Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: S13:s olika diffar

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2011
    Bil
    S13

Standard S13:s olika diffar

Hej!

Är det någon som har koll på vilka olika diffar s13 har, och vad dem heter. Är det samma diffhus, utväxling, medbringare, drivaxlar hos 240sx, 180sx, 200sx med öppen/viscous diff mm.? Skriv gärna det ni vet även om ni inte vet allt

Köpte en ny 1,5vägs Kaaz diff (SBN2635) , som jag från början fick infon att den skulle passa min öppna diff rakt i. Men allt eftersom jag skulle börja montera den upptäcker jag att saker inte riktigt passar som det ska. Senare visa det sig att det inte finns någon 1,5vägs kaaz diff som passar våra öpnna diffar utan det finns endast en 2-vägs som passar.
    Optimistisk som jag var tänkte jag att det är väl bara kapa den ena medbringaren som var för lång. Jag lämnade in det till mekanisk verkstad, dem kapa den så att drevningens längd på medbringaren stämmer exakt överens med diffen. Men medbringaren hamnade förjäves ändå för långt ut, precis 2-3mm ifrån att packboxen skulle va helt rätt placerad på medbringaren. Den verkar vara förskjuten annorlunda gentemot Viscous diffen (annan utväxling). Utöver detta inser jag också att den andra medbringaren har ett glapp på ca 1cm från brickan i diffens mitt. Den nykapade medbringaren ligger däremot intill brickan. Men jag är rädd att när jag monterat diffen och sänker ner bilen kommer drivaxlar trycka "den kapade lite för långa" medbringaren så hårt att brickan inne i diffen knäcks, eftersom den saknar motryck från den andra medbringaren.
    C-clipsen har inte sin korrekta passform heller :/

Därav lite problem...lite frågor...
    Tänkte eventuellt beställa drivaxlar och medbringare från utlandet, men verkar finnas ett flertal olika typer, med hänsyn till splines, längd, bredd, bultar? Tänkte om någon vet några andra medbringare som passar tillsammans med viscous medbringare måtten men fortfarande har 6bults, tex. s14?

Info
    s13 Öppen differential
    Diffhus: R200?
    Utväxling: ?
    Medbringare: 6 bultade med 29splines
    Längd/bredd medbringare:
    Drivaxlar:

S13, Viscous Limited Slip Differential
    Diffhus: ?
    Medbringare: 5 bultade med 29splines ( verkar finnas 6bultade också )
    Längd/bredd medbringare:
    Drivaxlar:

Jag kompletterar det ni kompletterar

Member Ohbergs avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

Jag kan tillföra lite.

EU rs13 ca18det Open Differential
    Diffhus: R200 longnose
    Utväxling: 3,9
    Medbringare/drivaxlar: 3x2 bult, 29splines.
    Längd/bredd medbringare:

EU S14 sr20det, Viscous Differential
    Diffhus: R200 longnose
    Utväxling: 3,6 (man) 3,9 (auto)
    Medbringare/drivaxlar: 3x2 bult, 29splines
    Längd/bredd medbringare:

S15 sr20det, Viscous Differential
    Diffhus: R200 longnose?
    Utväxling: 3,692 (6speed man)
    Medbringare/drivaxlar: 5 bult, 30splines?
    Längd/bredd medbringare:

R32?,R33,R34 gts-t, Viscous Differential
    Diffhus: R200 longnose?
    Utväxling: 4,1
    Medbringare/drivaxlar: 5 bult, 30splines
    Längd/bredd medbringare:

R32,R33,R34 GTR, (ej v-spec) Lamell diff (rampdiff)
    Diffhus: R200 shortnose
    Utväxling: 4,1
    Medbringare/drivaxlar: 6 bult, 31splines
    Längd/bredd medbringare:
    Drivaxlar: GROVA även splines i hjulnaven är grövre.

BONUS: King cab, navara?, terrano, fanns med lamelldiff (typ utan ramper)
    Bakaxel: C200 (8 bultar lock bak)
    Drivaxlar: 29splines
    Detta innehåll kan flyttas över till R200 hus (öppen diff).
    Plocka bort en "hylsa" i mitten och slipa spår till C-clips i differentialdreven.

Member Ohbergs avatar
    Reg.datum
    Oct 2008
    Bil
    S13, Annan

Standard

Har du en öppen diff från en "svensk" 200sx s13?
    Och beställt innehåll till en visco diff?
    Ta medbringare från en med visco? typ s14 så borde det passa?

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2011
    Bil
    S13

Standard

Kanon! Tack för infon. Skönt att ha det nedskrivet!

Min bil är en inport. Men den har öppen diff med ca18det, s13 kaross, -91. Dock har den, den mer sällsynta öppna diffen som har fyra mitten drev.
    Hur som helst, Kaaz diffen ska passa en s13 med viscous diff. Men jag googlade verkligen från morgon till kväll igår #nackspärr, och alla till viscous diffarna verkar inte vara likadana. S13 har tillverkats med ca18det, ca18de, ka24de, ka24e, sr20de, sr20det med antingen manuell låda eller automat. Samtliga finns med viscous diff, ka24e/de var möjligen framhjulsdrift. Det skiljs mellan ett par olika diffhus och medbringare.
    Eftersom mina drivaxlar har 3x2bult hade det underlättat med samma medbringare.
    Enligt driftworks tabell passar diffen till samtliga s13 modeller utom 180sx med sr20de och s14 med sr20de och automat årsmodell mellan 1993.01-1996.12.
    Men då kommer frågan åter, vilka har 3x2bult? och ifall jag måste byta drivaxlar också, vilka drivaxlar passar till mina 4-bultade nav?

Jag ska ut och mäta hur långa splines:en längd bör va på min, där har jag en bakläxa hehe.

Den korta sidans medbringare verkar vara samma på alla viscous diffar men det är den längre jag oroar mig för.

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2011
    Bil
    S13

Standard

http://s9.postimg.org/ow4ffb0hr/medb...e_vlsd_s13.jpg

Dem enskilda medbringarna om man räknar från vänster, 2 och 4 är intressanta men hitta endast denna bild på den sorten och såg dem i en video på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=2YpsfaWkqjM som ser ut att vara samma. Enligt forumet jag hitta dem på ska dem komma från en R200V diff short nose.

Någon som vet vilken bil dem sitter på?
    Senast redigerat av Mushap den 2014-05-03 klockan 12:15.

Member fainteds avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Bil
    S13, Annan Nissan, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

R200V borde väl vara den viscodiffen som sitter i S14.. Dom har IAF vad jag minns en lång och en kort medbringare..
    På bilden så ser första och tredje ut som till min s12 180zx..

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk
    Fredrik Andersson Tobiasson, Medlemnr: 1680
    Projekt: Nissan 180ZX CA18ET, T28, K-Sport coilovers, Terrano LSD

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2011
    Bil
    S13

Standard

hmm okej, jag tror jag börjar ana lite nu efter ett par dagars googlande :P

Alla diffklumpar från s13,14,15 verkar passa i varandras hus eftersom dem alla har basen R200 huset, fästena till huset kan variera och bakre platan är olika men grunden är densamma. På några av dessa r200 hus sitter abs givaren vid ingående axel och huset blir några centimeter längre än dem utan abs. Detta medför att man kan behöva kompensera för kardanaxelns längdskillnader om man switchar hela diffen mellan modellerna. Sitter absen vid medbringarna istället får man eventuellt kompensera för drivaxlarnas längderskillnader.

Medbringarnas splines har samma utseende för samma typ av diff mellan s-modellerna, dvs viskositet-viskositet, öppen-öppen. S15 och s14-modeller efter 96.12- har 30splines medans s13 och s14 modellerna innan -96.12 har 29splines. Diametern kan skilja? S15 finns även med Helical diff.

Så då är frågan, passar s14(-96.12) medbringare till s13 diffklump och vise versa om man har samma typ av diff?
    Troligen ja! Men har man inte samma utväxling så kommer inte medbringarna hamna "i sitt rätta läge". Diffklumpen centreras olika beroende på pinjongens och kronhjulets storlek och då stämmer inte medbringarnas totala längd längre. En blir för kort och den andra blir förlång.

Därav finns det ett par olika medbringare trots att dem har samma antal splines och splines längd. Om jag förstått det hela rätt dvs :P

Member fainteds avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Bil
    S13, Annan Nissan, Annan, 300ZX (Z32)

Standard

Pinjong och diffen schimsas för att centreras och för att få så bra kontakt yta som möljigt mellan dreven..
    Finns hur man gör i verkstadsmanualen..

Fredrik Andersson Tobiasson, Medlemnr: 1680
    Projekt: Nissan 180ZX CA18ET, T28, K-Sport coilovers, Terrano LSD

Member
    Reg.datum
    May 2008
    Bil
    S13

Standard

Splines/ Driveshafts

S13 non LSD

29.8mm x 29 splines, and tubular shaft 32mm, 97.4mm long
    29.8mm x 29 splines, and tubular shaft 32mm, 105.6 long

S13 VLSD: o/s - 29.5mm x 29 splines, 129mm long n/s - 29.5mm x 29 splines, 85mm long
    38220-41F01 left (open diff?)

S14 VLSD 29.5mm 29 splines (29 tooth and 29.87mm diameter)

S14A VLSD 30 spline (30 tooth and 30.87mm diameter)

S15 HLSD: 30 spine-30.75mm dia.
    Part Number Right flange: 38220-29u00
    Part Number Left Flange: 38220-29u01

Gav en sökning på nätet.

Junior Member
    Reg.datum
    Oct 2011
    Bil
    S13

Standard

Citat Ursprungligen postat av fainted Visa inlägg
    Pinjong och diffen schimsas för att centreras och för att få så bra kontakt yta som möljigt mellan dreven..
    Finns hur man gör i verkstadsmanualen..

Det jag mena var att medbringarna finns i olika längder, visar med några bilder

http://s29.postimg.org/khpn6vd5z/Silvia_jdm_lsd.jpg
    Dessa ska vara till en Silvia s13 vlsd JDM

http://s28.postimg.org/7ro4eg4bx/s14_jdm_vlsd.jpg
    s14 JDM vlsd

http://s30.postimg.org/x235dhn5t/240sx_vlsd.jpg
    s13 240sx vlsd

Du ser att halsens längd varierar mellan höger/vänster medbringare om du jämför bilderna. Jag kanske har över analyserat det hela men vill inte beställa fel. Sedan hade jag gärna uppskattat att hitta medbringare med 3x2 bult så jag inte behöver byta drivaxlar...

Har någon nån bild på medbringare o ladda upp från s14 eller s13 vlsd? Dem svenska kanske skiljer sig?
    Senast redigerat av Mushap den 2014-05-08 klockan 12:26.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •