Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Spridarna beter sig konstigt CA18DET

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Member
    Reg.datum
    Mar 2012
    Bil
    S13, Annan

Standard Spridarna beter sig konstigt CA18DET

Har nyss uppgraderat till större spridare på min CA18DET till 575 kubikare som jag köpte av Oscar Borg här på forumet.

Men när jag satt igårkväll och mappade in dem så gick det jättebra till en början. Prövade fram ett passande K värde så att AFR värdet var som det skulle. Bilen gick jättebra på tomgång och vid tomgasande vid stillastående. Körde aldrig bilen dock pga vädret här uppe.. Men rätt var det var så hör man att spridarna börjar öppna väldigt hårt jämför med innan och motorn börjar gå jättefett och stannar till slut. Detta hände några gånger till och från. Kunde starta motorn och den gick bra igen. Sen gjorde den samma sak igen och då blev den så flödad att det inte gick att starta igen utan att plocka ur stiften och blåsa ur motorn genom att plocka av kontakterna från spridarna och köra på starten.

Notera också att det K värde som jag räknat ut enligt samma ekvation som Nistune använder, inte fungerade alls. Enligt uträkningen så ska K värdet vara 117 gentemot standard som är 183. Men jag var tvungen att köra på kring 150 för att det skulle bli rätt AFR värde.

Styrelseledamot Sandells avatar
    Reg.datum
    Sep 2000
    Bil
    S13

Standard

Vad kör du för sprut då?

Slår bilen om till fett när den börjar bli varm kanske det kan vara någon kompensationstabell som gör att den går för snålt i början, och att du ska ligga närmre K-värdet som du har räknat ut.
    Henrik Sandell #16 Värnamo
    Materialare, Nissan Owners Group Sweden
    RB30DET 600hk@1,1bar

Member
    Reg.datum
    Mar 2012
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sandell Visa inlägg
    Vad kör du för sprut då?

Slår bilen om till fett när den börjar bli varm kanske det kan vara någon kompensationstabell som gör att den går för snålt i början, och att du ska ligga närmre K-värdet som du har räknat ut.
    Det är orginalsprutet som jag mappar själv. Dock inte med Nistune utan med EEPROM emulator och en egengjord definitionsfil för programvaran i boxen. Motsvarar vad man kan göra i Nistune ungefär. Har samma tabeller etc. Tycker också att jag borde vara närmare det uträknade K-Värdet. 150 känns väldigt långt ifrån 117. :/

Finns det nån säkerhetsfunktion i orginalspruten som gör att det läggs på väldigt mycket soppa om motorn går för het för att kyla förbränningsrum o grejer?

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

du har ställt in rätt lagtime för spridarna då?
    S14 <-- yeeess

Member
    Reg.datum
    Mar 2012
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av CDrom Visa inlägg
    du har ställt in rätt lagtime för spridarna då?
    Just nu står det på 550 (ms?). Som orginal. Men även om det skulle vara fel så skulle väl inte det göra att det blir som det blir bara helt plötsligt under gång?

Styrelseledamot Sandells avatar
    Reg.datum
    Sep 2000
    Bil
    S13

Standard

Vad händer om du kör den varm tills den börjar gå konstigt och då ändrar K-värdet till 117?
    Henrik Sandell #16 Värnamo
    Materialare, Nissan Owners Group Sweden
    RB30DET 600hk@1,1bar

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •