Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Konstig tomgång och inge ladd!

Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard Konstig tomgång och inge ladd!

Tjenare! Har fått igång min s13 precis. Men när jag startar bilen så är tomgång rätt så låg, ligger på ca 600-700 varv och ryker rätt ordentligt men så fort jag får upp tempen på motorn så hoppar tomgången upp till 1100-1200 varv och då slutar den ryka... Ställt tändningen så den skall stämma och jag fick igenom den på besiktningen men fick fuska lite... Hade ok värden på tomgång men lite högt c0 vid 2500 varv.. Och även att bilen inte ger någon turboeffekt alls, den laddar det hör man men händer typ ingenting, dumpen dumpar som den ska men jag laddar 0.6 bar och det känns inte ett skit, känns typ som om någonting motar turbon från att ladda det den ska. Kan det vara så enkelt som att lamban har gett sig? Kopplade nämligen ur kontakten till den efter den stått igång lite och det hände inte ett smack. Tänkte jag skulle beställa en ny lamba från nissan imorgon men har ni några andra förslag på vad det kan vara som spökar?

Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Har du tittat efter läckor? Titta så bilen inte drar tjuvluft.

Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard

Skall ta och kika på det idag

Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard

får typ ladd efter 5500 varv ungefär :/

Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard

Den börjar ryka lite blått när jag drar på lite, bilen är helt nyrenoverad i motorn så vill ju inte varva som bara den med den men provade att dra ur den när den var varm och jag får ladd efter ca 5000 varv innan dess känns det precis som om någonting motar.... Trodde det var lamban men nu när jag drog ur kontakten så ändra tomgången sig så antar att den inte är fel... Kan det vara så ***** skoj att turbon har get sig? Kan de då bli så att du inte får ladd förrän högt varv? Blir snart tokig på detta

Member
    Reg.datum
    Aug 2012
    Bil
    S13, Annan

Standard

Kan vara turbon om den blåryker.
    Nissan 200SX Targa - NST - NOXY Street Team
    http://www.garaget.org/?car=306761

Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard

Den ryker bara ibland, tog isär kallstartsventilen och rengjorde den och då blev tomgången lite bättre sen märkte jag det att har jag inte på fläkten när jag startar så ligger den på ca 700-800 tills den går upp i temp då stiger den till 1200 och drar jag på fläkten då så går den ner till 900 sen när den blivit riktigt varm så ligger den på ca 1200-1500... Var ute och testa den nu och den ger nada effekt men vid 5000 varv skickar han på 0.6 bar som den skall men då rassla det bara till och nu läcker den ut avgaser som fan vid grenröret någonstans så gick nog en packning där skulle jag tro så blir att riva ner det imorn och även kolla igenom turbon och se om den har gett sig den med... Surt att köpa en turbo för 5000 kr som går sönder efter ca 10 mils körning . Men om turbon skulle vara slut kan den då ladda vid högt varv? Är kass på detta och är första bilen jag mekar med så det är en massa frågetecken.. Drog iaf åt alla slangklämmor och såg att det saknades 2 st skruvar vid insuget så drog i skruv där och då blev det bättre respons på motorn iaf och gjorde även komptest på alla cylindrar och de låg på 9,10,10.5,9,5

Member Thedeamons avatar
    Reg.datum
    Apr 2010
    Bil
    S13

Standard

Förmodligen turbon som rasslar

Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13

Standard

Var ute idag och skruva ner allting och kollade turbon men det verkar inte vara den som har gett sig, kände på den axiellt och den sitter som den ska och ingen olja eller skit i avgashuset så tror det läcker melland downpipen och turbon så blir nog att köpa ny downpipe då den är lite modifierad och verkar inte täta som den ska.. Vad kan det vara som gör att den ryker ganska mycket då och då? skulle inte vilja påstå att den ryker speciellt blått, lite ljusblått kanske och det är ibland den gör det, när den är kall och sedan när den är uppe i temp är det bara då och då.. kanske är det bränslepumpen eller BTRen som spökar eller vad tror ni? Som sagt är helt ny så jag vet inte. Kan även säga om det spelar någon roll att jag inte har någon laddtrycksstyrning utan kör med WG som skall ladda 0.6 bar har jag för mig? är en T28 turbo ej kullagrad

Member
    Reg.datum
    Aug 2012
    Bil
    S13, Annan

Standard

Blå rök är olja i förbränningsrummen. Så på något sätt kommer det olja till förbränningsrummen, kan vara turbon också men den hade du ju kollat. Kolla så han inte trycker ur sig olja ur vevhusventelationen då kan det vara tex dåliga kolvringar.
    Nissan 200SX Targa - NST - NOXY Street Team
    http://www.garaget.org/?car=306761

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •