Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: S13 5bult och skylinebromsar

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard S13 5bult och skylinebromsar

Hej har en liten fundering på hur det fungerar att bygga om till 5bult och använda skyline r33 bromsar runtom på s13. Jag har bakre hubbar från r33 och fram/bak ok+ skivor. Vad behöver jag för bromsslangar?

Kan jag bulta loss bakre hubbarna och bara montera hela paketet?

Fram har jag läst något om att man måste använda s14 hubbar? Eller behövs även själva spindeln? Passar skicorna och oken från r33 rätt på där sen?

Styrelseledamot Zefs avatar
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13, R34

Standard

Citat Ursprungligen postat av jänkdräparn Visa inlägg
    Kan jag bulta loss bakre hubbarna och bara montera hela paketet?
    Flytta över lagerhuset, enklast så, samma infästning mot spindeln så bara skruva och inget pressande. Kan gå att använda hela spindeln om konan är rätt och du ersätter HICAS leden med en vanlig bussning.

Citat Ursprungligen postat av jänkdräparn Visa inlägg
    Fram har jag läst något om att man måste använda s14 hubbar? Eller behövs även själva spindeln? Passar skicorna och oken från r33 rätt på där sen?
    Bromsar passar rätt på om man har S14 nav.
    Lagerenheten ska passa på S13 spindeln om jag minns rätt. Om du använder S14 spindel måste du även byta lederna då konan är annorlunda.
    Tomas Gustafsson, #1261, Västragötaland, Mölndal
    Partneransvarig, Nissan Owners Group Sweden
    Bilder: http://200sx.kicks-ass.net/zef/

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Kanon! tack för hjälpen

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Är det verkligen så att s14 navet passar på s13 spindeln? Har för mig att det är en liten skillnad på spindeltappen? Så att man vart tvungen att använda hela s14 paketet (Nav/spindel/bärarm) om man inte använt ett eftermarknadsnav anpassat för s13 med fem bult?

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

s13 har 30mm spindeltapp och s14 har 32mm tydligen.

"either aftermarket hubs such as: gto/attain or peak performance or taken from freshalloy:

-S13 uses 30mm front hub bolt, S14 uses 32mm front hub bolt. Both chassis uses 36mm rear hub bolt.
    -Conversion to 5 lug on S13 chassis requires S14SE/Z32nonturbo rear hubs, and either 1) JDM aftermarket front S13 5 lug hubs, or 2) S14 SE front hubs + S14 spindle + S14 ball joint w/LCA (and redrilling of strut for larger strut bolt).
    -Conversion to 5 lug on S14 requires S14 SE front hubs and S14SE/Z32nonturbo rear hubs.

+ 5 lug wheels, and either a 5 lug brake upgrade or redrilled stock 4 to 5."

Member
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Perfekt! Tror det sammanfattade det hela

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg