Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: Flytta bak batteriet

Junior Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard Flytta bak batteriet

Hej vet inte om det är rätt postat men jag ska montera fmic och måste då flytta bak batteriet och undrar om det finns någon hygglig själ i Småland runt Växjö som skulle kunna tänkas hjälpa mig,självklart så får den som hjälper mig en hygglig slant!

Tack på förhand!

Member
    Reg.datum
    Apr 2008
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Klarar du av att montera en fmic så tror jag nog du klara av att flytta bak batteriet!
    Blev förvånad själv hur smidigt det var.

Junior Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard

Okej det låter inte som att det är så lätt,vet att det finns massa trådar om det men hur gjorde du? Vad är det man ska göra osv?

Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

åk till biltema eller liknade affär köp,
    1st + kabel med lagom längd och tjocklek, ett kopplingsblock för att skarva + kabeln vid motorn. Och en batteri klammer för + kabeln. Jord kabel och till slut en batterilåda. Finns för 100ingen på biltema.

Var noga med att montera fast batteriet riktigt ordentligt, krockar du och batterit flyger iväg och träffar dig eller din kompis i bilen = förmodligen död!

När jag monterade fast mitt gjorde jag följande.

Hittade en placering jag ville ha. Borrade 4 hål. Och på undersidan stagade jag upp med 2st plattjärn för att verkligen få stadga på batterilådan. Sen spännband över lådan. I korta drag då.
    ImageUploadedByTapatalk1342291060.013210.jpg

Member
    Reg.datum
    Apr 2008
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Jag var lite ful när jag gjorde det. Bara drog ihop kabeln(med kabelsko ofc.) och pluspolen fram, sedan drog in den igenom hålen till ac rören. Sedan bara dra den längs med tröskeln under mattan och under baksätet.
    Har exakt samma låda som Thedeamon men jag drog bara 2 popnit i golvet och lådan med spännband runt batteriet. (Lite för vekt när jag tänker efter)
    Köp en ordentlig strömkabel med. Har sätt många köra med "stereo kablar", visst det funkar säkert, men skulle inte chansa på en sådan sak utan köra på riktigt kvalisort där och gärna väl tilltagen tjocklek.

Sedan ska du självklart ha en huvudströmbrytare någonstans! Jag satte min där bak vilket jag ångrar lite då det är lite töligt att öppna bagageluckan varje gång men ska stanna och köra iväg.
    Senast redigerat av MartinO den 2012-07-14 klockan 22:37.

Member
    Reg.datum
    Jul 2010
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Finns en bra guide här på forumet.

http://www.nogs.se/index.php?option=...=84&Itemid=111

Bara sätt dig ner o läs
    Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!

Hall of Fame Legend jensclaudiuss avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Jag drog min kabel direkt från generatorn in i hålet bredvid abs klumpen och sen vidare in i kupen. Använde mig av 35mm2 kopparkabel och en 150A säkring vid batteriet som sitter bak.

Member
    Reg.datum
    Oct 2011
    Bil
    S13, 350Z

Standard

beror lite på vad man har i bilen men man bör gå på minst 35mm2...kanske 45mm2 är att föredra. Drar man 50mm2 ska den säkras med 100A. Man säkrar ju kabeln inte något annat.
    Jag monterade ett avslut från ett ställverk som fördelningsblock vid batterihyllan...drog sedan via hålet bakom spolarvärskepåfyllningen via hjulhuset och in genom torpeden via en genomföring i hjulhuset...sedan bak tilll batteriet.

Member Erik_Es avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av nordmark Visa inlägg
    beror lite på vad man har i bilen men man bör gå på minst 35mm2...kanske 45mm2 är att föredra. Drar man 50mm2 ska den säkras med 100A. Man säkrar ju kabeln inte något annat.
    Jag monterade ett avslut från ett ställverk som fördelningsblock vid batterihyllan...drog sedan via hålet bakom spolarvärskepåfyllningen via hjulhuset och in genom torpeden via en genomföring i hjulhuset...sedan bak tilll batteriet.
    När man bygger ställverk används 35 kvadrat till 135A kontinuerlig ström och 50 kvadrat 165A. Och dom klarar kortare peakar på långt mycket mer.
    Kopparn börjar bli jävligt dyr!
    Vet inte vad en startmotor kan tänkas ha för startström men skulle tippa på 25 kvadrat och en 100A trög säkring klarar biffen med marginal.

Member
    Reg.datum
    Oct 2011
    Bil
    S13, 350Z

Standard

Citat Ursprungligen postat av Erik_E Visa inlägg
    När man bygger ställverk används 35 kvadrat till 135A kontinuerlig ström och 50 kvadrat 165A. Och dom klarar kortare peakar på långt mycket mer.
    Kopparn börjar bli jävligt dyr!
    Vet inte vad en startmotor kan tänkas ha för startström men skulle tippa på 25 kvadrat och en 100A trög säkring klarar biffen med marginal.
    Bara nyfiken...vad bygger ni för 12v ställverk ? Eller ställverk med 12v styrning?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •