Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 19 av 19

Ämne: Bilen drar ovanligt mycket soppa(etanol), nåt fel?

Member juhaaans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13, R34

Standard

Nja vet inte vilken oljetemp det är när jag kör, har ganska bråttom på mornarna och det tar en bra tid innan oljemätaren börjar röra sig.

kanske är annat lambdavärde, är inte helt 100. Har dock aldrig fått en avgaspuff eller misständning iallafall.

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

En viktig men enkel fråga, hur långt är det till jobbet? Är det 1-1,5mil blir det ju mer eller mindre körning med kall motor större delen av vägen när det är kallt och då drar det mycket. Men hur som helst är 2l/mil för mycket. Min bil drog typ 2l/mil sist jag tankade, då är det rätt blandad körning men en hel del fullgasning och rätt så kraftigt modifierad motor+halvdan mappning...
    Kolla felkoder från databoxen och kanske mäta upp tempgivaren, skickar den fel signal fettar den ju på ordentligt...

Member juhaaans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13, R34

Standard

Jo det är typ 1 mil till jobbet. kollade på lambdan och den ligger runt 0.96-1.06

Member
    Reg.datum
    Jan 2010
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av juhaaan Visa inlägg
    Jo det är typ 1 mil till jobbet. kollade på lambdan och den ligger runt 0.96-1.06
    Då kan det ju vara det, jag skulle ha prövat att använda motorvärmare även på sommaren om jag körde på etanol och så korta sträckor ofta, det borde göra ganska stor skillnad då den bör skyffla in massor med etanol när motorn är kall. På en mils körning hinner inte motorn bli helt varm.

Har du kört någon långkörning och mätt förbrukningen då? typ 20-30 mil ren landsvägskörning ungefär.

Du skriver också att den inte är speciellt modiferad förutom E85-konvertering, har du någon etanolbox som är inkopplad på spridarkablage och lambdasond eller har du ett helt nytt styrsystem till motorn?
    Senast redigerat av dannefrokt den 2012-09-12 klockan 22:35.

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Förstår varför din olja ser ut som ny om du har så mycket kortkörning
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Member juhaaans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13, R34

Standard

Slängde i 20 liter i fredags och efter 10 mil så var den på rött igen.. Då körde jag lite stadskörning och några korta kallstarter.. Men kanske ska vara så nu när det är så kallt ute?

Junior Member
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13, S15, Annan Nissan

Standard

Är det inte så att de bilar som går på etanol drar lite mer.? typ 30% mer än bensinare har jag hört.... kan de stämma??

Member juhaaans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13, R34

Standard

Jo , men senaste månaden den har börjat dra mer

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

har ju blivit kallare den senaste månaden också.
    E85 (om din är riktigt mappad) ska ha mycket mer vid kallstarter, säg 40% mer än med bensin vid kallstart å då fetar den på ganska rejält redan med bensin.
    och iom vädret nu så är motor kallare mycket längre. och din korta kör sträcka till jobbet att motorn är "kall" större delen av sträckan.
    Tar faktiskt ett ganska bra tag att köra en motor helt till drift temp, då inte bara vattnet utan olja å säker andra grejjer som påverkar innan motorn når "optimal" förbrukning.
    S14 <-- yeeess

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •