Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Regbesiktning/Intyg

Member
    Reg.datum
    Apr 2011
    Bil
    S13

Standard Regbesiktning/Intyg

Hej!

Bil Nissan s13 års 91

Undrar om någon har ett bra svar på den här punkten. Lite info först, Ska göra en regbesiktning på bilen. Ägaren innan åkte fast för lite olika saker angående motorn plus några mer saker på bilen.. Iaf detta ledde till regbesiktning.

Så nu har jag satt i en original motor återställt precis alla punkter men kommer inte igenom ändå, besiktnings gubben kräver alltså intyg på effekt och avgasrening.

Jag har varit hos nissan fick intyg av dom att de är en original motor och drivlina men ändå kräver han intyg på att inget är ändrat effektmässigt

Hur fan går jag tillväga med detta, Någon som vet ?

Såhär står de i protokollet

5. Ändring motor, Intyg om originalutförande erfordras. Intyg om att motor med kringutrustning som påverkar motoreffekt och avgasrening är återställt till originalutförande. (Turbo, motorstyrning, luftfilter, intercooler mm) Alternativt intyg och underlag på motoreffekt och avgasrening. -Enligt TSFS 2010:97 kap 2 § 1.

Detta är tredje gången jag försöker få igenom bilen.. kostnaden för detta är inte att tala om..

Med vänlig hälsning Robin

Senior Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Åk till en annan besiktningsstation?

Junior Member
    Reg.datum
    Mar 2014
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av SwD Visa inlägg
    Hej!

Bil Nissan s13 års 91

Undrar om någon har ett bra svar på den här punkten. Lite info först, Ska göra en regbesiktning på bilen. Ägaren innan åkte fast för lite olika saker angående motorn plus några mer saker på bilen.. Iaf detta ledde till regbesiktning.

Så nu har jag satt i en original motor återställt precis alla punkter men kommer inte igenom ändå, besiktnings gubben kräver alltså intyg på effekt och avgasrening.

Jag har varit hos nissan fick intyg av dom att de är en original motor och drivlina men ändå kräver han intyg på att inget är ändrat effektmässigt

Hur fan går jag tillväga med detta, Någon som vet ?

Såhär står de i protokollet

5. Ändring motor, Intyg om originalutförande erfordras. Intyg om att motor med kringutrustning som påverkar motoreffekt och avgasrening är återställt till originalutförande. (Turbo, motorstyrning, luftfilter, intercooler mm) Alternativt intyg och underlag på motoreffekt och avgasrening. -Enligt TSFS 2010:97 kap 2 § 1.

Detta är tredje gången jag försöker få igenom bilen.. kostnaden för detta är inte att tala om..

Med vänlig hälsning Robin
    Bara vild gissning men åk dit och fråga om dom vill ha bänknings intyg?
    Det brukar kunna krävas när man ska regga som obyggt fordon.

Men det säkraste kortet är att åka till din besiktings anläggning och fråga viket intyg som krävs.

Member
    Reg.datum
    Apr 2011
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av BeerBringer Visa inlägg
    Åk till en annan besiktningsstation?
    Tro mig varit på 3 olika, de står ju tyvärr i deras data :/

Member
    Reg.datum
    Apr 2011
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Lightfox Visa inlägg
    Bara vild gissning men åk dit och fråga om dom vill ha bänknings intyg?
    Det brukar kunna krävas när man ska regga som obyggt fordon.

Men det säkraste kortet är att åka till din besiktings anläggning och fråga viket intyg som krävs.
    Tänkte också på att bänka men lite onödiga pengar om de finns andra sätt tänkte jag, Han sa till mig att han ville ha intyg från Nissan på hela motor och kringutrustning. De kan inte Nissan ge ut och sa de till han, Fick svar : ja då har du problem.... Bästa hade varit om man kunde åkt till någon bara bänkat för en billig slant för att bara på papper på de!

Styrelseledamot Tim_tubs avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Bil
    S13

Standard

Jag tycker skrivelsen "Alternativt intyg och underlag på motoreffekt och avgasrening. -Enligt TSFS 2010:97 kap 2 § 1." är intressant.
    Det låter som att du skall komma igenom om du har varit och bromsat bilen och mätt upp så att motorn klarar gällande avgaskrav.

Men kan TSFS 2010:97 verkligen stämma (Gissar på att det är TSFS 2010:87 som gäller)?
    Så vitt jag kan se så handlar TSFS 2010:97 om sjöfart "Sjöfartsverkets föreskrifter och allmänna råd om åtgärder mot förorening från fartyg".
    https://www.transportstyrelsen.se/ts...%202010_97.pdf
    Eller är det en båt vi pratar om med CA18DET ?

Högläsning ur SFRO:s nya bygghandbok 1.0 (dock om motorbytet till ej originalmotor) gällande bilar tagna i bruk före 1993 1/1 "Om den nya motorn har katalysator, så behövs inget avgasintyg. Så länge motorn klarar utsläppskraven för en originalbil med katalysator, och motorn är i originalskick (med original insprutning etc.) är det bara att ta hänsyn till effekt- och vridmomentskraven och regbesikta."
    Och gällande effektkravet så står det bl.a. att "Besiktningsorganet generellt godkänner en ökning av effekten med 20% och vridmomentet med 10% (räknat från bilens ursprungsmotor)".

Detta kanske inte svarar på din fråga men jag tycker det pekar i riktningen åt att med bromspapper som visar ungefärlig originaleffekt så borde du komma igenom (Om du lever upp till utsläppskraven).

Du kan prova att kontakta Transportstyrelsen, Bilprovningen, SFRO och övriga besiktningsorgan (Dekra m.f.) så borde någon kunna svara på vad du måste göra.
    Tim Karlsson #1299 / S13
    Ordförande, Nissan Owners Group Sweden

Member
    Reg.datum
    Jan 1970
    Bil
    S13

Standard

Tråkigt de där, har en kompis som för några år sen hade samma problem.
    Det slutade med ett karossbyte, skulle bli alldeles för krångligt och dyrt annars.
    Om jag minns rätt så skulle han va tvungen o köpa helt ny ecu osv för att Nissan här ens skulle skriva intyg på att bilen va original =/

Styrelseledamot Sandells avatar
    Reg.datum
    Sep 2000
    Bil
    S13

Standard

Sånt där är ju bara onödigt jobbigt...

När jag reggade min S13 med RB25DET så fick jag intyg från Nissan Sverige att motor och allt som tillhörde styrsystemet till motorn var i originalskick, och detta genom att åka till en Nissanverkstad som skrev upp alla artikelnummer på boxar, lambdasond osv osv som Nissan ville ha. Sen skickade de ett fint intyg.

Nu reggade ju jag som ombyggt fordon, så det kanske var därför det gick så enkelt. Det kanske är enklare att registrera med en annan motor än original?
    Henrik Sandell #16 Värnamo
    Materialare, Nissan Owners Group Sweden
    RB30DET 600hk@1,1bar

Member
    Reg.datum
    Apr 2011
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Tim_tub Visa inlägg
    Jag tycker skrivelsen "Alternativt intyg och underlag på motoreffekt och avgasrening. -Enligt TSFS 2010:97 kap 2 § 1." är intressant.
    Det låter som att du skall komma igenom om du har varit och bromsat bilen och mätt upp så att motorn klarar gällande avgaskrav.

Men kan TSFS 2010:97 verkligen stämma (Gissar på att det är TSFS 2010:87 som gäller)?
    Så vitt jag kan se så handlar TSFS 2010:97 om sjöfart "Sjöfartsverkets föreskrifter och allmänna råd om åtgärder mot förorening från fartyg".
    https://www.transportstyrelsen.se/ts...%202010_97.pdf
    Eller är det en båt vi pratar om med CA18DET ?

Högläsning ur SFRO:s nya bygghandbok 1.0 (dock om motorbytet till ej originalmotor) gällande bilar tagna i bruk före 1993 1/1 "Om den nya motorn har katalysator, så behövs inget avgasintyg. Så länge motorn klarar utsläppskraven för en originalbil med katalysator, och motorn är i originalskick (med original insprutning etc.) är det bara att ta hänsyn till effekt- och vridmomentskraven och regbesikta."
    Och gällande effektkravet så står det bl.a. att "Besiktningsorganet generellt godkänner en ökning av effekten med 20% och vridmomentet med 10% (räknat från bilens ursprungsmotor)".

Detta kanske inte svarar på din fråga men jag tycker det pekar i riktningen åt att med bromspapper som visar ungefärlig originaleffekt så borde du komma igenom (Om du lever upp till utsläppskraven).

Du kan prova att kontakta Transportstyrelsen, Bilprovningen, SFRO och övriga besiktningsorgan (Dekra m.f.) så borde någon kunna svara på vad du måste göra.
    Ja 87 ska de va ! Antar jag måste bromsa bilen, Men har fått tag på en kille på Dekra som kanske skulle hjälpa mig fixa igenom bilen.. Angående avgaskraven så är de väldigt märkligt.. Konstigt nog kom jag in till vanliga besiktningen och klarade avgasproven men får ändå nedslag på regbesiktningen pga ingen intyg på avgas.. så skumt..

Ska se va killen på Dekra kommer fram till, Enligt han ska de bara va att komma in med intyget så kommer jag igenom!

Member
    Reg.datum
    Apr 2011
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mikaei Visa inlägg
    Tråkigt de där, har en kompis som för några år sen hade samma problem.
    Det slutade med ett karossbyte, skulle bli alldeles för krångligt och dyrt annars.
    Om jag minns rätt så skulle han va tvungen o köpa helt ny ecu osv för att Nissan här ens skulle skriva intyg på att bilen va original =/
    haha! aa har en kaross hemma ståendes har allt funderat på detta, men blir ju isåfall sista utvägen.. är inne på samma spår att detta kommer ju kosta mig mer än vad de är värt.. Problemet är att nissan vägrar skriva intyg på annat än bara motorn, så lutar väl åt bromsa bilen först, men ska ringa runt lite

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •