Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Hjälp med nistune ca18det

Member
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13

Standard Hjälp med nistune ca18det

Behöver ha lite hjälp att komma igång med mitt nistune.
    Har installerat de på datorn men hur gör jag när de ska in i bilen? endel snackar om att lägga över nån mapp på chip osv? Fattar noll.

Finns det nån snäll som kan förklara från början till slut, har kikat på Nistune.com men blir inge klokare av de.

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Har du installerat hårdvaran i boxen?

Då är det bara att sätta i sladden i datorn. Sätt på tändningen (sista läget innan bilen startar) och trycka på "Consult" knappen i Nistune.
    Är alla USB drivrutiner osv installerade korrekt är du nu uppkopplad mot din ECU.

Nu kan du trycka på en av de gröna pilarna för att ladda ned mappen från din ECU till din dator. Kan vara smart att spara den på ett säkert ställe för att använda som backup.

Ta en kopia på mappen du laddat ned från ECU'n. Arbeta från denna kopia och inte originalet. Efter att du eventuellt justerat spridare/LMM i Nistune och laddat till ECU'n är det bara att starta bilen. Stäng av "O2-feedbacken" och justera "Injectormultiplern" tills bilen går på 14.7:1 på tomgång enligt bredbandslambdan.

Sen är det dags att börja köra försiktigt och mappa bilen. Men det får du lösa själv.

Member
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13

Standard

Okej tack för svar, hur vet jag att jag fått rätt drivrutiner?

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Fungerar det så fungerar det. Annars laddar du ned nya på Nistune sidan.

Member
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13

Standard

Tack för svar.

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Till s13 så kan man ju inte "ladda ner" sin orginalmapp eftersom man byter ut chippet i boxen emot nistunekortet. Bör däremot vara en mapp motsvarande orginal inladdad från början i och med att man anger box nummer till Nistune vid köpet. Har man köpt det i andra hand kan man välja på att hoppas att mappen som ligger i chippet är ok, mata in en version från en databas som finns i mjukvaran eller få någon med chipläsare att läsa ut informationen på orginalchippet till en datafil som man kan lägga in.

Member
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13

Standard

Har köpt mitt i andra hand så får väl hoppas att det är mappen är okej?

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Ja det beror ju lite på vad han kört antar jag. Går ju att fråga han du köpte av om inte annat. Inte helt hundra men tror jag skickade in en mapp från databasen när jag startade upp mitt.

Member
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13

Standard

Visst ska kika, inget annat viktigt jag behöver tänka på ?

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Nej det är rätt enkelt överlag att få igång. Enda man kan tillägga är väl att läsa på guiderna om du ska börja göra ändringar. Ställer man nåt fel kan det gå illa åt motorn i värsta fall.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •