Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Stumma hydrauliska lyftare, CA18DET

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard Stumma hydrauliska lyftare, CA18DET

Tjena!

Jag har plockat ur samtliga lyftare på avgassidan och noterat att tre av de åtta lyftarnas kolvar var intryckta medan de övriga fem var stumma samt omöjliga att trycka in. Efter att ha knackat de tre lyftarna vars kolvar var intryckta mot bordet och badat de i både avfettning och wd-40 så går nu kolvarna att trycka in för hand. Dock varierar de något i fjäderväg då en fjädrar tillbaka medan en annan enbart fjädrar en aning och "fastnar" intryckt..

Även lyftarna som är stumma har legat i avfettning samt badat i wd-40, men vägrar röra på sig. Är detta normalt samt hur lätt ska en frisk lyftares kolv röra sig?

Mvh,
    Danne

Junior Member GTX_Alexs avatar
    Reg.datum
    Aug 2013
    Bil
    S13, S14a, S15

Standard

Om de fastnar intryckt så ska du byta ut de då fjädringssystemet inte fungerar pga slitage.. De som är stumma kan du bara stoppa i en press och "motionera" lagom mycket så ska du se att de kommer också att börja fjädra. Tumregeln är att du ska kunna fjädra de med tummen..

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av GTX_Alex Visa inlägg
    Om de fastnar intryckt så ska du byta ut de då fjädringssystemet inte fungerar pga slitage.. De som är stumma kan du bara stoppa i en press och "motionera" lagom mycket så ska du se att de kommer också att börja fjädra. Tumregeln är att du ska kunna fjädra de med tummen..
    Det låter rimligt, tack för snabbt svar!

Hall of Fame Legend NizmO_no1s avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Bil
    S13, Annan Nissan

Standard

Enda rätta är att plocka isär dom för att sen rengöra och sen plocka ihop med ny fräsch olja, finns tydligen olika varianter men tror de flesta går att plocka isär.

Såhär såg den ut när jag höll på med mina, bara 3 delar på bild men var 5 delar per lyftare sen.

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Nej. Du bör plocka isär dem och rengöra dem.
    Det är en liten hydralcylinder inuti som kan kärva om det kommer smuts i och då vill den fastna/kärva.
    Ta isär, rengör, smörj, och montera ihop...

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Jag tog tag i kolven med en tång. Satte greppet på tången i skruvstädet. Sen knackade jag försiktigt med en plasthammare på lyftaren. Då var det lätt att få isär dom.

Member NeeXs avatar
    Reg.datum
    Jun 2010
    Bil
    S13

Standard

Tack för alla bra svar, nu blir det operation lyftare!

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Jag har gjort operation ta isär lyftare.. Men nu när jag ska stoppa ihop dom har jag lite funderingar som inte guiden shogun pasteat beskriver.

När man stoppar ihop dom så ska man först trycka ihop dom inre cylindrarna med fjädern. Man har lite olja i så att sen när man släpper trycket så ska den fjädra upp av sig själv. Men sedan skall den inte gå att pressa ihop om jag förstår det hela rätt..

Så långt har jag kommit o sen när jag trycker i den i själva "huset" så behövs det ordentligt med kraft för att få i den. När den väl är på plats så fjädrar den lite gran kanske en mm eller två. Visserligen bättre än innan då dom var helt stumma (trycka med tummen).

Ska dom bara fjädra så lite?

Member solles avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Bil
    S13

Standard

Ingen?!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RW8msC94GAA&feature=youtu.be[/youtube]

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •