Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 14

Ämne: Ca18det Bluddrar + film

Junior Member
    Reg.datum
    Jul 2013
    Bil
    S13, Annan

Standard Ca18det Bluddrar + film

Tjena! Nu är det så att min motor ca18det bluddrar och går inte alls bra, den började bluddra men om du varvade lite mer så försvann det och gick bra ett tag sedan kom de tillbaka. nu bluddrar den hela tiden. Har bytt tändstift och kolla lmm men de är inget av de. Kan det ha med spridarna att göra? Vad tror ni?

En film från bluddrandet

http://www.youtube.com/watch?v=dx3lz2uc2fI

Kanske hörs lite dåligt.

Tacksam för svar. Med vänlig hälsning!

Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13, R32, Annan

Standard

Kikat tändstift och tändspolarna ?
    Om du har några du kan låna,eller har ligger så prova dom.

Även kika soppatrycket brukar väl vara standard.

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Låter som du har en öppen dumpventil som gör att din motor går illa ihop med original styrsystem. Har du satt llm för nära turbon? Provtryck efter luftläckage. Gör ett leakdowntest, för det låter också som att den inte går okej på alla cylindrar.

Member Tomskes avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Bil
    S13, S14a, S15

Standard

tändmodulen på fjäderbenstornet skulle ja tro

Junior Member
    Reg.datum
    Jul 2013
    Bil
    S13, Annan

Standard

Citat Ursprungligen postat av rogerpower Visa inlägg
    Låter som du har en öppen dumpventil som gör att din motor går illa ihop med original styrsystem. Har du satt llm för nära turbon? Provtryck efter luftläckage. Gör ett leakdowntest, för det låter också som att den inte går okej på alla cylindrar.
    Vad är det som gör att dumventilen inte skulle funka med styrsystemet? Det enda jag har gjort är att jag bytte dumpventil. Körde med det så 4 dagar. Sedan börja den så här. Det är inget luftläckage. Så de jag funderar på är om en spridare kan ha blivit igensatt?

Ska testa imorgon att byta ut

tändsystemet och tändmodulen!
    Men då är det frågan varför den inte går på alla cylindrer?
    Med vänlig hälsning

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Om du börjar med att läsa på hur styrsystemet fungerar så kommer du att se det självklara i detta med hur öppen dumpventi påverkar ditt styrsysteml

Din luftmassemätare mäter hur mkt luft som är på väg in i motorn,
    och ger styrboxen signal om detta
    och då öppnar styrboxen dina spridare som sprutar in rätt mängd bensin till den uppmätta luften.

Om du monterar en öppen dump så släpper den ut en del av den uppmätta luften när den "dumpar" och då får motorn alldeles för mkt bensin och går dåligt och bluddrar mm...

Den går alltså lika bra när du fullgasar
    men dåligt när du släpper gasen och vid jämnt gaspådrag.

Har du trycktestat systemet eftersom du säger "inget luftläckage"?
    Man måste göra det för att veta.

Börja med ett kompprov, men bästa är ett leakdowntest för då ser du var det läcker (kolvringar/ventiler/packning.

En spridare kan bli igensatt men det är mkt ovanligt i alla fall om du kör på bensin.
    Jag har hållit på med 200r sedan -99 och gjort iordning ca 15st egna och renoverat/reparerat ett 50tal åt andra och aldrig råkat ut för en igensatt spridare.

Däremot har jag sett en massa sönderspikade toppar/kolvar/block/toppackningar,
    läckande luftsystem, dåliga soppapumpar, dåliga btr, soppapumpar utan reläkoppling, slutkörda turboaggregat, felaktiga laddtryckhöjningsgrejer som pajat motorer, lmm som sitter för nära turbon, läckande intercooler, för lite olja i motorn, olja som inte blivit bytt och inte smörjer längre, olja som blivit sönderkokad beroende på att man trimmat utan att montera oljekyl, felmonterade luft och vattenslangar vid toppen/insug, felkopplade kontakter vid spridare/tempgivare/tomgångsmotor, mm, mm...

Nästan allt beror på ren okunskap om hur det fungerar och ibland/ofta beroende på att man inte vill lyssna...

Junior Member
    Reg.datum
    Aug 2013
    Bil
    S13

Standard

Mycket klokt inlägg av dig Rogepower...
    bra info för en annan som är ny på s13

Member
    Reg.datum
    May 2012
    Bil
    S13, R32, Annan

Standard

Om du börjar med att läsa på hur styrsystemet fungerar så kommer du att se det självklara i detta med hur öppen dumpventi påverkar ditt styrsysteml

och då öppnar styrboxen dina spridare som sprutar in rätt mängd bensin till den uppmätta luften.

Om du monterar en öppen dump så släpper den ut en del av den uppmätta luften när den "dumpar" och då får motorn alldeles för mkt bensin och går dåligt och bluddrar mm...

Börja med ett kompprov, men bästa är ett leakdowntest för då ser du var det läcker (kolvringar/ventiler/packning.

En spridare kan bli igensatt men det är mkt ovanligt i alla fall om du kör på bensin.
    Jag har hållit på med 200r sedan -99 och gjort iordning ca 15st egna och renoverat/reparerat ett 50tal åt andra och aldrig råkat ut för en igensatt spridare.

läckande luftsystem, dåliga soppapumpar, dåliga btr, soppapumpar utan reläkoppling, slutkörda turboaggregat, felaktiga laddtryckhöjningsgrejer som pajat motorer, lmm som sitter för nära turbon, läckande intercooler, för lite olja i motorn, olja som inte blivit bytt och inte smörjer längre, olja som blivit sönderkokad beroende på att man trimmat utan att montera oljekyl, felmonterade luft och vattenslangar vid toppen/insug, felkopplade kontakter vid spridare/tempgivare/tomgångsmotor, mm, mm...

Nästan allt beror på ren okunskap om hur det fungerar och ibland/ofta beroende på att man inte vill lyssna...
    Rätt märkligt att vissa får problem och vissa inte. T.ex jag har haft öppen dump på mina båda s13,och aldrig haft problem med att den gått dåligt pga det.
    Kanske beror på placering?

Junior Member
    Reg.datum
    Jul 2013
    Bil
    S13, Annan

Standard

Mycket bra inlägg! Ska byta tebax till den andra dumpen och kolla lite på de andra. Mvh

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Okej.
    Varför monterar man en dump?

Vill man ha ett högt pysljud så monterar man en öppen dump.
    Men luften som dumpas ut och skapar pysljudet kommer fortfarande uppfattas som att den finns kvar och bränsle kommer att tillsättas för den.
    Vilket betyder att motorn går alldeles för fett och illa.
    Obs...Den går alltså dåligt när luften dumpas ut.
    När du gasar så går den bra.

Vill man ha en dump för att spara på turbon och att motorn ska gå bra fortfarande så monterar man en återcirkulerande dump.

Hur kan bilen då ändå gå bra med en öppen dump?
    Enda möjligheten är att dumpen inte öppnar eller att den öppnar lite vid högt undertryck.
    Eller så känner man inte efter.
    Eller så släpper man aldrig gasen.

Själv föredrar jag en återcirkulerande Bosch från tex saab.
    Måste jag ha en öppen dump ställer jag på den så hårt att den knappt öppnar för att minimera problemen, eller så helt enkelt kopplar jag ur den.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •