Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: regbes bur är lite nojjig:S

Junior Member
    Reg.datum
    Jun 2012
    Bil
    S13, R33

Standard regbes bur är lite nojjig:S

Hej ska försöka göra en lång historia kort om de går

Bilen: Nissan skyline gts 1993
    ändringar jämte original look... Fullbur,Större insug,intercooler,avgasystem,extraktor,stor turbo...det är vad man visuellt kan se.

nu till bekymmret...
    när jag köpte bilen iår 2012 hade den varit besiktad senast 2008, under dom här 4åren har den fått sig ett par rejäla moddningar såsom bur å mer trimmad motor...å förra ägarens tanke när han satt i buren var nog att denna bil kommer enbart brukas till bana så bes är inget att tänka på...

Nu köpte jag den tillslut å jag har enbart bytt sprut å mappat om den till gå 600hk på bensin.
    Sen börja jag känna fan jag vill kunna ta bilen på vägen å dra det är ju halva nöjet
    Sagt å gjort ringde å boka för bes..tänkte dra en fuling å förhoppningsvis få en månad

Besiktning nr1: glider in å dom 2 bes herrarna viska lite..sen så dom den här lär du ju regbes, pga att du har bur!!! Jaha sa jag...å verka okunning.
    Men sen forsatte dom bes som vanligt å fick till slut 4st 2r.
    2st på co och 1st på hc samt en 2:a på bakdäcken som ha slut..

Men sen visste dom inte hur dom på in för buren:S...så då skrev dom en förläggande för regbes (fullständig regbes)
    Men en månad fick jag

Så ringde jag å förklara läget hos bokningen å dom sa att jag vart få bilen godkänd innan burreggningen.

Sagt å gjort satt på en katt eftersom jag ej hade nån på bes 1 å bytte bakdäck.

Bes nr 2: for dit dom snegla på bakdäcken å tjuppa in avgasmätarn...klartt!!! bra värden sa dom Nu är alltså bilen godkänd

For hem å tänkte fan jag kanske slipper reggning...men såg att det låg en notis att den måste reggas senast 7/9.
    ringde å boka reggning fick tid den 6/9 2012.. Å då fråga hon i telefon vad jag skulle regga för då? Jo jag har mont bur sa jag. Okej då skriver jag in här monterat bur...sa hon. Sen sa hon då skriver du bara vad du har ändrat på ett a4 papper sen är du välkommen hit.

Mitt dilemma: ska dom bara kika på buren eller tittar dom hela bilen?
    Tittar dom bara buren är det nog hellugnt.
    Men ska dom se allt tror jag dom kommer reagera på turbon som inte ser så original ut.. Å då är jag väl helkörd lr?
    Men bilen är ju faktiskt godkänd nu som Den ser ut med sina "600hk" den har ju bra värden å allt?
    eller Beror det helt på vem man träffar som regbesiktare tur el otur:S

Men jag har en fuling jag ev kan köra med...såhär lyder den: jag ringer nån dag innan å säger att turbon skar å jag ev inte hinner få dit en innan reggning å lär ta trailer dit?

Tror ni det blir tvärstopp eller ska jag bara fara dit som den är å hoppas på tur?

Om du orka läsa igenom allt detta skriv gärna nått tips hur ni har gjort eller skulle göra

en frpga till:P vad händer om nått skulle brista i protokollet vid regbes har man lortat bort 1200spänn då oxå lr?

Member Woojens avatar
    Reg.datum
    Nov 2010
    Bil
    S13

Standard

Har aldrig själv reggat in en bil med bur, men bekanta osv som gjort detta med kraftigt ombyggda bilar har aldrig haft några problem med övriga saker när dom reggat med bur.

Troligtvis kommer dom inte ens öppna huven på bilen om jag har förståt det rätt

Junior Member
    Reg.datum
    Nov 2011
    Bil
    S13

Standard

snabb läste lite fort

regbes min 200sx s14 med halv bur. en cusco

jag åkte in till regbes,skrev på ett papper dom röck och slet lite iden åkte sen och vägde bilen. skrev på ett till papper till och betalade 1200kr

om du ska regga med bur så kollar dom bara buren dom ska inte in i motorn och kolla vad du har där

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Kan väl tillfälligt sabotera huvlåset så det inte går att öppna huven ens om de får för sig det

Member
    Reg.datum
    Feb 2009
    Bil
    S13, R32

Standard

Hur kollar de då chassienumret så de vet att det är rätt bil som reg-plåtarna sitter på...
    Niklas Johansson
    Skyline R32 GTR

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Hmm verkar som det är olika på olika stationer.
    Brorsan registreringsbesiktade sin S14 i våras med bur och eftersom det är en registreringsbesiktning så gör dom en grundlig besiktning där allt gås igenom. Han fick montera orginal intercooler, avgassystem etc, etc innan de godkände bilen.

Dock passade han på att ha 18" hjul på bilen så i registreringsbeviset står det nu 225/40-18 som hjuldimension

Så prova att besikta med modifieringarna, går det inte så är det inte värre än att åka hem och ändra tillbaks till orginal och göra ett nytt försök.

Member
    Reg.datum
    Apr 2008
    Bil
    S13

Standard

Har Reggat min s13 med svetsad o bultad fullbur enligt sfro, dock hade jag orginal motorn i med lite små mods ic, steg 2 chip 1,4 ladd på en t25 bränsle pump osv, iaf,

Jag lät min far köra in med bilen så där inte skulle vara nån surgubbe som tänkte det första han gjorde när han sett mig att
    Ja här kmr en påga***** som tror han ska regbes bilen. man vet aldrig om man får en sån fan

iom att jag hade både vanlig bes och regbes samtidigt var han ute o provade bilen och tyckte den gick för bra för orginal, men han log bara och hade sagt att ta det lugnt

men han kollade över buren, kollade burstoppning osv. han vägde upp bilen, 225kg lättare, ändrade specen för fälgar osv.

Tips kör in med orginal stolarna i

för det fällde han bilen för första gången att sparco stolarna satt i han menade att 3-punkts bältet inte fungerade som det skulle med dom stolarna? fattade inte det riktigt men men.

så länge allt är snyggt och ser seriöst ut är det nog inga problem

/Micke

Hall of Fame Legend Biggs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Jag har också fått anmärkning på stolarna när jag regbesiktade en annan bil med motorbyte, de anmärkte också på vassa kanter i taket, i bakre panelerna bredvid baksätet och att inte baksätet satt i.

De skrev in att takluckan var borta, den nya vikten och däckdimensionen som satt på.
    Niklas Rosell #628

Member
    Reg.datum
    Jan 2010
    Bil
    S13

Standard

Kan tydligen vara lite hur som helst med regbes, en kompis skulle regbesikta sin gamla Volvo 740 med bytt motor, och fick anmärkning på att det var fel RATT i bilen, typ sportratt, även fel topp på motorn och lite annat Men motorregningar kanske är annorlunda mot burar och dylikt, en bur borde väl inte vara mer märkvärdigt än att regga in en dragkrok?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •