Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: R200 drivaxlar

Junior Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13, 240Z

Standard R200 drivaxlar

Tjena, håller på att bygga rallybil av en 240 Z -71. Har sött på trubbel och behöver hjälp av någon som vet.. Har bytt diffklumpen från en R 180 till en R 200, de drivaxeltappar som jag har och som skall vara till en R 200 är sjukt glappa in i klumpen, glappar säker 3 mm upp och ned, känns nästan som splinesen kan "kugga över". Någon som vet något eller har drivaxeltappar till en R 200 som jag kan få jämföra mina med?

Ring gärna

Björken
    0704 50 50 08

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Låter inte som allt står rätt till.
    Varifrån härstammar diffen och drivaxlarna?

Kanske är ett tecken på att du ska spara 240'n från "vika runt träd döden"?

Junior Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13, 240Z

Standard

Både klumpen (nybyggd med 3:92 och lamelldiff) och axeltapparna kommer från Star Motorsport i England, men levererade i två skiljda leveranser med några månaders mellanrum..

Hade varit intressant att testa en annan uppsättning drivaxeltappar i klumpen. De passar men känns inte rätt..

Hall of Fame Legend Biggs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

R200 finns i flera olika utförande med olika splines på axeltapparna, mm. Det är ett par som har olika antal splines och jag tror till och med olika diameter på axlarna. De heter R200, R200H och R200V. Vad jag förstått finns det även skillnader inbördes i de olika modellnamnen också...

Jag slutade forska i det när jag hade fått fatt på rätt delar till min klump. Verkar vara en djungel.
    Niklas Rosell #628

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Menar du ingående axlar in i differentialen?

Har inte tänkt på det själv men jag kan känna på min diff i helgen och återkomma med svar. Har både en R200 från s14 samt en R200 från Skyline GTR liggandes.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •