Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: sanslöst - 200sx S13

Member
    Reg.datum
    Jan 2012
    Bil
    S13

Standard sanslöst - 200sx S13

Yo.

Tänkte ge mig på att dra igång en projekttråd. Detta kommer inte alls vara speciellt roligt eller ballt att följa, det är mest för att jag ska ha koll på vad fan jag håller på med.

Bilen i sig är alltså en 200sx S13 från -92, ~14500 mil på mätaren. Köptes i mars förra året, och har rullat relativt problemfritt under sommaren. Har haft lite småproblem, men som sagt inga större missöden.

En hel del planer har jag givetvis, men som vanligt så sätter pengarna stopp för det mesta. Dessutom är jag jävligt korkad, så det tar lite tid att göra grejer.

Tänker inte dra någon ***** background story om bilen, då det känns helt oväsentligt. Är väl roligare att läsa om vad som kommer att hända, och inte vad som har hänt.

Tanken med bilen är att den ska vara jävligt rå. Kommer i min ägo aldrig att sitta något kladdigt kjolpaket på denna, utan den ska vara så original i utförandet som möjligt (utan att det blir tråkigt). Förhoppningsvis blir det lite driftträning till sommaren, och givetvis a hell lot of streetrace.

Såhär såg bilen ut i somras. Den dystra sanningen är att den ser exakt likadan ut just nu. Props till hjd för bilderna.

Får väl vara mainstream och skriva en to do/wish list;

Helrenovering av motor (originalgrejer)
    Steg 3 och allt vad det innebär
    Foliering av hela bilen
    Tillsnyggad interiör
    Bur

Nedan följer en hel del ointressanta bilder;

Dumt att klaga då många inte ens har ett garage, men jag skulle ändå vilja påpeka att det är relativt trångt att meka hemma hos mig.

Bra att ha grejer.

Kirrade hem lite vinyl till bilen. 30x1.52 meter för 1200 inkl frakt, det är inte dumt det.

Något som däremot är dumt, är att jag är totalt värdelös på att lägga sån här skit. Chefen tycker tydligen att det är jättelätt, men jag tror fan att han ljuger för mig. Någon som sitter inne på sjuka tips?

Interiören som den ser ut just nu, kommer troligtvis att behålla det relativt likt, men med lite fix.

Imorgon bär det av till Enebybergs motorrenovering för ett snack angående lite motorarbeten!

More to come.
    Senast redigerat av sanslöst den 2014-01-07 klockan 22:30.

Junior Member
    Reg.datum
    Jun 2013
    Bil
    S13, Annan

Standard

Prem! Ska bli kul att följa

Senior Member THRs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan

Standard

Köpte du rätt vinyl för car wraping? Så kallad gjuten vinyl...
    Patrik "Helix" Johansson #414
    THR Nissan 240sx
    Projekt tråd om vårat bygge...

Member
    Reg.datum
    Jan 2012
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av THR Visa inlägg
    Köpte du rätt vinyl för car wraping? Så kallad gjuten vinyl...
    Yes, det ska vara bra grejer. Den är väldigt följsam och lätt att jobba med, men samtidigt jävligt tålig. Problemet här ligger nästan uteslutande hos handhavaren.

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Var köpte du vinylen ?

Member
    Reg.datum
    Jan 2012
    Bil
    S13

Standard

Precis som utlovat så blev denna tråd inte jättespännande att följa, men jag kan i alla fall med glädje tala om att jag äntligen fått iväg lite grejer på bearbetning. Block och topp är på planing, samt att vevaxeln kommer att slipas eller poleras.

Så fort jag fått tillbaka detta så börjar jag smacka ihop motorn.

När det gäller vinylen så ligger detta på is, då jag läste att man bör ha minst 20c när man lägger på den. Med tanke på att jag inte har någon värme i garaget, så får vi helt enkelt se hur det blir med detta

Planerna är att ha bilen besiktigad och klar till Kinnekulle, så... Wish me luck.

Member
    Reg.datum
    Jan 2012
    Bil
    S13

Standard

Halvtråkig uppdatering.

Har fortsatt lite halvdant med motorn, men jag åkte på ett stopp när jag insåg att mina helt nya ramlager har flera grova repor. Så nu är motivationen lite halvkass.

Fick även fel oljepump när jag beställde lite grejer, vilket var smått irriterande. Företaget i sig var å andra sidan otroligt snabba på att skicka en ny, plus ett gäng tändstift som plåster på såren.

Hittade en billig T28 kopia för 1100:- inkl. frakt, kanske inte är något att ha, men jag gillar att testa funktion på billiga grejer i stället för att lägga ner en förmögenhet.

Håller även på att leta rätt på ordentliga mätare som inte kostar överdrivet mycket.

Med tanke på att motivationen just nu är som den är, så får vi se hur det blir med bilen denna sommar. Känns lite halvkul när man får fel eller trasiga saker hela tiden
    Senast redigerat av sanslöst den 2014-03-18 klockan 22:48.

Member
    Reg.datum
    Jan 2012
    Bil
    S13

Standard

Ännu ett par missöden, som gjort att jag från och med denna vecka ställer undan bilen tills vintern, motivationen och pengarna kommer.

Har bråkat med bilen ett tag, den har varit svårstartad, inte gått att varva, inte gått att köra när jag väl fick den att varva, etc.

Hållt på ett bra tag fram och tillbaka, till slut fick jag igång den och kunde köra en bit. Men efter den blivit riktigt varm så började den gå på tre cylindrar. Visade sig att det var så enkelt att en tändspole sagt upp sig. Fixade "nya" spolar, och idag fick jag den att gå, för första gången på nästan exakt ett år.

Kändes ganska skoj att få sticka ut och köra lite, den gick riktigt fint. Inte fint som i snabbt, då jag fortfarande kör original turbo, men den krånglade inte alls.

Tänkte att jag skulle ut på den berömda lördagsträffen och köra skiten ur bilen, som jag i det här laget var ganska trött på att hålla på med. Planen som den såg ut nu var att köra som fan och ha kul resten av sommaren.

Efter att ha mekat lite på dagen, och snackat lite med en polare som kom över, så gick jag in och softa lite framför datorn så jag skulle orka åka på träffen. ~En timme senare kommer morsan in och skriker... "Nissan står ju för fan i backen!". Vad skriker tanten om nu då, tänkte jag? Har hon fått värmeslag?

Det visade sig att min kära vän troligtvis inte hade dragit åt handbromsen ordentligt, vilket resulterade i att bilen började rulla bakåt, rätt in i en bergvägg. Jag hade även växel i, men den lyckades väl hoppa ur.

Resultatet, ja det kan ni se själva... Inte helt lyckat. Till och med värre i verkligheten.

Efter detta missöde så var jag inte jättesugen på att dra ut, men jag bestämde mig ändå för att prova om bilen gick. Stack ut och körde hela kvällen, kastade en tryckslang till IC'n ett par gånger, utöver det så gick den bra.

När vi var påväg hem så började det ryka *****s mycket om höger frambroms, så vi stannade och snackade lite för att låta den kyla ner sig. Hade nu cirka 5 minuter hem. Vid nästa rödljus så tänkte jag att jag skulle använda bromsarna, vilket visade sig vara lättare sagt än gjort. Inte mycket tryck i den pedalen. Nu var det inte mycket mer med det, då dom fortfarande tog, men sjukt långt ner. Tur att jag har bra handbroms på bilen (synd att min polare inte lagt märke till den).

Summa summarum för denna sommaren; 6-7 mil avklarade, oräkneliga raseriutbrott, besvikelse över att se bilen i en bergvägg, och en ***** massa onödiga timmar nerlagda.

Bilen blev helt sjukt långt ifrån mina planer, det slutade med att det mesta blev ihopkastat någorlunda, så varenda liten grej lär göras om i vinter. Om jag nu behåller bilen.

Står i valet och kvalet om att sälja iväg den, problemet är väl att den inte är värd speciellt mycket pengar som den står just nu... Skrik till om du är intresserad, så kanske vi kan komma överens om något.

End of story, så att säga. Nu åker bilen in i grannens garage och får stå där tills... Ja, who knows

Tack och hej!

Senast redigerat av sanslöst den 2014-07-27 klockan 02:35.

Member
    Reg.datum
    May 2011
    Bil
    S13, S14a

Standard

ofyfan, inte roligt, ser dock inte så farligt ut, plocka av bakdelen och slå ut den med en hammare bara
    BJ LACK AB

Member kaisheros avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Tråkigt när mycket går emot, sånt får en ju verkligen att tappa lusten. Hoppas du kommer igång igen sen och får liv i pärlan !

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •