Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Svagheter hos S13

Junior Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Bil
    S13, Annan

Standard Svagheter hos S13

Hej! Vad är de viktiga bitarna väghållningsmässigt som man ska byta på S13 om man vill kunna köra fort på bana?

Räcker det med coilovers, breda r-däck och bra belägg? Hur breda däck kan man få in? 265or i 17" fram och bak?

Hur mycket camber kan man få till fram orginal och blir det nå andra konstiga geometrier om man sänker bilen och ökar camber?

Jag har fått känslan av att S13 inte är bra bilar för bankörning, är det så och varför?
    I miata-cup kör de kinnekulle på 1.01,5 tider med 130hk och r-däck. Vad går det att prestera med S13?
    Senast redigerat av Krullert den 2013-03-24 klockan 15:15.

Member
    Reg.datum
    Dec 2012
    Bil
    S13

Standard

Grymt ny vad gäller nissan bilar men jag har hört att s13 ska ha jäkligt bra geometri och lämpar sig väldigt bra för bankörning

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Nog skulle jag tro dom lämpar sig bra för banåka. Men de flesta gillar provocera ut bakdelen istället för att åka i en snabb linje genom kurvorna.

Bör väl finnas någon tråd med bantider i gamla trådar.

Edit:
    Citat Ursprungligen postat av Storm Visa inlägg
    Jag blev klockad till 1,05 runt banan, det tror jag e rätt bra för en gammal S13?
    Någon som vet?
    Mvh/ Jocke
    Du kan ju kolla i hans tråd för att se vad han gjort. Kanske vi kan få Storm att svara i tråden själv hur van banförare han är osv?
    Senast redigerat av tecman den 2013-05-28 klockan 14:27.
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Jag har också blivit klockad till 1.05 tider runt Kullen.
    215 r-däck, taiwan coilovers, 230hk, bättre hjulvinklar, KAAZ 2-vägs diffbroms.
    Har väll kört endel bankörning (10 träffar kanske) men är fortfarande nybörjare.
    Jag vågar INTE hålla sumt under bron. Går säkert bra att göra det och man vinner säkert 2 sek på det.

Det krävs sin chaufför för att komma ned i 1.01 tider...

S13 är inte alls vridstyv i karossen jämfört med moderna bilar. Chassit har också rätt dålig geometri när har sänkt bilen. Men allt går ju lösa.

255 är ungefär gränsen för vad man knör in under rullade skärmkanter.

Lägger man en förmögenhet i en S13 så blir det en snabb bil. Men sen ska man kunna ratta också. De flesta förstår inte att det tar ÅRATAL av träning för att bli snabb.
    Det är lätt att gräva ned sig i modifieringar (som jag gjort) också glömmer man bort att det faktiskt är körningen som gör sekunder i skillnad och modifieringarna som ger tiondelarna.

Senior Member Storms avatar
    Reg.datum
    Sep 2008
    Bil
    S13

Standard

Jag hade en tid på 1,05 som "teckis" skrev, men den tiden är inte uppmätt utan vi har kollat i efterhand på min fotograf´s tider på korten mellan varven så det är inte särskilt "ärliga" tider egentligen.
    Jag höll inte stumt hela varvet heller för jag hade problem med laddning, hög temperatur i motorutrymmet och att bromsarna ville bli för varma
    Min utväxling är alldeles fel också, för att jag har fullt på femmans växel redan på rakan vid utfarten från depån. (där mål-flaggan brukar vara)
    Så jag kopplar ur och rullar fram till bron ungefär.
    Jag körde på halvslitna R-däck med ganska hög ålder.

Tyvärr har jag inte haft tid att ge mig på väghållningen i bilen då jag har haft fullt upp att bygga motorer, men jag vet att jag har en alldeles för "negativ camber" i bak så jag förlorar mycket grepp på det, jag har inga justerbara övre bärarmar än så jag kan inte göra något åt problemet.
    Jocke S / Mariestad
    Medlemsnr: 943
    Bil: 200sx S13 med 16V Volvo motor!

Junior Member
    Reg.datum
    Jul 2011
    Bil
    S13, Annan

Standard

Oj kul med lite svar! Kan ju inte säga att 1.05 är dåligt, jag vt inte själv hur långsamt det gick med min evo 3 när jag körde där men säkert långsammare.

Tycker dock det är lite lurigt när MX-5 cup åkarna åker såpass fort med bara 130 kusar. Är ju inga specialgrejer i chassit heller.
    Kan det vara så att de flesta som kör S13på bana helt enkelt inte har tillräckligt utsorterade bilar och erfarenhet för att lägga bra tider?

Jag har ju en S13 utan motor, frågan är bara om man ska satsa på att bygga iordning den seriöst eller köra med något annat. Lite tråkigt att lägga massa pengar på den när en turbokonverterad miata med lite chassi säkert kan gå nära eller under minuten :P

Hall of Fame Legend Deffes avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Coilovers samt större bromsar är en bra start.
    Kombinerar du det med bra däck kan du nog köra relativt bra tider.

200an är inte speciellt styv i chassit om man jämför med nya bilar. Det är faktiskt som natt och dag. Min tidigare 350Z kändes som en pansarvagn när det kommer till "styvhet" i chassit medans 200an var/är mer som en orm (överdrivet såklart)

Ställer du sedan upp laddet lite kombinerat med bpu så kan du nog köra under minuten på kullen om du kör bra.

Att proffsen i Miatorna kör så bra tider beror mycket på att bilen är nyare och riktigt bra för banor såsom kullen där det handlar mycket om att ha med sig farten ur kurvorna konstant. Miatorna är som små gocarts och så länge dom inte behöver accellerera så slår dom många snabbare bilar på fingrarna.

På Mantorporp däremot är dom hopplöst långsamma.
    Richard Andersson
    - Vinnare av Japmeet AutoSlalom 2008 & Superstage: 1.28:62

Member Nybbelitos avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Bil
    S13

Standard

Bromsar har jag läst att dem vill gärna ge upp tidigt pga av värmen när man åker bana. ett bra alternativ är 300zx/s14 bromsar eller bara byta till bättre belägg och fixa luftkanaler för bromsarna med tex biltemas flexslang.

Flexande bärarmar i framvagnen. Många väljer att "boxa" att man svetsar dit plåtar för att få en mer stabilare profil.

Är det jag kommer på nu.
    Killen är s13 förälskad

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Frågan är väl:
    hur fort du vill att bilen ska gå att köra,
    och hur mkt det får kosta,
    Hur mkt du kan göra själv (kunskaper om väghållning kan man läsa sig till),
    Köpa färdiga grejer eller bygga själv(hur stor är din verkstad)
    Justera in chassiet själv eller ta hjälp

originalbromsarna räcker för originalbil i laglig trafikhastighet
    bromsar från tex 300an duger kanske till trimmad bil på gatan
    för banåkning behövs bromsar dimensionerade för just banåkning.
    Nu kommer kanske några säga att 300a bromsar funkar,
    Men, visst funkar de, men inte för banåkning.

Så svaret blir en fråga om hur fort du vill att bilen ska kunna gå att köra.

För övrigt så håller jag helt o fullt med beerbringer om att det är förarens körkunskaper som avgör hur mkt av bilens varvtider till största delen.

Men det behöver inte kosta en förmögenhet i alla fall:
    Är det varvtider du är ute efter och jämför med miata på 130 hästar så är det ju inte motorn du behöver börja med att trimma utan bromsar och chassi.

Föreslår att du börjar med:
    större bromsar fram och bak tex från apex
    stötdämpare och fjädrar fram och bak
    länkarmskit fram och bak (bygg om original eller köp färdigt)
    gärna en bur från Finess tex

Trimma motorn behöver du inte,
    men du behöver:
    soppapump som är reläkopplad
    rejäl oljekylare som är termostatstyrd
    större intercooler
    ngt enklare trimchip

lägg ner tid på att justera in hjulvinklarna
    lär dig själv hur det funkar om du orkar/kan/har tid

Sen har ju däcken stor betydelse för hur fort det går att köra

Sen det du behöver för att köra fort är att träna själv
    många många banvarv går det åt
    kan du hitta någon racerförare som hjälper dig tillrätta så blir du snabbt mkt snabbare förare.

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Har kört en hel del bana med min s13 sen 2008 och testat lite olika grejer men viktigast av allt är som sagt träning, grundkonstruktionen har helt klart potential med rätt förstärkningar och justeringar (en s15 har t.ex snabbaste gatbils tid på Tsukuba).

Med sänkt fjädring måste man ha justerbara länkarmar för att kunna få hjulinställningen korrekt, vilken inställning man ska ha får man nog prova sig fram till och är olika beroende på gatdäck eller r-däck mm.

Med bromsar testade jag först org 256mm skivorna med Carbotech ax-6 (deras enklaste belägg) och 3" kylslangar från front till skivor, det funkade ok dom få gånger jag körde på dom (hur man bromsar är extremt viktigt, tidig inbromsning med halvhårt tryck på pedalen bygger otroligt mkt värme).
    Bytte till 300zx ok fram med 3000gt 296mm skivor och AD-center 250:- belägg vilket funkade kanon tills jag blev snabbare o snabbare och då tog beläggen slut på nolltid.

Senaste tiden har jag kört med 300zx ok fram, 3000gt vr-4 314mm skivor och EBC yellowstuff vilket funkat väldigt bra med 300hk och ca: 1250 - 1300kg.

Problemet är att man aldrig kommer att vara nöjd med bilen så länge man vill åka snabbare men samtidigt tror jag ofta bilen är mycket snabbare än föraren.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •