Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Vilken turbo borde jag köpa? ( s14 )

Member juhaaans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13, R34

Standard Vilken turbo borde jag köpa? ( s14 )

Är sugen på en ny turbo till bilen min men har ingen större koll på vad jag ska köpa för någon.

'setupen' är :

3" Rostfritt från turbo med sport cat, högflödesgrenrör. 800cc spridare, större intercooler konverterad till E85, större soppapump osv och är mappad på det. Kör med VEMS sprut..

Andra kammar och större oljetråg

Så vilken turbo borde jag köpa ?

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Vad har du för mål med bilen?

Member
    Reg.datum
    Nov 2013
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Vad har du för agg nu?

Member juhaaans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13, R34

Standard

Målet är väl en 'glidarbil' med lite krut i iaf..

Sitter orgturbo på nu med det här grenröret http://www.h-dev.co.uk/product_info....roducts_id=168

Member luuundhs avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Bil
    S13

Standard

Det beror ju lite på vad du vill lägga. Borg Warners nya EFR-serie ska vara grymt bra, riktigt snabbspoolade. Dock kostar dom därefter.

Denna hade nog funkat perfa i alla fall: http://www.full-race.com/store/turbo...258-turbo.html

Billigare alternativ är ju gt2871r, finns ju en del begagnade på marknaden också så då blir det ännu billigare.

Mvh Markus

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Frågan är ifall man vågar köpa EFR. Har varit ganska mycket problem. Synd då det annars verkar vara en grym turbo. Man slipper väldigt mycket slangar och rör i motorrummet med intern wastegate (som fungerar) och intern dump.
    Sen är EFR'en längre. Risk att man är tvungen kapa i torpeden för att få plats med elbow.

GTX2863R eller GTX2876R hade jag nog valt framför en GT2871R idag.
    Lite jobbigt att Garrett har så dålig intern wastegate. Många som får problem med boost creep.

Sen finns Precision 4828 och 5128. Också "Bolton" turbo till våra bilar.
    Halva Sverige kör ju Precision numera. Men verkar vara få som kör dessa SR/CA Bolton turbos.

Member juhaaans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Bil
    S13, R34

Standard

hmmmmm, jag hade väl tänkt lägga runt 3000:- för en duglig.. Det lär väl vara möjligt? Ni har inte lust att länka till dom ni tipsar ?

Member luuundhs avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Bil
    S13

Standard

EFR-serien är ju rätt ny så en del barnsjukdomar kanske finns. Har dock inte läst om allt för många fall där dom gått sönder.

Det tråkiga med GTX-serien är ju att man måste köpa avgashus separat och på en redan dyr turbo tar det emot lite. Men dom verkar också väldigt fina i övrigt!

Har funderat själv på turboval men för min del blir det precision, både av ekonomiska själ samt att dom är ganska beprövade vid det här laget.

För 3000kr kommer man inte jättelångt, skulle vara någon äldre begagnad gt2871r och knappt det. Annars får man lägga ett par tusen till för en nyare modernare turbo.

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

3000? Behåll T28'an du har...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg