Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Vita_Vargen - 300ZX - Introduktion

Member
    Reg.datum
    Feb 2012
    Bil
    S13, Annan, 300ZX (Z32)

Standard Vita_Vargen - 300ZX - Introduktion

Tänkte jag skulle göra en projekttråd på mer än bara ett Volvo-forum där jag hittills skrivit av mig

Köpte bilen förra våren i Italien så börjar med lite bilder från det

Resan börjar, på väg ner till Skavsta i farsans 740 för att flyga me Ryanair till Treviso Airport som låg ca 1 timme från Rovigo där bilen fanns.

Flyger över Alperna

På plats i Rovigo, förra ägaren har precis kört ut 300an ur garaget för att vi ska ta en provtur.

Eftersom Rovigo inte direkt hade nånting att erbjuda för turister och pappersarbetet för exporten skulle ta några dagar begav vi oss till Venedig som låg knappt en timme bort med tåg. Tyvärr var det ingen vidare rolig stad att gå runt i tyckte både jag och farsan så efter bara några timmar tröttnade vi och gick tillbaka till hotellet för att planera nästa dag istället.

Vi hittade nånting mycket roligare, åka o kolla på Lamborghini museet i Bologna, var 3 timmars trip enkel resa så perfekt för att döda lite tid.
    Länk till album med bilder från museet: http://s163.photobucket.com/user/Zmi...?sort=3&page=1

Dag tre, torsdag eftermiddag. Pappersarbetet är äntligen klart och vi har fått den tillfälliga registreringsskylten i form av ett A4 i en plastficka typ. Som tur var såg vi ingen polis på hela vägen hem, hade varit jobbigt att försöka förklara dom italienska dokumenten vi inte förstod nånting av

På väg ut mot motorvägen, riktigt nöjd var man när man äntligen satt bakom ratten på sin egen 300ZX som varit drömbilen sen man var liten och såg den i GT4. Syns att man glömde packa rakhyveln med :P

Bergen börjar bli riktigt höga när vi närmar oss Österrike.

Framme vid första stoppet på resan, München där vi sov första natten.

Fredag morgon, tankat bilen och käkat frulle på tyska McDonalds, farsan poserar vid bilen
    Målet för dagen är att nå Sverige, en resa på ca 115 mil

Färden fortsätter på tyska autobahn. Låg o fegade i högerfilen nästan hela resan då tempraturen låg runt nollan och vi hade sommardäck på bilen.

Mitt i tyskland vart vädret riktigt illa, snöade ordentligt och var vinterlandskap på sidan av vägen. Lite orolig var man när man hade 120 mil kvar och skulle ännu längre norr ut.

Nåde Puttgarden vid åtta tiden och fyllde bilen me öl i bordershopen. Fick med massa extra paneldelar som även syns på bilden. Förra ägaren hade köpt nästan alla mocka paneler i bilen för att byta ut då dom gamla hade märken efter en handsfree montering, riktigt nice

Bilen pålastad efter vi lyckats missa färjan med en halv minut, bilen framför fick åka med men inte vi
    Som tur var går färjan var 30:e minut (Rödby - Puttgarden) så vi vart inte så försenade pga det.

Tunneln mot öresundsbron, tankmätaren stod på E men vi vägrade sätta fot på dansk mark :P
    Vid elva tiden på kvällen var vi framme vid hotellet i Lund, lagom sega efter att ha kört hela dagen.

På vägen upp igenom mot Jönköping började vi se ganska många moddade bilar och lite sportigare bilar, då slog det oss att det var ju elmia den här helgen så vi passade på att stanna o gå på Elmia mässan

Äntligen hemma! Verkligen skönt att vara hemma efter en så lång resa. Packade ur bilen och åkte till GDS hallen för att spola bort det värsta vägsaltet från bilen

.................................................. ...............................................

Tyckte ganska omgående att den låt på tok för messigt med originalsystem och hade tur och hittade detta system på blocket för ynka 1500 kr, endast provkört 5 mil. Vart affär direkt! 8)

Resultat:

Video:
    http://www.youtube.com/watch?v=lWsv6...ature=youtu.be

.................................................. ...............................................

Nästa sak på listen var fälgar, orginal fälgarna är inte lika tidlösa i designen som bilen tyvärr. Fälgvalet föll på ett uppsättning Nissan 350Z 2006> fälgar då dom passade bra och såg bra ut på bilen samt att jag gillar att köra på "original" delar.

Nya vs gamla, har hänt en del med fälgdesignen på 16 år. Lite för stora däck egentligen men hastighetsmätaren stämmer och diffar bara 1-2% nu istället för 5-6% som tidigare.

Ser lite tight ut, aj då

Det ska vara på det berömda
    Kommer bli 40-profil nästa gång jag köper däck, men dessa borde hålla några säsonger iaf.

Monterat och testat, tar inte i nånstans vad jag kan höra inne från kupén iaf. Var tvungen o använda saxdomkraften fram för att få in stora domkraften.

Efter en provtur kan jag konstatera att följande problem har fixats av att byta däck:
    Drog höger
    Vibrationer runt 80-90
    Ratten var ca 5 grader till höger när man körde rakt fram

och nu ser bilen 10 år yngre ut \/
    Senast redigerat av Vita_Vargen den 2014-04-13 klockan 19:35.

Member
    Reg.datum
    Feb 2012
    Bil
    S13, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

Nästa steg i att ge bilen ett modernare utseende var nya bakljus

Inredningen i bagaget urplockad

Börjat ta loss bakljuset, satt en liten klack mot centerpanelen så vart tvungen att lossa på den för att få loss lyktan.

Lyktan borta, original tätningen i form av butyl. Jobbigt som fan att få bort, nya lyktorna hade skumtätning.

Halvtimme senare, det mesta borta. Rent nog ansåg jag

Ena sidan på, inte speciellt nöjd med passformen eller hur dom matchar centerpanelen :x

Dålig passform

Kommer byta den andra sidan med och köra på det till mitt konverteringskit till originalbakljusen kommer. Lär vara bökigt att pilla isär dom men kommer bli ett bättre resultat helt klart.

Sen var det dags för skärmblinkersen att bli vita dom med.

Xenon-look-a-like-halogen-lampor monterades
    Ena sidan monterad på bilden, skillnaden mot tidigare är stor

Jämför man med positionsljusen som är LED ser man att det är ett klart varmare ljus från halvljuset tyvärr. Kanske blir en xenon-konvertering senare iaf.

Tyckte det var ruskigt dåligt ljud så efter lite googlande fick jag fram informationen att det skulle vara 6" högtalare i framdörrarna och en guide på hur man plockade av dörrsidan.
    Ett kit-system på med 6" högtalare beställdes från ebay då det var mer eller mindre omöjligt att få tag på i Sverige verkade det som, sen kunde man ju inte klaga så mycket på priset heller. 650 kr levererat ink alla importavgifter.

Gamla originalhögtalarna, inte mycket att ha längre :roll:

Work in progress

Våga vägra klippa i originalkablar

Nya systemet på plats!

Allting tillbaka på plats, utan att nånting gick sönder eller nån skruv tappades bort... otroligt :roll:

Vart självklart ett rejält lyft för ljudet, gjorde nog väldigt mycket att få diskanter istället för bara högtalare nere vid fötterna.

Var o hämtade "nya" dämpare och fjädrar så i år blir det att fixa till väghållningen på kärran, även om den inte var dålig innan så kan de ju alltid bli bättre

Eibach progressiva sänkfjädrar (20mm) tillsammans med ställbara KYB dämpare, ett väl beprövat och populärt kit till 300ZX
    Nu vart man sugen på att börja leta nå fjäderbensstag fram så man får ut lite mer av dämparna :roll:

Member
    Reg.datum
    Feb 2012
    Bil
    S13, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

Lite bilder som togs under förra säsongen för att ge lite helhetsbild på bilen

Foto av Linus Eriksson

Egna bilder

Börjat bli lite framtidsplaner gjorda för den närmaste framtiden:
    • Snyggare montering av diskanter, eventuellt nya högtalare(inte helt nöjd med ljudet)
    • Ny centerpanel fram av slät modell med Z-emblem
    • Montera dämparna och fjädrarna

Member Jivass avatar
    Reg.datum
    Oct 2013
    Bil
    S13

Standard

Ser riktigt trevligt ut, kommer att följas!

Var det inte du som välkomnade mig till Nissanträsket när jag precis köpt min s13?? Stod och tvättade bilen i Fittja.

Member
    Reg.datum
    Feb 2012
    Bil
    S13, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jivas Visa inlägg
    Ser riktigt trevligt ut, kommer att följas!

Var det inte du som välkomnade mig till Nissanträsket när jag precis köpt min s13?? Stod och tvättade bilen i Fittja.
    Kul att de gillas

Jo det var det nog Har iaf inte snackat med nån mer S13 ägare där

Här är träffen jag pratade om då om du inte hittat till den redan

http://www.nogs.se/index.php?option=...pper&Itemid=54

Member Jivass avatar
    Reg.datum
    Oct 2013
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Vita_Vargen Visa inlägg
    Kul att de gillas

Jo det var det nog Har iaf inte snackat med nån mer S13 ägare där

Här är träffen jag pratade om då om du inte hittat till den redan

http://www.nogs.se/index.php?option=...pper&Itemid=54
    Kommer definitivt komma på träffen, vi ses där!

Member
    Reg.datum
    Nov 2013
    Bil
    S13, Sunny GTi-R

Standard

Ser riktigt clean ut!

Senior Member Rasmuss avatar
    Reg.datum
    Jun 2001
    Bil
    S13

Standard

Inspirrerande!
    Roligt att få följa med på resan
    Du får berätta mer om resan när vi ses nån gång.

Member
    Reg.datum
    Feb 2012
    Bil
    S13, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

Damasker har anlänt och monterats, bilen plockas fram ur vinterförvaring i helgen och montering är planerad att ske denna månad om jag får som jag vill

Member
    Reg.datum
    Feb 2012
    Bil
    S13, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

Bilen framplockad ur vinterförvaring och servad.

Börja säsongen med att fixa en liten sak som stört mig en längre tid men som jag inte tagit tag i... Fel storlek på skylthållarn bak

Mycket bättre

Nya däck är beställda bak, vart Kumho Ecsta Le Sport KU39 245/35 ZR18 92Y XL efter lite fundering, drygt tusenlappen styck
    Senast redigerat av Vita_Vargen den 2014-04-13 klockan 19:34.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •