Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 30

Ämne: Chrizzes S14a "Red hot 2.0"

Member
    Reg.datum
    Jun 2009
    Bil
    S13

Standard

Ser kanon ut! Vart fick du tag på spolarna?

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

En kompis jobbar på Skellefteåbil (Bilhandlare för Audi, Vw, Skoda) och han beställde åt mig med lite rabatt men jag sa han skulle beställa hem 115r spolar dock fick jag hem spolar med beteckningen 115 D. Har försökt söka på nätet och har inte hittat något klockrent svar. Dom har iaf tändsteg och är samma längd på spolen som "R". Så vad fan är skillnaden haha?

Hittade detta så verkar vara något på spåren.
    "Det finns en ny spole som heter "D" på slutet alltså 115D som ersätter 115R, om den är bättre eller sämre för oss eftermarknadsnissar vet jag ej."

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=42101
    Senast redigerat av Chrizze den 2012-09-05 klockan 19:04.

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Riktigt grymt, kommer följas.
    200sx s14

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

Nu är äntligen bilen uppstartad och går hyffsat trots en väldigt tokig mapp.

Hade inga läckage eller slangar som släppte från sina anslutningar (thank god) och fick höja soppatrycket lite då den bara var på ca 2 bar från kartongen.

Har inte tryckt dit de nya spolarna än men de kommer under veckan/helgen. Ska kolla upp om några inställningar behöver ändras då det är inbyggda tändsteg så man inte bränner dom.

Bjuder på en bild innan den tas ner från pallbockarna och riktiga bilder, som ni ser går den rätt magert på tomgång, tycker iaf jag. Orolig tomgång har jag och en orolig karaktär fastän jag inte varvat över 2500varv än.

I med e85 i tanken och på med nya tändspolar, ny grundmapp sen så
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

Bilen är nerplockad från pallbockar och går finfint!

Nu sitter de nya tändspolarna där och från och med nu blir det bara E85 i tanken, känns riktigt bra

Efter synkning av tändning som stod fel 3 grader och sänkt avgastemp redan där med 100 grader så var det dags att ringa Mojje och få lite hjälp med en ny mapp och ca 3 timmar samt 20 liter etanol senare ligger det nu en riktigt bra grundmapp i den.

Skjuter på riktigt bra fastän jag bara kör på fjädertryck ala ca 0,8 bar.

STORT tack till Morgan som inte ville ge upp förrän fina värden.

Nu blir det boka en ny tid hos Dynotech så ska den få bekänna färg.
    Efter körningen i helgen vill man köra kan jag säga - hade sommaren redan varit?

Original vs VAG 115 spolar. Ryms bra under kåpa trots skillnaden på höjden.

Motorum som enligt mig ändå ser rätt diskret ut, kan kanske gå igenom besiktning då det värsta sakerna är lite undangömd förutom turbon då.

Bifogade bilder Bifogade bilder

Member gummiskos avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

diskret motorrum?...jaaa allt e relativt....=)

=)
    Janne Jumisko #794
    ...Nissan LS3SX S14...

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av gummisko Visa inlägg
    diskret motorrum?...jaaa allt e relativt....=)

=)
    Haha ja det är ju inte så mycke svarta plastkåpor kvar men är ändå inte så mycke få-priser-för-fint-motorum heller, ska fixa AN-koppling på ventilkåpor så jag kan köra lite billig stålomspunnen slang och snyggare dragning till catchtanken sen när jag mappat och försökt mig på en besiktning.

Sen putsa lite, lite fint får det ju gärna vara

Vintern är lång, speciellt här uppe med...

Senior Member sir_robs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

När blir det mappning?

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av sir_rob Visa inlägg
    När blir det mappning?
    Köpte en ny bruksbil nu som behöver nya vinterdäck, ska se vad notan slutar på för de innan jag vet om jag behöver vänta på nästkommande lön eller inte innan jag bokar tid.

Köpa Saab nu är riktigt mycke bil för pengarna btw!

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

BAD NEWS!

Var och bytte vinterdäck på bruksbilen och efter att ha gjort det tänkte jag ta mig en liten sväng och köra upp den lilla etanol som finns kvar i tanken.

Slog igång bilen och efter att ha värmt upp vattnet till ca 60 grader på tomgång gav jag mig tillslut av. Efter kanske någon mil körnings och 2 lite kaxigare repor så tyckte jag att det började knacka lite... Slog av fläkten och upptäckte att allt gick väldigt tyst när kopplingen var intryckt. Tittar på varvmätaren och ser den står på 0? Vafan är motorn av? Släpper upp kopplingen och det knackar nått jävulskt!!! I med kopplingen och rullar hem de sista 50 meter jag har till garaget.

Väl på uppfarten till garaget så provar jag dra runt motorn för att tycka den går rätt bra tills den tänder till och går igång och då dör igen. Stänger helt av allt och lutar mig tillbaka och säger TA MITT ***** LIV (Haha.)

Efter att ha tryckt in bilen i garaget kollar jag om läckage, bitar som är borta från block, tråg etc. Inget borta, inga läckage och inget konstigt. Provar dra runt igen för att bara upptäcka den vill smånypa hela tiden.

Det jag tror har hänt är att vevlager har farit eller kanske någon kolv är skadad men som det knackade kan jag inte tänka mig något annat än lagren. Hur fan kan dom fara nu? Den har inte ens blivit stressad de minsta än...

Bättre det hände nu istället för i bänken för det här skulle ha hänt iallafall!
    Vänta tills våren kommer nu och sen ut med motorn och riva den. Kul?
    Tänker inte ha en till vinter med mek i kallgarage, I ****ing will not.

Snälla trösta mig!

Ps. Fick med någon film med någon gasrepa men den kommer väl upp när jag känner för de och inte nu.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •