Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Till er stackare som aldrig lyckas fixa trilskande ABS

Member Lurkbloms avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Exclamation Till er stackare som aldrig lyckas fixa trilskande ABS

En hel del av våra S karosser (och även Nissan i allmänhet verkar det som) åker då coh då på ABS fel som är svårlösta. Vissa tröttnar och koplar bort den och fulkoplar lampan för att klara besiktningen. Vissa trivs bättre utan och vissa med, smaken är som baken. Jag har haft trisdlaknde ABS till och från i många år och haft en h-vete att begripa vad som felar.
    Följer man verkstgadsmanualen så kommer man långt men inte hela vägen, detta är min saga och lite tips för framtida multimeter-riddare!

ABS lampa kommer och går och varannat år har jag klarat mig helt utan fel... tills typ för två år sen. Felkoden sägen givare bak. Mäter givare bak.... 1013 ohm (gränsvärde 800-1200 ohm). Mäter från boxen, 1013 ohm..... mäter alla givare på i kontakt och från box, alla värden stämmer. Mäter skyddshöljen och skärmar, byter box, mäter avstånd till kransar, sliter ut hela kabelhärvor och letar störkällor och flyttar och donar...... Ledsnar.... väntar något år..... gör om allt igen.....
    Fick ett infall igår efter att ha somnat med verkstadsmanualen i sängen (som jag ofta gör mellan vällingberedningar och blöjbyten)..... Våra givare har stålhöljen som gör att dom suger fast rätt friskt i sinna fästen..... kan det vara något fel i husen på givarna måntro??? det är ju tvåpoliga givare, enkel spole, icke exiterade.... Då skall ingen krets eller möjligtvis mycket höga resistanser finnas mot hus/jord.....
    Mätte precis...... Bakre givaren ger avbrott mot jord.... okej, det är ju bra men varför kodar boxen då för den givaren?
    Mätte fram..... vf givare....19 ohm mot jord.... hf givare.... 6 ohm mot jord.... Tokknas... Detta är nog något som Nissan ingenjörer inte tagit med i beräkningarna att det kan ske och inte heller skrivit en funktion som kan diagnosticera fenomenet..... resultatr blir något slumpartat och i mitt fall felkod på den enda intakta givaren...... suck...

Så mät gott folk, och mät ALLT innan ni litar på boxen röda öga. Framför allt mät givarens stift mot jord!!! Avbrott eller resistanser i ordningen 10-20kohm, inte mindre, kan accepteras....

Nu säger vissa, skit i ABS men när folk börjar labba med balla bromsar fram och feta däck bak så blir bromsbalansen i bilen inte helt duglig.... Jag låser framhjulen bara jag tittar på pedalen och har då ingen verkalls i bak trots rätt balla hejdare även där... då får man gå loss på att bygga bromsvåg och då är inte besiktning ett allternativ heller.....

Tack för mig och hoppas det hjälper någon stackare där ute.
    Niclas Törnblom #97
    Solutions by LurkTech Engineering , Sveriges snabbast svängande 200SX?, SS@1.24.60

Member Erik_Es avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

Du har verkligen varit ihärdig må ja säga!
    Själv gav ja upp efter att ha mätt upp alla givare fram till boxen.
    Men hur åtgärdade du givarna, bytte?

Tack för infon iaf, då finns hopp

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Denna måste nog klistras!
    Har fått problem med min nu. Blir nog att börja mäta i vinter.
    Senast redigerat av tecman den 2016-05-08 klockan 02:07.
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Jordas givarna på något sätt i fästet på fjäderbenet? Monterade coilovers igår och drog av båda bultarna för att fästa ABS kabeln i gamla fjäderbenet så strippade fast dem istället. Och idag kom ABS lampan som aldrig krånglat innan som ett brev på posten...

Member Lurkbloms avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13

Standard

Det är lite det jag försöker få fram.... det metalliska höljet på givarna skall inte ha någon kontakt med innanmätet på givaren med med åren och den omilda monteringen dom får på fabriken (givaren är rund, hålet är sexkantigt och givaren tvingas i) så verkar spolen få kontakt med höljet någonstans på sina varv och då är det kört. Om man kan få givaren att INTE gjorda mot bilen kan man komma runt problemet men annars blir det fel för signalen som boxen läser korsluts mot jord....

M.a.o. borde din manöver absolut inte påverkar givarens funktion om inte något skadats vid själva monteringen av benen. Avdragen bult, varesig på kablaget eller på själva givaren är ingen fara. Mät enligt mitt ursrungsinlägg.
    Senast redigerat av Lurkblom den 2012-08-27 klockan 14:44.
    Niclas Törnblom #97
    Solutions by LurkTech Engineering , Sveriges snabbast svängande 200SX?, SS@1.24.60

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Jo det hade väl vart för bra för att vara sant. Jaja bara att plocka fram mätdonen och börja mäta då

Junior Member
    Reg.datum
    Apr 2013
    Bil
    S13

Standard

Drar upp en gammal tråd, men jag måste fråga en sak.
    Har problem med absen på min s13 och felkoden visar att det är sensorn vänster fram.
    plockade ner navet och rengjorde abs-kransen och runt sprötet, men felet kvarstod...
    Sedan läste jag detta och började fundera, Vad är det för delar på sensorn som inte får jorda? För vad jag kunde se så låg "sensorsprötet" emot skölden, där den går igenom hålet. ska den sitta fritt?
    Har inte mätt avbrott ännu pga vädret ute.
    Sedan så själva höljet som sitter i fjäderbenet, får inte det nudda fjäderbenet eller vadå? För jag har ganska mycket metallspån på där pga att någon bromsat utan belägg -.-

Mkt tacksam för svar

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Tänkte uppa denna gamla tråd efter lite ABS fix med min nya vinterbil/glidar s13.

Köpte den med lysande lampa och hade 0 Ohm i bakre givaren men råkade ha en extra som byttes och allt var frid och fröjd.
    Sen gjorde jag precis som Micksey och vips lysande lampa efter lite körning.

Citat Ursprungligen postat av Micksey Visa inlägg
    Jordas givarna på något sätt i fästet på fjäderbenet? Monterade coilovers igår och drog av båda bultarna för att fästa ABS kabeln i gamla fjäderbenet så strippade fast dem istället. Och idag kom ABS lampan som aldrig krånglat innan som ett brev på posten...
    Mäter givarna och ger inom toleranserna men felkoden säger vänster fram, gör ett försök att demontera givare för att "kolla lite bara" men går givetvis jättesönder

Forskar lite och åker till skroten för att köpa ABS givare till BMW E30, en fräsch givare har runt och fint hölje medan Nissan givarna i regel har fått 6 kantig form pga rost runt om som pressar ihop dom (och det blir kontakt med höljet som Lurkblom skriver), går man loss på hålet verkar det nämligen inte som att det ska vara 6 kantigt utan var nog runt från början.

Rensar hålet så det blir runt och monterar BMW sensorn och åker en sväng, verkar först som det funkar men vid inbromsning för att stanna tänds lampan igen men denna gången är felkoden höger fram.
    Kan köra hur långt som helst utan att lampan tänds om man inte rör bromspedalen konstigt nog.

Gjorde ett ovetenskapligt test och jordar höger sensorns hus (där kabeln går in) mot karossen då jag fundera på hur byte till coilovers kunde påverka och tänkte att jordningen mot karossen kan ha ändrats men det som hände då var att lampan tändes direkt när bilen börja rulla istället.

Tar och mäter lite igen och ena stiftet fram får kontakt med jord vilket vänster sida inte får, kan väl då konstatera att det inte ska jorda nånstans mer än i boxen

Har inte bytt höger sensor än men blir väl av inom nån vecka hoppas jag så återkommer jag om hur det gick.

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Gjorde quick fix själv och kopplade ur alla sladdar. Den är inte smartare än att databoxen jämför signalerna och ingen signal någonstans ifrån är då frid och fröjd. Ingen ABS förvisso men kan leva utan den då bilen i princip aldrig går under halksäsongen.

Skaffade ett par spindlar med sensorer i för byte senare men det ligger lågt på prio just nu. Men bra att det fylls på med info.

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Kan ju uppdatera här med att jag monterade en BMW E30 sensor även höger fram och då fungerade allt som det skulle

Knäppt att båda sensorerna "dog" bara genom att montera coilovers .

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •