Sidan 16 av 16 FörstaFörsta ... 6141516
Resultat 151 till 156 av 156

Ämne: shogun

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Den har varit ute och luftat på sig

Senast redigerat av shogun den 2015-02-08 klockan 16:19.

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

En början till uppfräschning i garaget

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Ibland kan det vara svårt att hitta navringar/centreringsringar till speciella fälgar. Vardagsbilen har fått nya 20"-fälgar dock saknades navringar. Jag har letat runt hos olika däck och fälgfirmor samt tillbehörsbutiker men där fanns det inte den storlek som behövs.
    De har oftast bara navringar som är i standardstorlekar.

Hos Hubcentric-Rings.com finns ett stort lager av olika storlekar och om du inte hittar det du behöver i standardlistan kan du även specialbeställa en egen storlek.

Mycket bra!

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

Har letat efter bra och prisvärda företag för pulverlackning av fälgar och diverse prylar i Göteborgsregionen.

Först ett besök hos SRIAB i Kungälv för att få bort all gammal pulverlack genom kemdoppning med efterföljande glasblästring.

Sedan till Guson Industri AB i Göteborg för pulverlackning

Member shoguns avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, Annan

Standard

I blocket på ca18det sitter en backventil monterad. Denna ventil är en del av oljesystemet och är lätt att missa vid renovering av motorn.

Check valve (backventil) sitter monterad i blocket mellan 3:e och 4:e cylindern. Du måste ta av toppen för att komma åt den. Mellan tredje och fjärde cylindern i bildens ovankant finns ett triangelformat ovalt uttag i topplockspackningen, där den fjärde topplocksbulten sitter iskruvad. Strax snett uppåt till vänster om bulten finns ett litet hål. Detta hål är utloppet i backventilen. Backventilen ser till att det alltid finns trycksatt olja i toppens oljekanaler (för de hydrauliska lyftarna).

När jag rengjorde mitt block spolade jag igenom alla kanaler med högtryckstvätt samt blåste rent och torrt med tryckluft. Jag var extra noga med att spola rent i oljekanalerna upprepade gånger och från alla håll. Det stod en tunn stråle ur det lilla hålet i check valven (backventilen).

På bilderna ser du följande:

1. Blocket med ventil monterad.

2. Ventilen borttagen.

3. Urplockade ventilen.

4. Kan du inte spola igenom oljekanalen i riktning från oljepumpen ut genom backventilen måste du demontera den. Eftersom Nissan inte längre levererar denna backventil (Nissan artikelnr 11036-D4200, dubbelkolla så att det stämmer) får du vid behov be en mekanisk verkstad tillverka en ny. De behöver både blocket och den gamla ventilen för att mäta upp delarna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •