Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Toppfart

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard Toppfart

Vad har ni för toppfart på era bilar?
    Alltså GPS uppmätt fart, inte nån glädjemätarfart.
    Det inte så bra att sitta och kolla på hastmätaren när man toppfarttestar, utan det är säkrare att kolla på gpsnoteringen efteråt istället.
    Eftersom jag har nära till autobahn så testar jag ibland.
    Jag har uppmätt:
    249kmh med en blueprintad motor med originalturbo.
    257kmh med en bluprintad motor och en 2860 turbo.

Äre nån mer som testat?

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Har bara kollat mätarfart och endast noterat ca: 230km/h som mest i min med runt 300hk men tycker den går så segt där att inte känt mig motiverad att fortsätta.
    Kört lika fort i en s13 med endast chip utan annan hårdvara.

Member m.perssons avatar
    Reg.datum
    Jan 2010
    Bil
    S13, Annan

Standard

aldrig mätt med gps men dom s13 jag har haft har iaf nålen gått förbi 240 strecket och tills den slår i bott

Hall of Fame Legend Deffes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Hej Roger. Det var länge sedan man såg dig här =)

Vet inte om min räknas men:
    Jag räknade lite på det förrut. Körde omedvetet in i varvstoppet på min 200a med 5ans växel och S14 låda/diff.

Med 17" däck räknade jag ut att jag varit uppe i 270+

Fast det var som sagt inte med GPS. Undrade om något hade gått sönder men då var det som sagt varstoppet som gjorde att bilen började "hacka/trilskas" något jävulskt.

Orsaken till att det var "omedvetet" toppfartstest var att jag fick ett rejs mot en BMW 1M och gav fullt från 120km/h. BMWn låg jämnte hela vägen upp men det jag inte tänkte på var att han växlade sig igenom hela sitt register medans jag aldrig kuggade ner, sedan när vi passerade 250 så var det som om han slutade gasa och någon sek senare så tog det stop för min del med =)

Med min GTR så har jag sniffat på 300km/h mätarfart i tyskland. Skulle gärna testa och se hur korrekt det är med GPS.
    Richard Andersson
    - Vinnare av Japmeet AutoSlalom 2008 & Superstage: 1.28:62

Member Erik_Es avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

Hur mycket varvade du roger när du kom upp i 257?
    Låter jäkligt fort!
    Själv har ja kommit ner i trippmätar siffrorna några gånger med nålen, men som sagt i dom farterna ligger ju mätaren hur mycket fel som helst! Nu mera kör ja oftast inte så fort längre.

Känns som om man har 300hk+ så är det bara varvstoppet som sätter gränsen

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

När man är över 200kmh så visar både varvräknare och hastighetsmätare fel, ibland rätt mkt faktiskt. Man kan ju alltid kompensera med större hjul o däck. Bra att tänka på i sammanhanget är att det är inte speciellt säkert att sitta och försöka titta på mätarna i farter över 200kmh, man kommer rätt långt på en sekund. Sätt en gps i bilen kör så mkt det går och konsentrera dig bara på vägen och kolla efteråt hur fort det gick. Eller ha en kompis som håller koll på gps medans ni kör, lite kul med en co-pilot när man testar.

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

Vet inte om det är så kul den dagen du kör av vägen i 250 km/h och din kompis/Co-driver dör men du överlever...

Är man så dum så man vill offra sitt eget och möjligen andras liv efter vägen så ska man vara själv i bilen.

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Citat Ursprungligen postat av Vertex Visa inlägg
    Vet inte om det är så kul den dagen du kör av vägen i 250 km/h och din kompis/Co-driver dör men du överlever...

Är man så dum så man vill offra sitt eget och möjligen andras liv efter vägen så ska man vara själv i bilen.
    Är väl ungefär lika dumt som att ha någon med sig i bilen på bana, ha någon med sig i bilen när man kör motorväg eller som roger säger på autobahn där man blir omkörd av rätt många om man ligger i "svenska hastigheter".
    Kompisen kan dö även i svenska hastigheter <120.

Så... du kör inte bil när någon sitter i passagerarstolen?

Men helt klart så ska man inte försöka köra 250+ på vägar som inte är anpassade för höga hastigheter. Men det är ganska självklart!
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Det är förståss både olagligt och oansvarigt att överskrida hastighetsbegränsingarna. Man får ju inte trimma sin bil heller utan den skall vara original. Jag uppmanar ju ingen att köra för fort utan frågar bara hur fort ni kört. Har man uppnått 120kmh som mest så kan man väl skriva det då. Visst är det farligt att köra bil, ju fortare desto farligare, det är därför jag skriver att man ska använda gps för att kunna koncentrera sig på körningen. Men viktigast är väl att inte köra fortare än man kan hantera, oavsett om det är 100kmh eller 200kmh.

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

Tecman: tror nog du förstår vad jag menar om du bara andas lite och tänker efter
    Även jag har kört både snabbt och väldigt mycket för snabbt men då har jag suttit själv i bilen. Skulle aldrig falla mg in att ta med en kompis OM det skulle hända en olycka just för att man "bara" skulle testa en gång.

Att köra snabbt är kul, var bara rädd om era liv!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •