Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Chrizzes S14a "Red hot 2.0"

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard Chrizzes S14a "Red hot 2.0"

Ja då var de väl dags för mig försöka mig på en projekttråd med!

Norrlänning

Lär inte ha samma driv och engagemang som de andra har här, har mest möjlighet skruva bara på helger då jag har 3-4 mil till garaget tyvärr, menmen.

Bilen lär ni nog känna igen så varför vara hemlig ni lär känna igen den på bilderna ändå. Var jag som handlade Sir_robs s14 och efter lite bekymmer hitta transport tog den sig tillslut uppåt landet de 120 mil på släp

Min mening med bilen är att ha en rolig gatbil som jag kan använda lite på strippen om jag så vill och förhoppningsvis kommer effekten landa på rätt sida av 500 hjulhästar.

När jag handlade den så var setupen gjord för att köra på v-power/98 oktan men då det är långt mellan mackarna här uppe i norr med v-power och att jag hellre ville köra på e85 började jag handla lite nya prylar för att konvertera.

Nog med tråkiga ord och här har ni den setup jag kommer köra med:

Drivlina:
    -Linehornat och toppdeckat block
    -Planad topp med mira-frästa ventilsäten och inslipade ventiler
    -CP kolvar 0,5mm ö.d.
    -Eagle stakar
    -ARP bultar till vevstaksöverfallen
    -ARP bultar i toppen
    -ACL Calico coatade vevlager
    -ACL Calico coatade ramlager
    -ACL Calico coatade axiallager
    -Cometic ståltopplockspackning
    -HKS steg 1 kammar (256 in, 264 ex)
    -Vision ställbara kamdrev
    -Greddy rocker arm stoppers
    -Greddy ventilfjädrar
    -Custom toppmount grenrör
    -Garrett GT3582R
    -Tial 40mm wastegate
    -Taka Racing stålomspunna olje- och vattenslangar
    -Jecs 1200cc spridare
    -Aeromotive Stealth 340 bränslepump
    -Aeromotive BTR 1:1
    -Bränslefilter från NBM "Stålfilter på 30 Micron"
    -Stålomspunnen Teflonslang all the way för bränslet
    -Motoria catback
    -100-cells racecat
    -Custom downpipe/frontpipe
    -Greddy Intake högglanspolerat
    -Nissan N15 70mm gasspjäll med Tomei-adapter
    -z32 LMM
    -57mm aluminiumkylare
    -Hybrid frontmonterad intercooler
    -VAG 115 tändspolar
    -NGK BCPR9ES
    -Apexi Power FC stand-alone sprut med commander och FC-datalogit
    -Zeitronix Zt-2 kit med bredbandslambda och egt.
    -Fidanza svänghjul
    -OS Giken 5-speed close gear ratio-växellåda
    -RPS 6-puckad koppling
    -Nismo slavcylinder och stålomspunnen slang
    -Nismo kylarlock
    -Hello Kitty oljelock
    -Oljekylare med termostat
    -Nismo motorkuddar
    -Nismo växellådskudde

Chassi:
    -K-Sport coilovers
    -Customgjorda solida alubussningar i bakvagnen
    -Freeline Industry diff-bussningar
    -Motoria främre & bakre fjäderbensstag
    -Cusco camber, toe & front traction stag
    -Ikeya traction stag

Hjul & bromsar:
    -Fälgar: 18x9,5" Ultralite GT-II
    -Bromsar: K-Sport 356mm, 8-kolvs ok fram, bak 330mm med 6-kolvs ok
    -Z33 huvudbromscylinder
    -Skyline R33 GTS-T handbroms-detaljer

Första inlägget får börja med den bild som avslutade förra ägares tid med bilen hehe.

Fina bilder får vänta tills den kommer ut ur garaget för ärligt talat har jag inte tagit några utan här står den just nu och arbetas på ungefär 20-30 timmar i veckan nu för att hinna få ihop till mappning i slutet på månaden
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Chrizze den 2012-09-05 klockan 18:26. Anledning: Update

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

Nu har det egentligen hänt jättemycket mer än såhär men inte så jätteintressant veta allt så tar bara med lite så ni iallafall får något läsa och titta på.

Nytt bränslefilter och soppapump!

Istället för att mappa med commander så handlade jag ett FC-datalogit kit från Nya Zeeland för dryga 2000:- och för att logga lite värden handlade jag ett Zeitronix kit med bbl och egt, samt en liten varningsmodul som man kan använda till att varna för lite allt möjligt (shiftlight, för lågt afr-värde, för högt laddtryck osv osv).

In med sensorer i maskinen.

Nya spridare från Jecs (1200cc) som inte riktigt funkade med de kontakter som fanns på härvan men efter att ha blivit räddad av Jensclaudius så kommer de lösa sig, tack för de

Har haft jättemycke problem med bromsar som legat på, efter bara en milskörning så var dom rykandes varma så efter att ha haft en diskussion med Robin (Sir_rob) så kom vi fram till att det var en arm i bromsservot som behövde lite justering. Bort med turbo för att kunna få loss bromscylinder och plocka bort servot för justering så verkar det nu förhoppningsvis ha löst sig. Får se när jag startar upp den sen och far ut för att provköra, hoppas hoppas.

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

Nya kontakter från Jensclaudius kom på posten idag och här är vi nu!

Imorn kommer förhoppningsvis mina slangar för bränslet så jag får måtta upp och kolla vars jag ska pressa på anslutningarna, kommer att gå med ny slang från tanken-filtret-rail-tanken. Tänkte köra först på originalsystemet men då jag ändå var där och tjollra på med restriktorer blev jag less och tänkte "Ah, vafan jag kör ny slang hela vägen istället" Fick en hyffsad rabatt på 80kr metern mot för 400kr/metern bruttopris för företag, tack till Hydroscand i Skellefteå!

Member doktorns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Härligt att se bilen i nästa fas :-) Var bra sugen jag på att köpa den där och släppa min nuvarande S14a istället. Mycket fina grejor på den där...
    Rickard Borgmäster - Sollentuna - #1348
    200SX S14a -97 - Projekttråd - Fotoalbum
    Till Salu: Inget speciellt för tillfället.

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av doktorn Visa inlägg
    Härligt att se bilen i nästa fas :-) Var bra sugen jag på att köpa den där och släppa min nuvarande S14a istället. Mycket fina grejor på den där...
    Jag tyckte den var "prisvärd" iaf för allt som satt på, lite tråkigt att man inte byggt ihop allt själv dock (fastän jag ändrat och kompletterat endel nu) men körningen är ju en del av det roliga med.

Förhoppningsvis ska den vara startad nästa helg och provköra bromsarna. Har bokat mappning den 24:e så får se om jag hinner eller inte!

I helgen har jag tagit loss walbro-pumparna, satt dit stealth pumpen och gjort om matningen till "lite" grövre då sladdarna som följer med är aningen för underdimensionerade. Satt dit nya Autometer mätare för tryck och temp samt kopplat lite el. Har mätt upp hur långa de nya bränsleslangarna kommer bli med då jag bestämt mig för att köra med teflonslangen hela vägen men hann aldrig få dom i fredags så måste få dom innan jag kan komma vidare! Har också fått dit de "nya" spridarkontakerna så nu är de bolton med de nya Jecs-spridarna.

Blev 6mm matning som jag faktiskt kunde modda dit på originalkontakt.

Member
    Reg.datum
    Jun 2009
    Bil
    S13

Standard

Gött! Lycka till med bilen Kommer att följas..

Hall of Fame Legend jensclaudiuss avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Skönt att kontakterna kom fram, ser ut som ett riktigt skoj projekt

Member
    Reg.datum
    Feb 2010
    Bil
    S13

Standard

Ska bli kul att följa.

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

Så nu är man hemkommen från garaget med extremt irriterande nyheter.
    Fick mina slangar och vi pressade dom tillslut efter en massa bök med att hitta en skärkoppling till stussarna på railen och tanken.

Låg under bilen och installerade slangarna i ungefär 3 timmar och blödande händer så upptäcker jag att det är ju för fasen förväxlade kopplingar på matningen och returen. Detta resulterar i att jag inte har ett skit att göra i helgen förutom att ha en ledig helg - sjukt stressande haha. På detta fick jag också fel koppling till t-korset till oljetrycket. Visst är det fasen 1/8npt i oljetrycksgängan och inte bs-gänga? Förstår inte...

Nu blir det tyvärr så att avboka mappningen på fredag då jag helt enkelt inte kommer hinna på grund av ett sånt simpelt misstag som förväxlade kopplingar trots utförliga order. Jaja, alla är vi mänskliga.

Här har vi iaf skärkopplingarna mot tankarmaturen, fick kapa bort knoppen på röret.

Ordentligt med teflonslang inne i tanken med.

Kopplingarna jag fixade på 3/4" hade en strypning enligt mig så fram med borrar och en halvtimme senare 4 stycken trimmade skönheter i mässing.

T-koppling Oljetryck (Dah?)

Nu blir de film framför 104" med tillhörande wirre,bärs och chips för att dränka mina sorger!

Member
    Reg.datum
    Mar 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

Så vad har hänt sista tiden?

Ja jag tog tag i mina felaktiga pressade soppaslangar och for tillbaka och bad dom pressa om dom, följaktligen nästkommande helg vad tror ni jag märker? Jo de nya fina slangarna är nu en halvmeter för lång...

Blir förbannad och bestämmer mig för att INTE ta loss dom igen utan beställer hem lite AN-kopplingar istället och gör klart på plats - bonusen är ju att det ser lite porrigt ut. När jag ändå satt och beställde hem så tänkte jag också "Vafan, jag har nu byggt om hela systemet förutom tryckregulatorn - vi klickar hem en sån med så slipper jag eventuella framtida bekymmer". Fick grejjerna några dagar senare - installerade och blev finemang.

Har gått och grubblat på om jag ska byta ut tändspolarna med då jag tror dom kommer ligga på gränsen av vad dom klarar av så jag köpte på mig ett par nya VAG spolar med, kan inte skada?

Nu i helgen väntar lite elkoppling på av spolar, färdigkopplande av alla mätare och få ihop datalogit boxen med sprutet samt zeitronixkittet så det lirar ihop, sen uppstart äntligen

Sparar originalrören dock pluggade, kan vara bra att ha. Besiktningen tycker förhoppningsvis om min semi-pro montering haha.

Försöker bibehålla någerlunda original motorrum så placeringen fick bli gömd men ändå fullt synlig!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •