Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Värsta som kan hända vid besiktning

Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard Värsta som kan hända vid besiktning

Hello nogsare.
    Jag och tecman pratade lite på msn igår ang vad som kan hända vid besiktning när man kör top mount grenrör och större turbo. Kan det bli så att besiktningen kräver en regbes? Eller säger de bara att detta inte är original sätt ditt original?

Junior Member Offes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Jag vet en som skulle besiktiga sitt bygge och dom lyfte på huven och sa att det inte va original så han kunde köra hem och återställa den. Han körde och besiktigade den på ett annat ställe bara.
    Christoffer Delkertz #831

Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Men han skulle ha fått chansen att återställa bilen?

Junior Member Offes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Han fick chansen att återställa den. Jag vet inte om dom kan kräva en regbesiktning, då förlorar man alternativet att återställa den vilket man kanske vill göra. Låter fel i mina öron.
    Christoffer Delkertz #831

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

En gammal arbetskamrat till mig (http://www.garaget.org/EvO-NeNo) hade en ca: 600hk evo 6 som han fick genom besiktningen flera år men efter att han hade sålt den fick nästa ägare problem och krav på att återställa bilen till original.

Han köpte tillbaka bilen med föreläggande om att regbesikta bilen tror jag och enligt vad dom sa till mig var allt tvunget att bytas till original (iaf under huven) för det, vet tyvärr inte hur dom löste det sen men den var till salu hos en bilhandlare i stan och inget nämndes i annonsen att den skulle vara obesiktad.

Denna var ju dock en -00 vilket kanske kan påverka?

Member
    Reg.datum
    Nov 2010
    Bil
    S13, R32

Standard

Näe får du regbes, får du oftast i pappret - "rebesiktning alternativt återställ till original" det är vad jag har fått iaf och vad jag vart med om. O andra sidan så rullade polaren rakt igenom bes med topmount och större turbo så. Men chansen till att återställa har du alltid vad jag vet.

Member jigabs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13, Annan Nissan, Sunny GTi-R

Standard

jag köpte en bil som hade fått 2 på motoreffekt måste intygas av återförsäljare . fick Nissan att skriva intyget . satt långt inne dock . btw bilen var original redan vid första beslut. skulle regeringen beslut med bur bara

Hall of Fame Legend Wassens avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Förr hade man iallafall rätt som kund att avbryta en pågående besiktningen om man som kund kände sig orättvist behandlad mm. Detta gör ju att man slipper få det i pappret att det krävs regbes osv. Vet ej om detta gäller fortfarande dock.
    Philip Wassvik
    Plats: Malmö, Medlem: #163
    S13 projekt: http://200sx.kicks-ass.net/wassen/

Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Har läst att man inte får avbryta längre.

Men om jag förstår er rätt har man möjligheten att sätta på original grenrör/turbo/insug istället för att ta en reg besikning?

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Dom kan skriva en massa olika, normalt om dom är vettiga är motor ändrad, -åk hem och montera orginal och kom tillbaka igen.

Men dom kan vara helt ****t up ibland också, har bla. varit med om
    Montor ändrad, intyg ifrån tillverkare eller generalagent erfodras.
    Fjädring ändrad, intyg ifrån tillverkare eller generalagent erfodras.
    Bromsar ändrade, intyg ifrån tillverkare eller generalagent erfodras.
    Sen stod det något om att bullerprov skulle göras också.

Den hade öppen dump, och annat luftfilter och lite siliconslangar och höjt laddtryck.
    Inte ens annat grenrör eller turbo, den catchback avgassystem i 3" och coilovers, och slitsade bromsskivor, stålomspunna bromsslangar och andra bromsbelägg.

Nästan helt orginal bilen, men det är ändå bara att slänga papperna och skyltarna på bilen i sjön för tillverkarna har ingen skyldighet till att skriva en massa intyg på din bil om att dom garanterar en massa saker fast du har bytt till orginal, dom vet inte vad som sitter i motorn osv.... så då är man helt körd.

Sen händer det några gånger varje år att folk får en registreringsbesiktning pga. motor ändrad mm... men utan krav på intyg så då får man åka hem och återställa den in i minsta detalj och boka reggbesiktning men det är inte omöjligt att lösa iaf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •