Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 24

Ämne: Regbesiktning

Member
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13

Standard

Är det fler som har blivit utsatta för detta?

Member Keilos avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Bil
    S13

Standard

Ingen underskrift behövs tyvärr. Han skriver in skiten på datorn direkt och ger dig en lapp. Scoore fick dock reda på att det går att överklaga till Transportstyrelsen.

Jag var hos SBP idag och berättade vad som hänt, fick då ett nummer till deras ingenjör som jag ska få prata med imorgon. Återkommer med mer info.

Member doktorns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, S14a

Standard

Jag tycker det känns rätt klart vad som hänt. Polisen gick på sin magkänsla och utnyttjade sina möjligheter. Han kan uppenbarligen inget om bilar, så han har frågat sig fram bland bekanta hur han ska göra för att motivera en regbes. Någon har berättat för honom att 9 av 10 bilar som är trimmade har bytt IC. Så nu har han det för vana att skriva så när han vill sätta åt någon med en bil som han misstänker är ändrad på något sätt.
    Rickard Borgmäster - Sollentuna - #1348
    200SX S14a -97 - Projekttråd - Fotoalbum
    Till Salu: Inget speciellt för tillfället.

Member Keilos avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Bil
    S13

Standard

Precis så verkar det ja då man inte ens ser min lilla original ic genom att kolla under huven. Har ju t.o.m original rör. Så ville han inte ens se min ic när jag sa emot han
    Tycker det är konstigt att dom har befogenhet att göra så?
    Nåja, får se vad ingejören säger imorgon Även Transportstyrelsen ska kontaktas för överklagan då jag anser att det hela har gått till helt fel.
    Senast redigerat av Keilo den 2013-03-19 klockan 23:48.

Member matthew_s avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13, R32

Standard

Jag blev stoppad i en kontroll förra året och då fick jag, precis som du, nedslag på att intercoolern inte var original, röret var för stort, turbon inte var original, ändrad hjulupphängning (coilovers) och sportstolar. I mitt fall stämde detta med intercoolern dock, däremot fick polismannen fråga sig till vad jag hade gjort med bilen och dum som jag var svarade jag snällt på allt han undrade. Ringde in till SBP veckan efter och frågade hur jag skulle gå till väga med besiktning och dyligt. Det dom bad mig att göra var att byta tillbaka till original turbo och sen visa upp bilen för dom. Allt behöver inte vara original då det inte är en helbilsgodkänd bil!

Junior Member
    Reg.datum
    May 2010
    Bil
    S13

Standard

Behöver inte vara rätt men vad jag har hört så får man "effekt öka" bilen med 10% om den inte är helbilsgodkänd

Senior Member Snilssons avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Willzaur Visa inlägg
    Behöver inte vara rätt men vad jag har hört så får man "effekt öka" bilen med 10% om den inte är helbilsgodkänd
    Nja, det är en seglivad myt.
    Flyttade till bilens hemland och blev billös..
    Sebastian Nilsson #1659

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

När jag fick regbes på min gamla 200a, åkte jag till sunne i värmland, med exakt samma setup, där åker alla trimmat på ett eller annat sätt... på föregående bespapper stog det "Motor ändrat, regbes, alt återställande"

Åkte bara dit, fick godkända avgasvärden o allt satt som det skulle och godkänd..

Detta var 09..

Annars hade jag gjort som någon innan sa, byt till en originalturbo ställ ner laddet.. in o besikta

Member
    Reg.datum
    Feb 2012
    Bil
    S13, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

Citat Ursprungligen postat av Snilsson Visa inlägg
    Nja, det är en seglivad myt.
    Tycker det borde vara så, effekten tillverkaren specificerar är ju inte alltid vad bilen lämnar och därav borde det vara lite rörligt.
    T.ex. Nissan GT-R har ju motorer med ganska kraftigt varierande effekt där den angivna effekten är minimum typ, kan ju inte lira riktigt med svensk lagstiftning.
    Även äldre Skyline har lite samma problem, fast då var det att tillverkarna specificerade 280hk pga av lagkravet i japan som förbjöd biltillverkarna att producera bilar med högre effekt.

Junior Member
    Reg.datum
    Mar 2010
    Bil
    S13, S14a

Standard

Samma sak hände mig vart stoppad i Västerås o dem skrev "motor otillåten ändring" var extraktorrör,Fmic,3" avgas hela vägen,coilovers,eftermarknadsstrålkastare o annat filter o lite sånna grejjer..

Bokade en tid för reg,bes åkte in o fick blanka papper.. Bes gubben undrade vad polismannen menade var otillåten ändring

Så det var ju lätt ordnat men det kostade mig en slant för reg besiktningen helt i onödan

Så du kanske skulle testa o besikta som den är.. ?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •