Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Acceptera tips?

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 2013
    Bil
    S13

Standard Acceptera tips?

Hej,

Jag skriver inte så mycket på forumet men läser mycket istället.
    Men något jag reagerat på är varför folk frågar efter tips sedan så är de inte villiga att testa de saker som de får som förslag?

Varför frågar ni då om ni kan sakerna bättre än de som svarar?

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, R32

Standard

Vad syftar du på mer exakt?

En generell regel med internet och forum är att det finns väldigt mycket skitsnack och förståsigpåare som tror sig veta allt och allting.
    Man kan inte, och bör inte lyssna på alla tips man får, då väldigt mycket är just skit.

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 2013
    Bil
    S13

Standard

Vet inte hur många trådar det finns där folk (som skrivit över 1000 inlägg i forumet och mest troligt inte troll i detta forum) ber TS t.ex kolla tändningen.

Då får denna något liknande svar:
    Ingen som har några tips?
    eller:
    Jag har aldrig rört tändningen. Fler tips?

Eller vissa säger emot utan att ha någon aning vad de pratar om.

Tycker detta forum håller hög standard och det folk säger är inte orelevant utan folk försöker verkligen hjälpa till.

Det är lite mystiskt, skulle jag ställa en fråga så hoppas jag få svar och det svaret följer jag, då jag mest troligt redan testat allt annat jag kan komma på sökt och googlat så gått jag kunnat.

Men så verkar inte fallet vara här utan man vill ha ett enkelt svar utan att behöva testa eller göra något alls.

Här har vi exempelvis en sådan tråd.
    http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=177757
    Senast redigerat av Brobbo den 2013-03-09 klockan 23:46.

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Hmm, förstår precis vad du menar.
    men, det är nog mkt mer på många andra forum.

och, det är väl inte alltid enkelt att veta vilka som vet vad de skriver om, o vilka som gissar vilt.

och, kanske väntar trådstartaren på ett tillräckligt enkel lösning på sitt problem.
    för, det är enklare att trycka tillbaka en lossad kontakt vid lmm efter att ngn föreslagit det,

än att ställa tändning, ta komp-prov, ta leakdown, kolla kamaxelinställning, kolla om fördelaren sitter rätt i kamaxeln, mäta soppatryck under full belastning, trycktesta efter läckage, kolla tändstiften, kolla slangstumpen på armaturen inuti soppatanken, kolla om kat är igensatt, reläkoppla soppapumpen, koppla om styrning till btr, testköra med bredbandslambda monterad. mm mm

Member Keilos avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Bil
    S13

Standard

Jag ser inga fel från TS i tråden du länkade? Han har ju sagt att vissa saker är nybytta, han skulle åka till mekonomen för att göra ett test samt så provade han att öka hastigheten sakta som han fick tips om?

Jag tror du missuppfattar folk som ignoranta när dom igentligen bara vill hålla sig kortfattade.

Tex;

-"Kolla filtret"

Istället för att skriva "Filtret är nybytt och problemet har funnits innan jag bytte filtret", Så skrivs det istället "Nybytt filter, fler tips?."

Osv.

Junior Member
    Reg.datum
    Jan 2013
    Bil
    S13

Standard

Ja var kanske inte bästa exemplet, men det här med att kolla bränsletryck som mycket väl kan spela in vid ett sådant fel fick eller får inte en kommentar.

Ska se om jag orkar leta fler mer tydliga exempel.

Men jag tror Roger är något på spåren. Det är lättare att kolla stiften än bränsletrycket vid belastning och där problemet uppstår. Därför hoppas dessa förslag över tills det ev. inte kommer några fler enkla förslag.

Member Luciiifers avatar
    Reg.datum
    Jan 2013
    Bil
    S13, 350Z

Standard

Många gånger vill man inte höra fel svar och vägrar acceptera det, upptäckte mig själv på det viset och ofta är det bara svälja och inse att det är ett problem som ska lösas och att man bör lyssna mer på vad andra säger.

Ofta får man ett svar man inte vill ha, men thats life.

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Luciiifer Visa inlägg
    Många gånger vill man inte höra fel svar och vägrar acceptera det, upptäckte mig själv på det viset och ofta är det bara svälja och inse att det är ett problem som ska lösas och att man bör lyssna mer på vad andra säger.

Ofta får man ett svar man inte vill ha, men thats life.
    Spiken på huvudet.
    Ibland är problemet för ogripbart och då är det lätt hänt att problemägaren hellre lyssnar på den som föreslår lättaste lösningen trots att detta kanske inte alls löser problemet.

Det finns naturligtvis även förslag på helt ovidkommande lösningar. Tex byta toppackningen när det räcker med att sätta tillbaka en lossnad tryckslang.

Att diagnostisera ett problem med väldigt knapphändig information är mycket svårt. Problemägaren kan inte förvänta sig ett 100% svar på en 1% fråga.

Exempel:

(Oprecis fråga) Min motor vägrar starta, vad är felet?

Svar från breda massan:
    Har du testat att byta lambdasond? Har du lyft på toppen och kollat om kolven spikat sönder? Har du z.........?

En detaljerad fråga ger problemlösaren en möjlighet att ge ett klockrent svar som enkelt löser problemet.
    Svaret som löste problemet:
    Tanka!

Du som förväntar dig hjälp, ta dig tid att beskriva mer i detalj vad som hänt, vad du gjort och vad diverse tester har resulterat i. Ge mer detaljerad feedback så löses oftast både enkla och mera komplexa problem.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •