Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Tyst 3 tums system

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Smile Tyst 3 tums system

Någon som har tips på väldämpande 3 tums ljuddämpare som verkligen dämpar ljudet utan att göra avkall på flödet? Vill köra min s13 som bruksbil utan avkall på effekt när jag trampar, men vill höra min stereo klockrent även vid 70 - 110 kmh. Vill ju även kunna erbjuda baksätet ibland, utan att skämmas för dånet som blir i dessa hastigheter
    Kör idag med racecat + 2 x mekonomen universal ovala 3 tums ovala burkar, som jag placerat där de ligger original under nissen. Klart det är ok om det låter när man trampar, men det måste väl gå att kombinera med att det inte dånar när man "mes-kör"?

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Det är nog mest egentillverkat med test av ljud-dämpare som gäller då, de flesta köpes 3" är ju ganska lika och dånar bra mycket.
    Finns nått Mongoose system hos apex performance som kanske funkar bättre men aldrig testat själv.

Har själv Kina 3" och är ju inte så tyst men funderar på att testa o bygga lite egna grejer så man klarar nya 95db reglerna på banor (kanske redan gör det iof men låter ändå mkt)
    2,5" sista biten bör t.ex räcka för de flesta.

Styrelseledamot Sandells avatar
    Reg.datum
    Sep 2000
    Bil
    S13

Standard

Jag kör med en racekatt och en Apple Racing 3" slutdämpare och det låter lagom på gränsen till för lite nästan... Den är stor, det är precis att den får plats där bak med en tight 90 gradare precis innan.
    Henrik Sandell #16 Värnamo
    Materialare, Nissan Owners Group Sweden
    RB30DET 600hk@1,1bar

Member
    Reg.datum
    May 2009
    Bil
    S13

Standard

beroende på budjet så finns det alltid en Varex slutdämpare med fjärrkontroll.

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Rostfritt dämpar sämre än vanliga rör. Välj så långa ljuddämpare som du får plats med.
    Jag byggde en massa s13 avgassystem för några år sedan och det funkade bra med en 60cm lång oval 3tumsdämpare från simons eller apple längst bak, ville man ha det ännu tystare så kompletterar man med en rund 3tumsdämpare mitt inder bilen. Kör 3tum hela vägen om du inte vill kompromissa med effekten, för 3tum hela vägen är bättre än 2,5tum, definitivt över 250 hästar= om du byter till större än originalturbo.

Member Viddes avatar
    Reg.datum
    May 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Jag har lite funderingar kring det här, jag har ett 3" system med 2st ljuddämpare och jag har problem med "booming" vid motorvägskörning, dvs en jäkla resonans i kupén. Är annars nöjd ljudmässigt, funderar på om Apple racing dämparen kommer att hjälpa mig här eller om jag måste gå på en dämpare med en S-dragning av röret?

Vad tror ni här?
    Viktor Liljekvist "Lucky 13" http://www.garaget.org/?car=152587

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Har man problem med att det "dånar" i bilen vid vissa varvtal så behöver man ta reda på om det kommer från avgasljudet, eller om det kommer från "frekvensklang" från själva plåten i röret.
    Rostfritt har en stark klang/frekvens som "aktiveras av avgasljudet.
    Vanliga "svartrör" är "döda" klangmässigt.
    Har man ett grovt rostfritt avgassystem så kommer nog en stor del av kupeljudet från själva röret.
    Finns ett effektivt men lite tråkigt sätt att kontroller detta = linda systemet, både rör och ljuddämpare med grenrörsbandage. Har själv lindat ett halv system och det blev stor skillnad. Byggde då ett 3tums i vanliga rör istället.
    Rostfritt är blankt men det är knappast ljudlöst.

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Tror det beror lite på hur det är byggt också. Om man "fuskar" å köra med så rakt rör som möjligt eller om man har böjar i systemet som man måste ha om man vill lägga upp det så tight mot karossen som möjligt.

Jag körde men 3" rostfritt och en Japs dämpare å jag hade ingen resonans alls.

Om det gör nån skillnad så byggde jag med rör till bla kylanläggningar som är tunnare än vanliga simons.

Polaren hade problem med resonans i in EVO 2 och fick tipset om att pröva lägga in lite böjar (var väldigt rakt draget från början) å då försvann resonansen när han gjorde det. han hade vanliga plåtrör.
    S14 <-- yeeess

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard Booming

[QUOTE=Vidde;1325366]Jag har lite funderingar kring det här, jag har ett 3" system med 2st ljuddämpare och jag har problem med "booming" vid motorvägskörning, dvs en jäkla resonans i kupén. QUOTE]

Det är precis det här jag menade! "Booming" är det syndrom jag vill slippa! Visste inte att det fanns ett namn för eländet. Kör med 3 tums racecat och dubbla ovala dämpare som är så stora som får plats. Ej rostfritt! Har testat att sätta en böj som riktar avgaserna nedåt på slutdämparn, men det gjorde ingen direkt skillnad.
    Konstigt om det här med booming bara skulle yttra sig på vissa system.. Eller så är det så att de flesta/all? har det men bryr sig inte.

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Jag har som jag skrev det inte, skulle bli galen då jag kör långresor med min ibland.

Dok har jag ett ganska högljud system, eller ja det låter faktikt ok när man kör lungt.

Mitt är uppbyggt så här:

Makaron->downpipe->flexrör->böj->liten ljudämpare(istället för katt)->böj-> ca meter rör->böj-> rör (som går under bakaxeln)-> två böjar-> JAPS.

och det har inget men att det blir "klang" i systemet heller för mitt låter som en kyrkklocka när man slår på det.
    S14 <-- yeeess

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •