Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 22

Ämne: s13 drifting bygge *2

Member saabnordens avatar
    Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13

Standard s13 drifting bygge *2

Hej heter Michel är inte direkt ny här på forumet men därimot så har jag inte varit så aktiv. Tänkte göra en liten tråd om mitt drifting bygge eller byggen.
    Men först gör vi en mjukstart som någon annan på forumet hade gjort och berättar om min tidigare bil. Köpte för några år sedan en s14a i tyskland och tog hem den själv. Det va en mycke rolig resa, med många felkörningar i Berlin! När äntligen bilen var inreggad och klar tog det inte många sekunder innan jag började trimma å ha mig.. å eftersom abitions nivån ofta låg högre än vad grejorna tålde resulterade detta i några ras.. det blev lite läropengar men nu stog jag där med en relativt vass motor och nästan ingen väghållning.. Man gled runt i skinnstolarna, bromsarna var matta efter några varv, kylningen för dålig, och så vidare.. Så efter En Nogs körning på Knutstorp tog jag beslutet att sälja den så småningen och börja på ny kula… Sålde bilen i höstas dock med en original maskin monterad.

Det nya kapitlet började i höstas och jag tänkte att jag börjar tråden därifrån. Den nya bilen blev en röd nissan s13 utan motor som köptes för 4000 spänn.. den hade helt fantastiskt patina så blev kär! Tyvärr så va undersidan inte lika fantastisk… så efter mycket svetsjobb och svordommar så fick jag äntligen undersidan klar! Då började jag genast med hjulupphängningen. Ett fullt justerbart kit beställdes från apex i england, tyvärr fick det monteras innan allt var klart pga garage byte.

Det tog dock inte länge innan jag snubblade över annons på blocket om en nissan kaross i malmö för 1000 spänn, tänkte fan de kan vara värt att se va de va för något och drog ner och kikade.. givitvis blev det affär där med så nu står jag med två bilar och en motor! Dock var denna karossen mycket finare än den jag hade tidigare så det bestämdes att flytta över alla godsaker till den istället.

Nu är planen att bygga en fin drifting bil (Proint) med fullt justerbar bak/framvagn, driftworks svänga mera kit, r33 gtr bromsar,colisar, bur, och en sr20det från min s14a med darton foder, eagle stakar, cp kolvar, greaddy steg 1 kammar, brian crower ventilfjädrar, större turbo och link g4 sprut… denna bilen är silvrig från början.

Den andra bilen (Röd) kommer förhoppningsvis att bli en hopp å lek bil och om jag får ner maskinen utan att bygga om torpedväggen. Den ska få en Mercedes om606 maskin med 7mm pump och stooor turbo. Den enda övriga modifiringen denna bil ska få är hårdare stötdämpare och sänkningsats, bättre bromsklossar, och eventuellt bur.

Efter så mycket text så är det dags för massa bilder på allt som har hänt! Vi börjar med den gamla bilen och motorrasen som har varit där… smällt kolv/urblåst övre del av förbränningsrummet (aluminiun), foder som har sjunkit.

Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av saabnorden den 2013-11-29 klockan 19:58.
    Michael Larsson #1607
    DRIFT or DIE trying "Code Red Drift Team"

Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13

Standard

Gör en snabb uppdatering på den röda och allt som har hänt med den. Detta är hjulupphänginingen som hamnar på den silvriga senare

låter bilderna tala istället...

Senast redigerat av saabnorden den 2013-11-29 klockan 20:05.
    Michael Larsson #1607

Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13

Standard

har nu äntligen fått ner den röde på backen med coilisarna monterade. Den kommer bli låååg! sitter dessutom 14" fälgar på den som precis smiter åt runt orginalbromsarna. visserligen lite hög i fram men sitter ju inte ens någon motor i den än.. fick med även den silvriga på ett par bilder. mycket jobb återstår!

Senast redigerat av saabnorden den 2013-11-29 klockan 19:57.
    Michael Larsson #1607

Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13

Standard

Har även varit och hittat en mycket härlig dragbil för att ha som service/dragbil till träffarna. Återigen endel fix på, men mest med inredningen i skåpet. även kärran ingår i ekipaget

om man nu kunde få klart tentorna så man får mer tid i garaget så hade det varit bra
    Senast redigerat av saabnorden den 2013-11-29 klockan 19:49.
    Michael Larsson #1607

Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13

Standard

ops det blev visst en vinter bil också! aja kul med s13 projekt! nu ligger iaf äntligen merca dieseln i den röda och jag har börjat på jakten efter plats att få plats med kyl och ic ifram en om606 motor är ju ganska så stor...
    Senast redigerat av saabnorden den 2013-11-29 klockan 19:37. Anledning: tillägg..
    Michael Larsson #1607

Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13

Standard

har nu även fått ner sr20 maskinen i den silvriga och monterat bromsar på den röda. här kommer dessutom en bild på motorn i den röda.. slängde även på en vinge från en gammal saab 900 cab passade fan förvånandsvärt bra!

Michael Larsson #1607

Member
    Reg.datum
    Apr 2008
    Bil
    S13

Standard

Det var inte lite projekt du har på gång! Det ser trångt ut med om606an?

Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13

Standard

hehe jo det är lite mycket just nu men det är ingen brådska med nått.. förutom den gröna som ska köras lite i vinter
    jo det blev de! men de va fan förvånartsvärt lätt att få ner den!.. blev tvungen att skippa främre krängningshämmaren och svetsa nya motorfästen,, samt göra plats för lådan.
    mercedes lådor har en längre "rygg" fast det är ju dom sista centimetrarna som jagas nu för att kunna ha ic och kyl fram. =D
    Senast redigerat av saabnorden den 2013-12-11 klockan 22:22. Anledning: meningsbyggnad och stavning som inte var att leka med :(
    Michael Larsson #1607

Reg.datum
    Jul 2009
    Bil
    S13

Standard kort uppdatering!

har nu äntligen fått igång den tredje 200 an! bilen ser ut som fan men sitter lite godis på den..
    tyvärr gick vatten pumpen efter uppstart beställde en ny från jspec och tyvärr så pajade den nya efter 5 minuter... jspec va dock mycket bra vänliga och skickade en ny med retursedel till den nygamla.

det syntes stor skillnad på själva pumpen så antar det är på denna dom sparat in kostnaden från att köpa en orginalpump.. den nya kostade bara 475 spänn..och en orginal från japtuning för 1100. den är antagligen mindre effektiv då det är större toleranser och sämre konstruerade skovlar... lägger upp en bild på bägge för andra att jämföra.
    den duger nog förhoppningsvis till vad jag ska ha bilen till.

tyvärr så hoppar den och beter sig lite.. som jag inte kan felsöka ordentligt innan jag bytt vattenpump igen..
    den har nu iaf ny topplockspackning/kamrem/oljefilter och olja/vattenpump/ och snart också oljekyl.
    en delsvetsning kvar så ska jag göra ett försök att besiktiga... behövs kofångare för de??

Senast redigerat av saabnorden den 2014-01-11 klockan 16:44. Anledning: tillägg
    Michael Larsson #1607

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Letar du i USA på t.ex ebay kan du hitta en OEM Nissan vattenpump för 550 - 700:- inkl frakt till dörren, personligen skulle jag aldrig våga köra med en sån budget pump

Men det är ju bara att testa för dom är ju ganska lätta att byta om det inte funkar bra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •