Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Koppling rb25det

Junior Member
    Reg.datum
    Mar 2010
    Bil
    S13, S14a

Standard Koppling rb25det

Hej!

Det är såhär va,
    att jag har köpt en Rb25det motor som ska ha suttit i en R33 gts-t ska ha vart en spec 1 har jag för mig.
    Sen köpte jag en växellåda från ett annat håll.

Och till sist så köpte jag faktiskt en bättre begagnad koppling/tryckplatta (eftermarknads racekoppling) från ett tredje ställe.

Men nu till problemet. När koppling sitter som det ska så går inte vxl-lådan på när den har ca 2-3 cm kvar innan den går in mot motorn så blir det stumt o kopplingsarmen rör sig framåt (mot motorn) Alltså ligger ju urtrampningslagret redan då emot tryckplattan..

Frågan då! är det tunnare tryckplattor till spec 1?
    för den jag har är ungefär 5 cm "fet"
    eller är det växellådan som är till något annat? (den passar utmärkt utan kopplingen)

Någon som har några ideer?

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, R33, Annan Nissan

Standard

Upp med bilder så är det lättare att hjälpa

men sitter kopplingsarmen i ordentligt?

är det rätt urtrampningslager?

är kopplingen push eller pull?

mvh, jonas
    Senast redigerat av Thiel den 2012-09-10 klockan 22:48.
    Kör Sileighty SE-RB25, GT-R33, Stagea RSFour
    -Gaijin Garage-
    -Garaget-

Junior Member
    Reg.datum
    Mar 2010
    Bil
    S13, S14a

Standard

[IMG][/IMG]

Sädär ser det ut. men det verkar som att tryckplattan är för kraftig finns det en tunnare variant till vissa rb25 ?

Urtrampningslagret kommer från samma kopplingskitt o det är en tryckande..(samma som volvo 2/7/900 m,fl o det antar jag är tryckande

Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard

Vad e de för koppling? Som de ser ut på bilden så är de helt fel svänghjul! E ju jätte tjockt! Elr är de nån konstig model av 2elr 3 skivig koppling!?

Junior Member
    Reg.datum
    Mar 2010
    Bil
    S13, S14a

Standard

Kopplingen är en vanlig enkelskivig.. bara det att tryckplattan är väldigt kraftig/tjock

Svänghjulet fick jag med när ja köpte motorn skulle vara ett lättat o det är ju nytt. Men som du säger det ser ju gigantiskt tjockt ut..
    Kanske är det som felar,

Ska se om man kan få någe svar på skyline.se men det verkar vara svårt o bli medlem i det forumet.

har ju tyvärr inte rivit nån koppling på skyline så man vet ju inte riktigt hur det ska se ut..

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, R33, Annan Nissan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Stahol Visa inlägg
    Kopplingen är en vanlig enkelskivig.. bara det att tryckplattan är väldigt kraftig/tjock

Svänghjulet fick jag med när ja köpte motorn skulle vara ett lättat o det är ju nytt. Men som du säger det ser ju gigantiskt tjockt ut..
    Kanske är det som felar,

Ska se om man kan få någe svar på skyline.se men det verkar vara svårt o bli medlem i det forumet.

har ju tyvärr inte rivit nån koppling på skyline så man vet ju inte riktigt hur det ska se ut..
    Ser ut att vara fel koppling/svänghjul tyvär.
    här är en bild på min GF steg4 med svänghjul (suddig bild) och det funkar klockrent!

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphot...11440094_n.jpg
    -Gaijin Garage-
    -Garaget-

Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard

jag tycker fortfarande att de ser ut som svänghjulet ser sjukt tjockt ut! tryckplattan ser man ju var den e bultad och de ser normalt ut, men svänghjulet ser ut att vara typ 3ggr för tjockt.

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, R33, Annan Nissan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tab Visa inlägg
    jag tycker fortfarande att de ser ut som svänghjulet ser sjukt tjockt ut! tryckplattan ser man ju var den e bultad och de ser normalt ut, men svänghjulet ser ut att vara typ 3ggr för tjockt.
    Syftar du på min bild nu så kan jag meddela att det är monterat och bilen körs dagligen så det funkar, men som du säger om man jämför mitt svänghjul med TS så drar iaf jag slutsatsen att det är för tjockt.

Till TS kan jag meddela att jag har ett original svänghjul till rb25 liggandes som du kan få mot frakt kostnad (finns lamell och tryckplatta med om du vill testa) och är i användbart skick.
    -Gaijin Garage-
    -Garaget-

Junior Member
    Reg.datum
    Mar 2010
    Bil
    S13, S14a

Standard

Citat Ursprungligen postat av Thiel Visa inlägg
    Syftar du på min bild nu så kan jag meddela att det är monterat och bilen körs dagligen så det funkar, men som du säger om man jämför mitt svänghjul med TS så drar iaf jag slutsatsen att det är för tjockt.

Till TS kan jag meddela att jag har ett original svänghjul till rb25 liggandes som du kan få mot frakt kostnad (finns lamell och tryckplatta med om du vill testa) och är i användbart skick.
    Ja det skulle vara väldigt uppskattat !

Skickar PM, med lite info!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •