Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Går snålt

Member mickiuss avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av tecman Visa inlägg
    Joo då, men vi får inte lära ut fel
    (Bra att du håller dig till lambda )
    Jo skulle aldrig använda mig av AFR. Så idiotiskt när de finns mätare som visar Lambda. Eftersom Lambda visar samma på olika bränslen.

Men du har självklart rätt om AFR o e85 dock har ja aldrig kört emot AFR som ja skrivit

Vi kan väl fylla på varför lambda är bättre än AFR? Största dealen där är ju att AFR är olika på olika bränslen. O priset är samma på AFR och lambdamätare. Brukar själv köra med PLX gillar deras digitala riktigt mycket!
    Nissan 200sx s13

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Nu är det ju så att en lambdamätare mäter avgasvärdet...
    Inte bränsleluftblandningen. (AFR)
    Dvs, den mäter hur avgaserna ser ut efter förbränningen.
    Lambdamätaren kan inte se/mäta om du kör på bensin eller E85.
    Den ser bara hur förbränningen varit.

Däremot
    Om du ställer in den för att visa AFR istället för lambda så kommer den att gissa/räkna ut vad bränsleluftblandningen borde ha varit OM du kör på BENSIN...

Lambda mätaren kan inte se vilket bränsle du kör på utan ser bara resterna efter förbränningen.

AFR är en förkortning av: Air Fuel Ratio
    Det exakta sättet att ta fram är att väga luften och väga bränslet för att få fram blandningsförhållandet.

En enklare väg är att mäta luftens volumflöde igen luftmassemätaren och mängden bränsle som spridarna tillsätter. Men om du ändrar bränsletrycket så kommer inte bränslemängden att stämma med den uträknade/förmodade bränslemängden.

Okej.
    Långt inlägg, övertydligt kanske,jag vet...
    Men grundläggande hur det funkar.

Slutsats...
    Som några föreslår så är lambda det korrekta mätvärdet.
    AFR funkar förståss men det är bara omräknat med en faktor an 14,7 på lambdavärdet.

Det viktigaste är att alla pratar samma typ av mätvärde.

Junior Member
    Reg.datum
    May 2013
    Bil
    S13

Standard

Jag uppskattar verkligen att ni reder ut det, nu har jag lärt mig lite mer om bilar och allt möjligt roligt
    Nu är det dock så att jag har en bredbandslambda som mäter i Afr och jag tänker inte byta. Man får ju i alla fall ett hyfsat hum om hur bilen mår antar jag eller har jag fel?

Tack igen! Just nu så väntar jag på spridarna för jag gillar att vara på säkra sidan samt så lär man sig ju så mycket om bilen och motorn när man skruvar isär den. Sen sätta ihop den är det ju bara att följa manualen så ska det väl inte vara några stora problem

Junior Member
    Reg.datum
    May 2013
    Bil
    S13

Standard Orsaken

Spridarna var det inga fel på när jag testade dom däremot så var bränslefiltret helt igensatt!
    Så nu går hon som en klocka! Samt så har jag koll på att spridarna gör det dom ska. Väldigt mycket roligare att ligga på 1.2 i ladd och närmare 280hk i bilen
    Tack alla ni för hjälpen! Utan er så skulle allt vara mycket jobbigare

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •