Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 24

Ämne: Går snålt

Junior Member
    Reg.datum
    May 2013
    Bil
    S13

Standard Går snålt

vad som är gjort på bilen:
    Större soppapump
    Fmic
    Ställbar BTR
    Öppet luftfilter
    Gizzmo laddtrycksstyrning
    Horsham chip steg 1a 270-290hk
    Återcirkulerande dump
    3” från turbo

Var ute och körde och när jag gasade på efter en rondell så poffade det till och bilen började gå dåligt, tur var så hade jag nära hem.

När jag sedan tog ur tändstiften så hade elektroden på stiftet till cylinder 1 gått av! Första gången jag ser det. På dom andra 3 såg dom fina ut. Drog runt motorn och försökte kolla med en sån där spionkamera om jag kunde se hur kolven såg ut om den bränt fast m.m och om jag kunde se elektroden men den verkar ha flugit med avgaserna (kan man ha sån tur)

Satte i nya stift och startade bilen. Den låter bra och lamba står på 14,7 vid tomgång och även när jag cruisar runt. Ställde ner laddet på 0,5 och testade att gasa och då visade den runt 15.5-16.5 vilket inte alls är bra så testade det bara en gång.

Har precis bytt bränslefilter och då visar den 13-13,7 vid ladd. Men tycker det är för lågt. Ställde upp soppa trycket med 1 bar till 3,5 m slang och 4 utan slang.
    Då visade den 12,2-12-13 på bredbandslambdan och bilen går bättre. Då chipet är för original soppatryck så är det ju något som är galet. Den borde väl ligga närmare 11-12 om jag inte har fel?

Ska tilläggas att jag körde i en stp injectorcleaner före innan det poffade så funderar på om det kan ha lossnat skit m.m i tank och ledningar som gjort att det har satt igen både filter och vad mer? Spridare? vilket gjorde att första spridaren har kloggat igen?

Så vad skulle ni ha gjort nu? Vad är nästa steg? Hur kan jag kolla spridarna eller annat som kan vara fel?
    Senast redigerat av effektivhalsa den 2013-10-16 klockan 14:45. Anledning: Bil info

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

AFR 11 är väl ca lambda 0.7? Det är sjukt fett.
    12 ~ 0.82 även det fett...

14,7 på tomgång och låglast är ju perfekt. Dvs Lambda 1.

Vad har du för soppatryck vid belastning? Följer det lufttrycket eller lever det sitt egna liv?
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Junior Member
    Reg.datum
    May 2013
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av tecman Visa inlägg
    AFR 11 är väl ca lambda 0.7? Det är sjukt fett.
    12 ~ 0.82 även det fett...

14,7 på tomgång och låglast är ju perfekt. Dvs Lambda 1.

Vad har du för soppatryck vid belastning? Följer det lufttrycket eller lever det sitt egna liv?
    Vet ej soppatryck under belastning. Mätaren sitter under huven. Hur kan jag göra för att kolla det?

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Endera förlänga så du får upp givaren i synfältet med en slang eller så offrar du en oljetrycksgivare och monterar in den istället för den bränsletrycksmätare du har nu.
    (Om du har en oljetrycksmätare i bilen så är detta ett enkelt sätt. Finns givare på t.ex biltema om du inte vill offra den som tillhör mätaren.)

Om du är modig så kan du palla upp bilen bak gasa och tryck på bromsen lite lämpligt. Du bygger ju ladd ganska fort om du håller på bromsen. Behöver ju inte topphastighetstesta direkt
    Då kan du ha någon som tittar på mätaren i motorrummet.
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Member Cristofers avatar
    Reg.datum
    Nov 2012
    Bil
    S13

Standard

Om du misstänker att någon spridare kläggat igen kan du lämna in dom för flödesmätning och ultraljudstvätt. Det utför bland annat PPF www.pure-pf.com eller BJP http://www.bjprace.com/webshop/index...formation_id=8

Junior Member
    Reg.datum
    May 2013
    Bil
    S13

Standard

Tack mina vänner. Ska testa bränsletrycket under last först och sen blir det att ta ur spridarna och få dom testade för att vara säker.

Återkommer när jag testat!

/Tack igen!

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Talking

Tror faktsikt att horsham´s chip ska ligga runt 12 på WOT, vad jag har märkt på tex sxco.oc.uk är att engelsmännen älskar att dränka sina motorer vid WOT :-) dom lägger sig runt afr 12 oavsätt triminigsgrad.
    S14 <-- yeeess

Junior Member
    Reg.datum
    May 2013
    Bil
    S13

Standard

Det är det jag också har kommit fram till när jag googlat och läst andra trådar och därför jag blivit osäker på min bil + det som hände med stiften som jag förklarade i topic.
    Har mailat till Horsham och väntar svar på vad dom brukar ligga på. Tack för info

Citat Ursprungligen postat av CDrom Visa inlägg
    Tror faktsikt att horsham´s chip ska ligga runt 12 på WOT, vad jag har märkt på tex sxco.oc.uk är att engelsmännen älskar att dränka sina motorer vid WOT :-) dom lägger sig runt afr 12 oavsätt triminigsgrad.

Junior Member
    Reg.datum
    May 2013
    Bil
    S13

Standard

Nu har jag tagit ur spridarna och dom ser slitna ut men det är ju svårt att säga hur dom mår av själva utsidan. Däremot så har jag två frågor.
    1. Gummiringen som håller dom på plats är riktigt fula, hur mycket gör det? (se bild)

2. På botten av spridarna sitter det plastbitar som ser ut som elektroder som på ett tändstift. Dom är av, en eller flera på varje spridare. Hur mycket gör det? (se bild)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Member
    Reg.datum
    Mar 2013
    Bil
    S13

Standard

Under vakum borde bilen gå snålt och under laddtryck borde den gå fett om det läcker ut laddtryck där.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •