Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 62

Ämne: Nissan Sunny GTI-R äkta Eurospec.

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Har du installerat rätt drivrutin?
    Windows 95 eller 98? Kan tänka mig att ett program från <-95 inte fungerar så bra i Win 98

Member
    Reg.datum
    Nov 2013
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Det här är vad RTD svarade första gången jag maila de lite frågor angående ECU:t, för ca 2 månader sedan. Enligt hans svar borde det fungera, det är något som inte lirar med RS232 porten.... Fick tom en trouble shooting guide.

You will require a Racetech comms cable to work the software.
    As the software is an old DOS version is will only operate on a PC with Windows 95,98 or XP
    and the PC will require a physical RS232 serial port fitted, it will not work with a USB to Serial adaptor

Member
    Reg.datum
    Nov 2013
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Ville bara uppdatera för dem som är intresserade att jag gör ett nytt försök att få kontakt med ECU:n denna kommande helg. Funkar det så är det bara och mappa bilen inför besiktningen, skulle få hjälp med mappning eventuellt utav Claus på Turbocenter, men om någon vet ifall det finns fler som möjligtvis kan hjälpa mig med mappningen så kom gärna med tips, det uppskattas .

Member
    Reg.datum
    Nov 2013
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Lite updates, har fått kontakt med ECU:t, tankat ner nuvarande mappen, så nu skall det bara mappas inför besikt.

Inhandlade 4st spridare, grymt bra pris, kunde ej hålla mig. Håller även på och dealar fram fuelrail, J-pipe, 3tums downpipe samt grenrör från staterna. Har tänkt lite på det här med drivlinan, folk som gnäller på att lådorna inte tål mycket effekt, men sanningen är precis som en bekant sa till mig, ska man hålla på och göra en massa "kamikaze launches" klart grejerna inte håller.

Member
    Reg.datum
    Nov 2013
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Tänkte bara uppdatera med att imorgon kommer bilen lämnas in på mappning hos PBZ i Uppsala.

Member
    Reg.datum
    Nov 2013
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Kommer här med lite sen info, bilen har vart inne hos PBZ, Arash som har kikat på bilen.

Fick mail ifrån han, kopierat :

Tjena!

Arash här från PBZ. Här kommer en kort sammanfattning ang. din bil.

Mappningen är helt fel på låglast och superslarvigt gjord.
    Höglast har vi inte tittat på. Misstänker fel där också pga. hur resten såg ut.
    Mappningen för snabba gaspådrag (acc-pumpar) är för snål. Ger dåligt gassvar.
    Den gick jättefett vid alla varvtal på låglast. Det har vi snålat av nu.
    Den hade helt galen tändningsmapp vid tomgång. Det är justerat nu också.
    Lambdavärdet är rätt nu. Resten av avgasvärdena är upp till motor & katalysator att fixa till.
    Laddtrycket har tidigare höjts genom att dom har borrat ett hål vid slang till wastegaten. För låg nivå.
    Ett par luftläckage fanns som är åtgärdade nu.

Nu går det inte att göra mer i mappningen när det gäller avgasvärdena. Om dom ändå skulle vara dåliga får man titta på andra saker på motorn mm.
    Så som mappningen ser ut så finns det risk för snabbt åldrande av motorn och ev. andra problem och skador på sikt. T.ex. spikningar, trasiga tändstift, bränslesköljning av cylinderväggar och motorolja osv... Måste dra jättemycket bensin vid körning så som det är nu

Jag gjorde upp en plan med PBZ, nu ska Bilen få ett Haltech PS1000 Plug-In, lufttemp, laddsolenoid och Bredbandslambda. Skall även mappas i sammanband med detta, en hel dag. Bilen blir klar om ca 2-3 veckor, ser fram emot resultatet

Hall of Fame Legend tecmans avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    R32

Standard

Var nog mest ekonomiskt i längden att byta till ett modernare sprut.
    Ska bli kul att se hur resultatet blir för dig. Hoppas du blir nöjd.
    Körde S13 mellan -05 till -17. Numera kör jag R32 GTR istället.
    tecman möter mr. Holset Förra projektet
    Facebook ---- Garaget.org sidan

Member
    Reg.datum
    Nov 2013
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Citat Ursprungligen postat av tecman Visa inlägg
    Var nog mest ekonomiskt i längden att byta till ett modernare sprut.
    Ska bli kul att se hur resultatet blir för dig. Hoppas du blir nöjd.
    Jag vill slänga in mina nya spridare i sammanband med att pbz ska mappa bilen, men de tyckte inte det var någon bra ide med tanke på att det blir svårt och få till det bra inför besiktningen med så "stora spridare".

Om någon vet vart jag kan köpa/få tillverkad en fuelrail som passar mina SARD spridare, kom gärna med tips.

Member
    Reg.datum
    Nov 2013
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Nu har jag hämtat bilen och den går mycket bättre. Var bor bilprovning och fråga ifall jag fick mäta avgasvärden, det var ok sa dem. HC värdet samt CO värdet var högt, dock inte som förr. HC pendla lite upp och ner mellan 120-190, CO låg på 1,88%. Jag bytte olja, filter och stift innan mappningen, kanske rullat max 30mil innan dess. Ska jag byta kat? Några förslag?

Member jigabs avatar
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13, Annan Nissan, Sunny GTi-R

Standard

numera är det ganska billigt med kat så prova du .

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •