde m.m och köra lugnt.

Bilen är en S14 -94

Det som sitter i nu är detta:

255l Wallbro bränslepump
    Orginal spridare
    Apexi Piggyback (S-afc II)
    Aeromotive BTR
    Greedy Boost controller

1.
    Jag vet inte om piggybacken är installerad och mappad riktig. Har ingen aning, hur gör jag med denna? jag vill inte ha den kvar alls, ja vill köra orginal ladd tills ja får nytt styrsystem.. vad kan jag göra då? eller måste piggybacken mappas om isåfall för bilen ska gå riktigt, om den på något sätt stört orginalstyrsystemet?

2.
    wallbro pumpenn samt BTR:en? måste pumpen bytas och btr:en bort om jag ska köra orginalladd? om nu soppan är mappad med piggybacken blir väl allt skit?

3.
    Eller behöver jag inte göra något alls? bara stänga av min elektroniska laddstyrning så bilen körs på orginalladd?

Kanske dumma frågor enligt vissa, men är inte så haj på dessa bilar ännu, bara bonnemekat med 740 innan :/
    Senast redigerat av 2ooSX den 2012-05-27 klockan 20:15.

Hall of Fame Legend DeJis avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

pumpen kan du behålla. BTR'en måste du ha kvar om din original-BTR är borttagen, men sitter det en original där så kan du ta bort den. Eller så justerar du aeromotive-regulatorn bara så att du har original bränsletryck (sätt dit en mätare och skruva ut justerskruven tills det inte händer något med trycket längre).

piggybacken borde inte behövas om allt annat är original. Det är bara ett par kablar som är injackade på original kabelpiska, så du kan ju klippa lös det och testa. Klipp så du har en stump kvar av kabeln som går till A'pexin, så har du koll på färgerna sen om du måste återställa för att bilen går dåligt. Om A'pexin går att disabla på nåt sätt i menyerna (hade en för en massa år sedan, men minns inte riktigt om det gick) så gör det först dock

Member 2ooSXs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av DeJi Visa inlägg
    pumpen kan du behålla. BTR'en måste du ha kvar om din original-BTR är borttagen, men sitter det en original där så kan du ta bort den. Eller så justerar du aeromotive-regulatorn bara så att du har original bränsletryck (sätt dit en mätare och skruva ut justerskruven tills det inte händer något med trycket längre).

piggybacken borde inte behövas om allt annat är original. Det är bara ett par kablar som är injackade på original kabelpiska, så du kan ju klippa lös det och testa. Klipp så du har en stump kvar av kabeln som går till A'pexin, så har du koll på färgerna sen om du måste återställa för att bilen går dåligt. Om A'pexin går att disabla på nåt sätt i menyerna (hade en för en massa år sedan, men minns inte riktigt om det gick) så gör det först dock
    Tack!

har instruktionspapper på apexin, men förstår inte så mycket, ska ta och sätta mig och plugga lite då.

Det är iaf inget som ja vill ha kvar, vill ha riktigt styrsystem, så själva orginalstyrsystemet påvärkas inte om man stänger av apexin? då övergår det till orginal bara?..

Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

ja om du stänger av a'pexin så återgår original styrsystem till vad det ska göra. Det enda den gör är att den modifierar signalen mellan luftmassemätaren och ECU'n, så motorn tror att det kommer in mer eller mindre luft än det egentligen gör. Så stänger du av så ser ECU'n exakt luftmängden som kommer in, och inte den modifierade varianten.

Ska du koppla bort boxen så måste du sätta ihop kabeln till luftmassemätaren kom jag på.. klipper du alla kablarna kommer nog inte bilen gå så bra Har för mig att det sitter kabelskor på A'pexi-kabeln, så att det ska gå att koppla tillbaka igen enkelt.

Member 2ooSXs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Bil
    S13

Standard

ja om du stänger av a'pexin så återgår original styrsystem till vad det ska göra. Det enda den gör är att den modifierar signalen mellan luftmassemätaren och ECU'n, så motorn tror att det kommer in mer eller mindre luft än det egentligen gör. Så stänger du av så ser ECU'n exakt luftmängden som kommer in, och inte den modifierade varianten.

Ska du koppla bort boxen så måste du sätta ihop kabeln till luftmassemätaren kom jag på.. klipper du alla kablarna kommer nog inte bilen gå så bra Har för mig att det sitter kabelskor på A'pexi-kabeln, så att det ska gå att koppla tillbaka igen enkelt.
    Tack detta gjorde mig lite klokare, hoppas det går bara att stänga av den, för jag får även inte igenom den på besiktningen, alla värderna är skyhöga..så vill besikta den med orginalladd, orginal bränsletryck samt styrsystem..

Sen får dom montera bort apexin när dom installerar och mappar nya styrsystemet sen

Member 2ooSXs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Bil
    S13

Standard

Ingen som vet hur man stänger av en "Apexi Piggyback (S-afc II)" ? om det ens går?

Har papper och instruktionsbok, men står inget, hittar iaf inget.

Men även om jag nu skulle stänga av den, så måste jag väl ändå sätta in kablarna till typ LMM:en? för annars funkar det väl inte så bra?

Edit: eller om någon har någon information hur man kopplar ur den, törs inte riktigt hålla på med kablarna själv utan kunskap såå något sorts elschema kanske?
    Senast redigerat av 2ooSX den 2012-04-17 klockan 16:10.

Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

det räcker nog att koppla tillbaka LMM-kabeln så är den urkopplad. På en s13 är kabeln grön och gul. Men leta efter en kabel från ECU'n som är klippt och har en kabelsko i varje ände, som sedan går till varsin kabel till A'pexin, och koppla ihop dem med varandra igen.

Member 2ooSXs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Bil
    S13

Standard

det räcker nog att koppla tillbaka LMM-kabeln så är den urkopplad. På en s13 är kabeln grön och gul. Men leta efter en kabel från ECU'n som är klippt och har en kabelsko i varje ände, som sedan går till varsin kabel till A'pexin, och koppla ihop dem med varandra igen.
    Okej, ska kika på det

Ska bli roligt att prova besikta sen igen, hade CO värde på 9,9 och HC 700 eller något sånt, och så går den aldeless för fett..

Antingen är det kanske tändningen, eller felinställd piggyback, som jag nu ska utesluta genom att köra orginal tills ja får riktigt system.. luftläckage tror jag inte man får sånna värden av, har kollat noga så det måste isåfall vara stort läckage, och de finns inget sånt.

Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

CO-värdet och HC-värdet beror direkt på att motorn får för mycket soppa. Om du har alla originalprylar på och piggybackets inställningar inte är nollade så får du nog sådana problem, så jag tror du är på rätt spår. Kan vara bränsletrycket också om det är för högt.

Member 2ooSXs avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Bil
    S13

Standard

CO-värdet och HC-värdet beror direkt på att motorn får för mycket soppa. Om du har alla originalprylar på och piggybackets inställningar inte är nollade så får du nog sådana problem, så jag tror du är på rätt spår. Kan vara bränsletrycket också om det är för högt.
    Mjo, jag ställde ju ner laddtrycket till orginal när jag åkte in, och har ingen aning vad piggybacken står inställd på.. men får se sen

Har ju även andra saker i som eaglestakar och cpkolvar, och massa sånt, men det är väl inte så intressant i denna frågan..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •