Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ni som köpt Autobahn88 oljekyl med filterflytt och Mocal termostat

Junior Member UnixBirds avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13, S14a

Question Ni som köpt Autobahn88 oljekyl med filterflytt och Mocal termostat

Snälla berätta för en total noob hur ni har dragit slangarna och monterat filteradaptern, termostaten och oljekylet.
    Slangarna är 1m, 1,3m och 1,5m långa. Till termostaten följer det två 0,5m slangar.
    Jag har sökt både här och på nätet.
    Senast redigerat av UnixBird den 2012-05-13 klockan 22:43.
    Pawel #1681

Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

Ingen har köpt Autobahn88 oljekylet med filterflytt och Mocal termostat från ZEF?

Jag har provat dra slangarna på två sätt men är inte riktigt nöjd med något av dem.

På den andra bilden syns det att en slang är för lång.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av UnixBird den 2012-06-28 klockan 18:55.
    Pawel #1681

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Om AN kopplingarna inte är press kopplingar borde de väl gå att korta av slangarna om de är de som är problemet ?
    Är de press kopplingar märk upp och åk till någon hydraulikfirma och be dem pressa om, "nackdelen" är ju att du får vanliga silverfärgade kopplingar ist.

Lite dumt gjort med tanke på att de ska vara ett "kit". Iofs får man väl vad man betalar för och då räkna med att få bygga om lite själv för att få de helt hundra

Styrelseledamot Zefs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, R34

Standard

Alla blå/röda anslutningar är skruvade och går att montera isär för att korta slangarna till önskad längd.

Är ju ett universalkitt, så slanglängderna är inte anpassade utan väl tilltagna.

Finns ju olika lösningar, jag monterade filterflytt och termostat nära motorn och två långa slangar till kylet. Men din lösning verkar ju funka om du kortar slangarna lite.
    Tomas Gustafsson, #1261, Västragötaland, Mölndal
    Partneransvarig, Nissan Owners Group Sweden
    Bilder: http://200sx.kicks-ass.net/zef/

Senior Member sir_robs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Jag kör utan filterflytt och med en termostat mellan block och oljefilter. Mitt kyl har jag på samma ställe som dig men ståendes. Använde bara de två långa slangarna och de passade perfekt när jag drog dem genom hålet vid högra (vänster om man står framför bilen) strålkastaren. Men det förutsätter att man flyttat batteriet

Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2

Hall of Fame Legend MikeTakeaHikes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Jag kör Zefs kit inga problem, min oljekylare står framför IC-kylaren på frambalken.
    Har dock inte använt filter-flytt kitet, hade inte någon bra plats för det och
    eftersom det fungerar hyfsat lätt att ta bort filtret från original platsen när man
    har både termostatmackan och en macka med oljetempsuttag på så ere bara bra.
    #167 Mikael G, Stockholm
    Moderator - NOGS.SE

Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

Så här blev det.
    Senast redigerat av UnixBird den 2012-06-28 klockan 18:58.
    Pawel #1681

Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

Jag har kollat och dubbelkollat (för att vara säker) och så här har jag kopplat in det (bifogat bild). Är det fel?
    Idag provade jag starta, med CAS:en och bränslepumpen bortkopplad. Oljetrycklampan slocknar efter par sekunder. Men mätarna visar inget. När jag vrider nyckel i tändninslåset till första läget går visarna till första värdet. Visarna backar sedan nästan till viloläget när jag startar motorn. Jag har Autometer mätare. Har jag bara kopplat in fel drivspänning? Jag har tagit röd 12V kabel där det står ignition på och som driver radio. Var hämtar jag stabil 12V drivspänning som inte påverkas av starten?
    Senast redigerat av UnixBird den 2012-06-27 klockan 01:19.
    Pawel #1681

Member
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, S14a

Standard

Cigguttaget

Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13, S14a

Standard

Haha, jag är så lycklig.

Idag kopplade jag in CAS och bränslupumpen och startade motorn. Trycket ligger på mellan 2 och 3 bar på tomgång och temperaturen ligger på strax under 70 när motorn har nått arbetstemperatur.
    Pawel #1681

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •