Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Kylarfläkt, sugande vs tryckande?

Member
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard Kylarfläkt, sugande vs tryckande?

Sitter på jobbet o har tar en riktigt funderar stund!

Sugande vs tryckande fläktar!

Tar mitt fall som ett exempel!

Jag kör med en tryckande fläkt mot en 50mm Alukyl (sr20) och har oljekylaren moterad mellan IC och kylare!

Får ganska hög oljetemp (samt vatten) vid lite halvinsprierad köringn (inte 100% mappad än)

Motverkar inte kylarfläkten lite effekten av fartvinden?

Men o andra sidan vill man ju få ventilation i motorrummet med för att få väck all varma luft som tar effekt?

Borde inte en ganska ultimat lösning vara att sätta på en ventilerad huv samt en sugande fläkt? på så vis så motverkar den inte fartvinden samt att man får ut all varv luft ur motorutrymmet? (Slussar all varmluft bakåt) ??

Vad tror ni?
    Vad har ni för erfarenheter sugande vs tryckande?

Hall of Fame Legend Biggs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Sugande är ofta kraftigare, vet inte om det finns tryckande som har lika bra drag i.

Sen är det ingen höjdarplacering att sätta oljekylaren ihop med IC och kyl, där är redan högt flödesmotstånd för luften. Den går lättaste vägen och passerar hellre genom kylarna runt oljekylet. Jag såg någon som hade satt oljekylet bakom de andra kylarna och satt en kraftig sugande fläkt på, det funkar säkert hyfsat, men jag hade satt den på ett eget ställe vid sidan av de andra kylarna med luftstyrningar och gärna en egen fläkt.
    Niklas Rosell #628

Member lillis_88s avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Bil
    S13

Standard

jag körde med original kylaren och sugande fläkt i somras och hade inga problem med vattentempen i min ca18.
    Och då körde ja nästan enbart drifting, så det funkade bra tycker jag
    Erik "Lillis" Johansson
    Creatix CIVINCO PBZ Bromsmannen

Member
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bigg Visa inlägg
    Sugande är ofta kraftigare, vet inte om det finns tryckande som har lika bra drag i.

Sen är det ingen höjdarplacering att sätta oljekylaren ihop med IC och kyl, där är redan högt flödesmotstånd för luften. Den går lättaste vägen och passerar hellre genom kylarna runt oljekylet. Jag såg någon som hade satt oljekylet bakom de andra kylarna och satt en kraftig sugande fläkt på, det funkar säkert hyfsat, men jag hade satt den på ett eget ställe vid sidan av de andra kylarna med luftstyrningar och gärna en egen fläkt.

Nej precis!
    Men att sätta en sugande fläkt lär ju sänka samtliga tempraturer eller iallafall ""buffrings förmågan" !

Ska se om jag kan flytta oljekylaren till ett bättre ställe dock!

Member
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

kan vi inte bumpa upp denna tråd igen lite, va ngn som kör med tryckande fläckt (bakom kylaren) som får de o fungera bra?

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Citat Ursprungligen postat av Slenis Visa inlägg
    kan vi inte bumpa upp denna tråd igen lite, va ngn som kör med tryckande fläckt (bakom kylaren) som får de o fungera bra?
    Tryckande fläkt bakom kylaren? Då lär den inte göra mycket nytta bara bilen rör sig lite
    Krafterna bör motverka varandra rätt bra.

Men är väl rätt många som lyft ner en 6:a som väljer att köra tryckande fläkt framför kylaren för att få plats eller få lite mellanrum mellan motor och kylare.
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Member
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Citat Ursprungligen postat av tecman Visa inlägg
    Tryckande fläkt bakom kylaren? Då lär den inte göra mycket nytta bara bilen rör sig lite
    Krafterna bör motverka varandra rätt bra.

Men är väl rätt många som lyft ner en 6:a som väljer att köra tryckande fläkt framför kylaren för att få plats eller få lite mellanrum mellan motor och kylare.
    Somsagr sitter den ganska långt ifrån kylaren justnu (5cm) så bör ej motverka alt för mkt, man kanske kan poolvända den sp den går åt andra hållet?

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Citat Ursprungligen postat av Slenis Visa inlägg
    Somsagr sitter den ganska långt ifrån kylaren justnu (5cm) så bör ej motverka alt för mkt, man kanske kan poolvända den sp den går åt andra hållet?
    Fartvinden lär knäcka allt möjligt flöde fläkten kommer försöka skapa.
    Du kan väl inte mena att du ska sätta en tryckande fläkt på "motorsidan" dvs. bakom kylaren?

Sätt den på framsidan (Mot fronten) istället så blir det bra.
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Member
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Citat Ursprungligen postat av tecman Visa inlägg
    Fartvinden lär knäcka allt möjligt flöde fläkten kommer försöka skapa.
    Du kan väl inte mena att du ska sätta en tryckande fläkt på "motorsidan" dvs. bakom kylaren?

Sätt den på framsidan (Mot fronten) istället så blir det bra.
    Inte just ju eftersom fläkten sitter för lågt bort!!
    Den sitter där sedan ja köpte bilen, inte kört ngt knappt! Nu står den på verkstaden! Men som sagt så kan man ju polvända fläkten!

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13, R32

Standard

Om du sätter en tryckande fläkt bakom kylaren kommer den ju trycka luften frammåt, i bilens färdriktning, rakt motsatt till fartvinden, och polvänder du fläkten kommer den visserligen snurra åt rätt håll, men bladens utformning på fläkten gör att den är fruktansvärt ineffektiv på detta sätt.

Köp en sugande fläkt och skippa bonnalösningarna.
    En fläkt kostar max 500 spänn...
    Eller montera den tryckande fläkten framför kylaren där den ska sitta ( även om att byta till sugande är bättre imo då den som redan sagt är effektivare..)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •