Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: Flytta bak batteriet

Member Erik_Es avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av nordmark Visa inlägg
    Bara nyfiken...vad bygger ni för 12v ställverk ? Eller ställverk med 12v styrning?
    Nu är det ju ström vi pratar? Spänning är orelevant när det gäller vad en ledare tål innan den överhettas.

Member
    Reg.datum
    Oct 2011
    Bil
    S13, 350Z

Standard

Citat Ursprungligen postat av Erik_E Visa inlägg
    Nu är det ju ström vi pratar? Spänning är orelevant när det gäller vad en ledare tål innan den överhettas.
    Du vet väl att spänningen styr strömmen.så du inte dimensionerar en ledare likadant i en bil som du gör i typ ett 400v stv .prova i ett beräkningsprogram vad 50mm2 vid 12v ska säkras mot. kör med el.vis program och det är vad det sa.

Member Erik_Es avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

Bara nyfiken...vad bygger ni för 12v ställverk ? Eller ställverk med 12v styrning?
    Du vet väl att spänningen styr strömmen.så du inte dimensionerar en ledare likadant i en bil som du gör i typ ett 400v stv .prova i ett beräkningsprogram vad 50mm2 vid 12v ska säkras mot. kör med el.vis program och det är vad det sa.
    Att spänningen skulle styra strömen får du nog utveckla.
    Om man skulle göra en liknelse mellan elektrisitet och vatten så kan man se strömen som storleken på det rör som vattnet flyter i, och spänningen som hastigheten. Spänning är en förutsättning för en ström ska kunna flyta.

Anledningen till att elvis säger så beror på längden kabel. Den försöker nog kompensera spänningsfallet. Spänningsfallet blir högre ju lägre spänning.
    Enda andledningen jag kan komma på..

Member
    Reg.datum
    Oct 2011
    Bil
    S13, 350Z

Standard

Att spänningen skulle styra strömen får du nog utveckla.
    Om man skulle göra en liknelse mellan elektrisitet och vatten så kan man se strömen som storleken på det rör som vattnet flyter i, och spänningen som hastigheten. Spänning är en förutsättning för en ström ska kunna flyta.

Anledningen till att elvis säger så beror på längden kabel. Den försöker nog kompensera spänningsfallet. Spänningsfallet blir högre ju lägre spänning.
    Enda andledningen jag kan komma på..
    högre spänning= lägre ström! Jo jag är utbildad automationstekniker så jag kan ellära. I=P/U kan du ju prova.

prova i http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php och så anger du 12v 100a 5m och du kan sätta in 50mm2 om du vill. då får du fram 100a..prova ändra till 24v så får du se vad den rekomenderar för area.

Member Erik_Es avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

Ja va bra då vet du ju att det beror på spänningsfall så vad bråkar du om?

Prova byt 5m till 3m så får du själv se vad den rekommenderar för area.

Member
    Reg.datum
    Oct 2011
    Bil
    S13, 350Z

Standard

Ja va bra då vet du ju att det beror på spänningsfall så vad bråkar du om?

Prova byt 5m till 3m så får du själv se vad den rekommenderar för area.
    jag bråkar inte no hard feelings...alla får dra vad dom vill...klart de har med spänningsfall att göra. du får ju ett lägre spänningsfall om du går upp med några mm2...klarar man att dra dit bak på 3m så fine..det gjorde inte jag.

Member Erik_Es avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

jag bråkar inte no hard feelings...alla får dra vad dom vill...klart de har med spänningsfall att göra. du får ju ett lägre spänningsfall om du går upp med några mm2...klarar man att dra dit bak på 3m så fine..det gjorde inte jag.
    Nej bråka var väl inte rätt ord kanske. Jag satte mitt slutsteg på ryggstödet och ja har för mig det vart ca tre meter.
    Men faktum kvarstår, 25 kvadrat klara 100A oavsett spänning.

MEN man kan få drygt 0.5v lägre spänning just vid första strömpeaken när man vrider om nyckeln, om peaken är 100A och kabeln uppåt fem meter.
    (förutsatt att batteriet håller 12v helatiden)
    När startmotorn sedan går runt så tvivlar ja på den drar så mycket så då är spänningsfallet så gått som obefintligt igen.

Member
    Reg.datum
    Jan 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

Håller med nordmark, spänningen spelar visst roll i dimensioneringen av kabel oavsett längd. Jag litar nog inte 100% på den kalkylatorn då det låter märkligt att 2 meter skillnad skulle sänka kabelarean med hälften..

Finns formler för detta på nätet så det är bättre o räkna ut det själv på gamla goda viset :-)

Hall of Fame Legend jensclaudiuss avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

35mm2 räcker gott och väl oavsett tabeller och kikar man på regelverk som finns inom bilstereo så lyder tabellen: http://media1.bilstereoforbundet.se/...ingstabell.pdf

Denna är framtagen för att man inte ska tumma på säkerheten när man drar el i bil och används internationellet, jag tycker det är en vettig tabell att följa. Har som jag skrev tidigare 35mm2 och 150A och det räcker gott att starta bilen med samt mata ström till batteri och vidare till ca:3,5KW slutsteg. Spänningsfallet som blir tror jag vi kan skita i då de flesta här kör med bilen och då ger generatorn mer än vad som förbrukas.

Member zanchens avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Bil
    S13

Standard

Jag har oxå stoppat in fmic
    men ja satte batteriet där gamla orginal ic satt
    har inte besiktat än men hoppas de funkar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar