Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: profec spec 2 inställnings tips, AFR peakar? (film)

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Lightbulb profec spec 2 inställnings tips, AFR peakar? (film)

Klippet talar för sig själv.
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PFObZnFE7Ck&feature=youtu.be[/youtube]

Profec setup första delen av klippet peak AFR 13,3 på tvåan. ~1,1-1,15bar
    SET 60
    GAIN 10%
    SET GAIN 0.9

Andra delen där den pekar AFR 12,8. ~1,0-1,05bar
    SET 50
    GAIN 10%
    SET GAIN 0.7

Det jag tycker märkligt är att efter jag fått max ladd så håller sig ju AFR bra? Det är bara vid själva "slänget" den går snålt.. Vad gör jag för att komma ifrån detta? Är precis som att den inte hänger med att slänga på soppa när den drar iväg? Som jag läst på borde jag inte ha högre än AFR 12,5 vid last?

Övrig spec om det hjälper: 444cc, z32, gt2860rs, steg3 horsham chip, walbro, fmic, ngk kallare stiften 0,5-0,6 gap, raka 3" rör hela vägen,

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

och en till sak... Varför i hela friden har jag fullt ladd vid 5000rpm?!?

org grenrör?

Member fainteds avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Bil
    S13, Annan Nissan, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

http://www.greddy.com/upload/file/PRofec_Bspec2.pdf
    Sid 16
    Ökar boost med rpm, öka gain värdet..

Men annars är väl rikt värdet för är vid fullt ladd 11-13.. För att erhålla kylning av ventiler odyl..

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
    Fredrik Andersson Tobiasson, Medlemnr: 1680
    Projekt: Nissan 180ZX CA18ET, T28, K-Sport coilovers, Terrano LSD

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

tvärtom, om boost ökar med rpm skall man sänka gain värdet.

Jag har läst sjutioelva guider med detta. Men varje setup är väl unik oavsett om man kör med samma mods som någon annan.

Det man hör i första klippet när max ladd uppnås är det spikningar?

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Org grenrör har inte mycket med att den laddar så pass sent. och kommer orkar med till ca 400hk.

enklast för att se vad hur bra den kan spoola är att koppla ur wastegaten slangen å köra en repa på en hög växel typ 4:an, då får du mer tid på dig att reagera innan den laddar för mycket.

Lika dant när du ställer in Greddy:n sen så är det enklare på en så hög växel som möjligt å likadant för att kontrollera AFR, 2:an 3:an fjutar det bara till å man hinner inte se så mycket vad som händer.
    Senast redigerat av CDrom den 2013-05-15 klockan 01:28.
    S14 <-- yeeess

Member fainteds avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Bil
    S13, Annan Nissan, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

Citat Ursprungligen postat av solle Visa inlägg
    tvärtom, om boost ökar med rpm skall man sänka gain värdet.

Jag har läst sjutioelva guider med detta. Men varje setup är väl unik oavsett om man kör med samma mods som någon annan.

Det man hör i första klippet när max ladd uppnås är det spikningar?
    ja, varje setup är unik.. Men det står ju svart på vitt i manualen för kontrollern vad gain gör..
    Om boost peakar över det ladd du vill ha så sänker du gain..

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
    Fredrik Andersson Tobiasson, Medlemnr: 1680
    Projekt: Nissan 180ZX CA18ET, T28, K-Sport coilovers, Terrano LSD

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av CDrom Visa inlägg
    Org grenrör har inte mycket med att den laddar så pass sent. och kommer orkar med till ca 400hk.

enklast för att se vad hur bra den kan spoola är att koppla ur wastegaten slangen å köra en repa på en hög växel typ 4:an, då får du mer tid på dig att reagera innan den laddar för mycket.

Lika dant när du ställer in Greddy:n sen så är det enklare på en så hög växel som möjligt å likadant för att kontrollera AFR, 2:an 3:an fjutar det bara till å man hinner inte se så mycket vad som händer.
    första gången jag ställde in den så gjorde jag på detta sätt, körde på 4an. Allt frid och fröjd till man kommer ner till lägre växlar.

Om jag kör på 3an eller 4an på tex 2000rpm och stämplar så får man inte dom där "rycken"/hacken som jag får om jag tex moosar ur den på 2an och sen moosar ur den på 3an. Jag kan få dom där "hacken" även på 4an om jag redan har dragit ur 3an innan tex.

Svårt att beskriva, men känns som om det blir mer som en chock för motorn, att den inte riktigt hänger med på högre varv när jag kört ur den på 2an och skickar i 3an så hackar det till och sedan går bra. Detta kan hända från 3an-4an och 4an-5an oxå. Men om jag kör på 4an från lågt varv och gasar plattan i mattan så inträffar inte detta

Är det misständningar eller spikar i första delen av klippet?

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av CDrom Visa inlägg

tack för att du posta manualen, du har helt rätt! man ska öka gain om ladd ökar högre upp med varvet. my bad, följt någon prutt guide!

testa köra med greddyn helt av. laddar upp emot 0,95-1bar utan den påslagen.

Får man bättre ladd med lite mostånd i avgassystemet tro? Har tomt hela vägen som det är nu. Ingen katt, ingen dämpare och slut dämparen är tom.. 3" hela vägen

Member Erik_Es avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av solle Visa inlägg
    tack för att du posta manualen, du har helt rätt! man ska öka gain om ladd ökar högre upp med varvet. my bad, följt någon prutt guide!

testa köra med greddyn helt av. laddar upp emot 0,95-1bar utan den påslagen.

Får man bättre ladd med lite mostånd i avgassystemet tro? Har tomt hela vägen som det är nu. Ingen katt, ingen dämpare och slut dämparen är tom.. 3" hela vägen
    Tjena Dennis.
    Näe original grenrör tror inte jag heller på. Jag har 1,4bar vid 4k rpm ungefär, och jag har ju större surra än dig

Och motstånd i avgassystemet ska du ha så lågt som möjligt.
    Testade faktiskt att stoppa i en DB-killer i slutröret idag när ja var till besiktningen och det gav klart sämre drag i grejerna.

Gain har jag satt så lågt som möjligt, fungerar bra på min setup.
    Men set gain tycker jag du verkar ha lite högt? Ska ju ligga 0.3bar under ditt max ladd. Om man har det för högt så får man en ryckande effekt. Laddet hoppar liksom upp och ner. Du har även ställt upp varningsgränsen va? med marginal.

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Erik_E Visa inlägg
    Tjena Dennis.
    Näe original grenrör tror inte jag heller på. Jag har 1,4bar vid 4k rpm ungefär, och jag har ju större surra än dig

Och motstånd i avgassystemet ska du ha så lågt som möjligt.
    Testade faktiskt att stoppa i en DB-killer i slutröret idag när ja var till besiktningen och det gav klart sämre drag i grejerna.

Gain har jag satt så lågt som möjligt, fungerar bra på min setup.
    Men set gain tycker jag du verkar ha lite högt? Ska ju ligga 0.3bar under ditt max ladd. Om man har det för högt så får man en ryckande effekt. Laddet hoppar liksom upp och ner. Du har även ställt upp varningsgränsen va? med marginal.
    Har för mig att man kan få tidigare ladd med lite mottryck i systemet? Men jag kanske är ute och cyklar!

Jodå jag har limiter med varning på 0.1 bar över det jag vill ligga på och limiter på 10%.

Kan det vara stiften som är dåliga som gör att den missar lite precis när den ger full ladd kanske? Kan ju inte vara att spridarna eller liknande inte orkar iaf, för den klarar ju 1-1,15bar vid 6000rpm utan att den snålar med soppan.

Jag har märkt att om jag ligger på 3an eller 4an och gasar från lägre varvtal så får jag inte det där "hacket". Men oavsett växel och jag trycker platan i mattan FRÅN typ 4000rpm så hackar det till sådär, precis som i klippet..

Tips?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •