Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med åtrdagning av grenrör CA18DET

Member
    Reg.datum
    Mar 2012
    Bil
    S13, Annan

Standard Problem med åtrdagning av grenrör CA18DET

Jag har problem med att dra åt den nedre muttern på den innersta flänsen på mitt grenrör då det är fullständigt omöjligt att komma åt med t.ex. spärrskaft. Det enda jag kommit åt med är en vanlig blocknyckel, men inte ringen dock. Så det enda jag lyckas med är att dra sönder muttern mer och mer.

Jag har ett eftermarknads grenrör och kullagrad T28 från S15 och jag kommer fan inte åt muttern som folk! Detta resulterar ju då i att det blir avgasläkage vid gaspådrag. Ett fruktansvärt jobbigt ljud.

Har ni några tips på hur man kan gå tillväga för att dra åt den här muttern på ett bra sätt?

Member
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

provat spärrskaft och knut?
    BJ LACK AB

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Köp en nyckel med annan vinkel. Bocka en nyckel. Slipa ned en nyckel. Kapa ur översta delen på ringnyckeln.

Kanske går att sätta i en längre pinnbult och sätta en distans så du får muttern längre ut?
    Vet ju inte hur det ser ut där bakom med ditt grenrör.

Member Izuals avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Bil
    S13

Standard

Köp en ny vanlig blocknyckel.

Kapa av ringnyckeln och slipa av de vassa kantera.
    Slipa ner yttersidan av "tänderna" på den öppna delen så mkt du törs.

Fungerade fint åt mig fast jag har stora händer på både original grenrör och extraktor.

Här är min dedikerade specialare för de två bakersta undre muttrarna:
    Senast redigerat av Izual den 2013-08-04 klockan 19:15.

Member Tomskes avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Bil
    S13, S14a, S15

Standard

ja kapa min på mitten så sätt kan man dra åt tillräckligt hårt haru kollat så allt e plant?

Member
    Reg.datum
    Mar 2012
    Bil
    S13, Annan

Standard

Nä jag kollade ju inte om det var plant innan jag monterade. Det läkte inte innan jag hade lös det så det var inget jag tänkte på att göra. Har prövat att tillverkat en hel drös med avkapade och böjda nycklar men antingen får jag inte den kraft som behövs för att dra åt, eller så kommer jag inte åt tillräckligt bra så det slinter, eller så går det bara dra en liiiten bit och sen går det inte att sätta dit nyckeln igen för det får inte plats åt nåt håll på den vinkel som muttern hamnat i.

Member jimmy6johanssons avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

bort med allt igen. kontrollera planheten i både fläns mot topp och turbo då eftermarknads "är" oplana. är något opland så ordna det.

nordlock brickor kan jag stagkt rekomendera!

har du inget flexrör montera det. annars kommer troligtvis packningarna gå för det "bryter" när motorn rör sig.

pröva med att montera grenrör löst först och sedan turbon.

Att skruva turbo är tajt och mysigt :P
    Lycka till!

[0QUOTE=kim_gulle;1331395]Nä jag kollade ju inte om det var plant innan jag monterade. Det läkte inte innan jag hade lös det så det var inget jag tänkte på att göra. Har prövat att tillverkat en hel drös med avkapade och böjda nycklar men antingen får jag inte den kraft som behövs för att dra åt, eller så kommer jag inte åt tillräckligt bra så det slinter, eller så går det bara dra en liiiten bit och sen går det inte att sätta dit nyckeln igen för det får inte plats åt nåt håll på den vinkel som muttern hamnat i.[/QUOTE]
    jimmy johansson nr:1331

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •